AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.471

Skakande växelspak vid start

Tr
2
Traktor1976
Bmw 120d -12
Jag har precis köpt en 120d -12 som jag är mycket nöjd med. Det jag undrar är om nedan är normalt eller ngt jag bör kolla upp.

När jag startar bilen så skakar växelspaken väldigt kraftigt för att sen bli stilla(ja så stilla en diesel kan vara) på de andra(ej bmw) dieselbilarna jag ägt har det inte varit så. Ngn som kan förklara?
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
min skakar en del också vid uppstart. tror det har mycket att göra med att växelspaken är ju mer ''direktkopplad'' med länkage till växellådan medans många andra märken har vajerkopplad växelspak. dock ger ju länkagekopplad växelspak oftast mycket skönare växellägen vilket alltid är nice :)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Precis som LoLzer skriver är det.Rakställd motor,med "direktkopplad" växellåda blir känsligare för just vibrationer.
Tr
2
Traktor1976
Bmw 120d -12
Ok tack för svar. Är det pga den rakställda motorn att hela bilen är lite mer "rå" vid uppstart? Vår andra bil startar utan att vibrera utan någon större kraft
Hej

Sorry för återupplivad tråd, men jag har samma beteende i min 2013 F20 118d. Uppleveler uppstarten som ganska "rough" och växelspaken skakar till ordentligt. Antar att det är helt normalt? Det är nästan som att man hör inredning vibrera i takt med motorgången. Min andra bil är en n53 och den spinner igång så mjukt och fint. Iofs bensinsexa :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.