AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.369

Köra med lysande motorlampa? (Valvetronic)

sx
172
sx3
335i E92 -11
Halloj,

Idag packade min valvetronic ihop, missljudet som varit när man låser upp bilen eller några sekunder efter att man stängt av motorn försvann och upp kom en halv motorlampa upp. Det stod något i stil med

"Reducerad motoreffekt, uppsök närmsta BMW serviceverkstad"

Prövade att starta om bilen och fick samma igen fast också

"omstart av motor ej tillgänglig om motorn stängs av" eller liknande

Jag åkte till M-Bilar i Västerås, där jag befann mig. Dom läste ut felkoder och där fanns 3 st som alla hängde ihop med Valvetronic. Mekarna tyckte jag kunde köra hem och att motorn visst kommer starta, så jag åkte hem till Stockholm och har anmält skadan till BMW försäkringar. Ringt runt till diverse verkstäder men det är extremt lång väntetid.
Vecka 30, innan dom ens kan kolla på bilen sen ska väl någon handläggare på försäkringsbolaget godkänna skadan, delar beställas, jobbet utföras.

Frågan jag ställer mig är, är det skadligt att köra bilen om ställmotorn/sensorn till Valvetronic sagt godnatt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nä mig vetligen den ska ställa sig i maxläge för ventilöppning när det blir nått fel på systemet.
Så var det åtminstone på första generationens valvetronic, och många lossade kontakten på sensorn bara att få maxventillyft hela tiden.
Jag körde nån månad med 318 med motorlampan tänd innan vi fick igång Bosch datorn så vi kunde kalibrera in ändlägena.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sx
172
sx3
335i E92 -11
Tack för svaret!

Om den har fastnat i min läget, är det skadligt? Vad blir symptomen isåfall, att motorn drar mer soppa? Går ojämt/sämre på låga varv?

Lyckades få till en tid den 22'a på BMW Lidingö, kunde lämna in den redan nästa vecka så skulle dom kolla vid tillfälle, dock senast den 22'a.

Förövrigt måste jag ge tummen upp till M-bilar i Västerås, trevliga, engegerade killar som kunde hjälpa en förtvivlad BMW ägare på stört.

sx
172
sx3
335i E92 -11
Haft bilen inne på Blombergs bilservice/BMW group Lidingö ett tag nu.. Under gårdagen och idag har dom bytt ställmotorn, men lyckas inte få det att funka med kalibreringen och att det var en felkod om att det går trögt, troligtvis det tröga som eldade upp ställmotorn sist.. Så det lutar åt att vi får byta den excentriska axeln samt kullagrena i nästa steg.

Det sura är att dom stänger för semester idag :( Så detta blir först efter semestern.
N ågon som har lite koll på vanligheten med detta problem/fenomen?
Dom på liding har inte stött på valvtronicproblem på N55, däremot på dom 4 cylindriga pjäserna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hm har man inte kunnat låsa den i helt öppet läge så bilen funkat ok tills vidare.?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sx
172
sx3
335i E92 -11
Ingen aning faktiskt, jag är ny med BMW och framförallt Valvetronic.
Fick inte förslaget presenterat för mig. Men jag har däremot hittat en rep.guide enligt följande, tyvärr har jag inte felkoderna som M-bilarna läste ut, men det var typ 4-5st Valvetronicrelaterade koder.

"If faults 2DCE, 135604 and/or 133B04 are stored due to sluggish movement
in the Valvetronic system, this is due to stacking of critical
tolerances (affects both low and high mileage vehicles). Replace the VVT
actuator motor and the eccentric shaft. Refer to Repair Instruction REP
11 37 020, Removing and installing or replacing positioning motor for
eccentric shaft (N55), and REP 11 37 005, Removing and installing or
replacing the eccentric shaft (N55)."

Och här är det klickande ljudet jag hörde förut, innan det upphörde och motorlampan började lysa:

"2DCF – Valvetronic system: no movement detected

A currently present fault or reoccurring fault after programming will
allow the Valvetronic system to default to the full lift position. The
full lift position can be verified by allowing the vehicle to go to
sleep. Upon waking the vehicle, a short rattle noise can be heard for
approximately 3 seconds from the cylinder head cover area without
starting the engine.

Replace the eccentric shaft and the VVT (variable valve gear) actuator motor; refer to the following Repair Instructions:
I had about 5 valvetronic related codes, don't have them in hand at the moment to confirm."

Source: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla med Erik på Hackefors i Linköping. Iaf riktigt kompetenta men kan ju ta tid att reparera och hyrbil el boende finns ju. Brukar själv serva där.
Mvh
Asken
sx
172
sx3
335i E92 -11
Liten uppdatering..
Bilen stått på verkstad i strax 6 veckor.

- Efter att man bytte ställmotorn så startade inte bilen något mer.
Man fick felkod på att eccenteraxeln går trögt, så dom trodde det var det som spökade efter nollning av adaptionen att bilen inte startade mer.

- Förra veckan så bytte dom eccenteraxeln, men bilen startar fortfarande inte.
Dom har uppdaterat DME'n och programmerat om den/bilen utan framgång.
Bilen startar inte.

Om jag fattade dom rätt, så får dom felkod "fel på motorelektroniken" eller nått sånt..
Dom gissar på DME/motorstyrenheten som gett upp, (13.000 + montering + kodning), men dom skulle mäta upp kabelstammen så det inte är något fel där.

Hur ofta brinner en DME upp egentligen? Motorn startade och gick bra när jag körde den till verkstaden iaf..
Någon som kan skaka fram statistik på hur många "BOSCH MEVD172" som bytts på N55? =)
sx
172
sx3
335i E92 -11
Bilen är vid liv och dyrt vart det, tur man har Maskinskada på försäkringen :o
Ska nog ringa och säga att jag vill ha hyr/lånebil på försäkringen också.. 7 veckor var olidligt långt.. =/ Kört en trött Skoda Octavia 1,6L.. Den fick mig dock att uppskatta 335'an lite mer..

- Ställmotor, valvetronic
- Eccenteraxel, valvetronic
- 1st tändspole
- Motorstyrdon/DME
- Plus en massa småpryttlar som skruv och packningar

55.000kr totalsumma, 11.000kr i självrisk.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Delbytargänget (eller rita-gissa-spring-....) igång igen då. Alla dessa delar kan omöjligt ha gått sönder samtidigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.