|
|
|
|---|---|
|
Tja, har ett problem med värmen, bilen blåser kall luft men ändå så är bilen jävligt varm, förutom när jag sätter på AC då blir de bättre. Någon som har haft samma problem? Jag kände efter, och över framdäcken va de mkt varm luft som kom ut. Värme mätaren är normal, (dvs på mitten) och bilen funkar bra. Kylarvätskan är röd till färgen ,och den är full, så kan inte vara de eller? bilen är BMW728 E38 1999. | |
|
Kan det vara så att värmeventiler har häng sig eftersom du får ingen varmluft om jag fattade det hela rätt? Det gjorde det på min 740 e38 -99 men då var det att jag fick varmluft endast på passagerarsidan. Det visade sig att varmluftventiler var helt fasta pga oxidering. Ett vanligt problem på m60/m62 motorer dock vet jag inte hur det är med 2,8 motorn |
|
|
"Tja, har ett problem med värmen, bilen blåser kall luft men ändå så är bilen jävligt varm, förutom när jag sätter på AC då blir de bättre." Kan du inte formulera ditt problem bättre så man förstår? |
|
|
Så här ligger de till. Alltså bilen är varm, jag har klimatanläggningen på 16 grader.( de lägsta som går) |
|
|
Förlåt men förstår inte vad dit problem är. 1.Kokar bilen? 2.Får du inte kyla in i kupén? 3. Får du ingen värme i kupén? Eller är det något annat du menar? Min bil Länk |
|
| Får ingen kyla in i kupén | |
|
Kärvande värmeventiler, standardfel på alla E38/E39 oavsett motoralternativ. |
|
| Är de dyrt o fixa den, eller kan man fixa de själv? | |
|
Nytt ventilpaket = dyrt Men det finns reparation satser att köpa bland på ebay. De innehåller nya ventiler och gummitätningar. Jag lyckades rengöra mina värmeventiler utan att de gick sönder. Så jag skulle rekommendera dig att skruva isär ventilpaketet och titta. Det tar max 30 minuter och det man behöver är väl bara några skruvmejslar |
|
|
Vart sitter ventilpaketet? De är väl inte farligt att köra bilen, om man inte fixar problemet? |
|
|
Nytt ventilblock kostar ca 4000 spänn! Men som sagt har det inte gått för långt kan det räcka med att plocka isär och rengöra. På 740in sitter det bakom vänster cylinderbank mot torpeden. 728an lär ha det på liknande ställe, följ slangarna som kommer ur torpeden på vänster sida. #6 på bilden Länk |
|
|
Tja, är detta ventilblock? Länk |
|
|
*Tja, är detta ventilblock? [LÄNK] * Det är värmeventilerna ja. Klarar du bara att lufta igång systemet sen så är de bara att öppna och göra en inspektion. |
|
|
Hur menar du Xfreak "Klarar du bara att lufta igång systemet sen så är de bara att öppna och göra en inspektion." |
|
| Om du demonterar värmeventilerna så kommer du tappa ur vatten. Du måste lufta igång systemet efter att ventilpaketet blivit monterat. | |
|
Är de en lätt match, eller ska jag be en mekaniker titta på de istället? Kan meka lite, är inte direkt proffs dock. |
|
|
Inte så svårt om man tar i ordningsföljden, i annat fall får nån mekaniker titta på de. Trångt. Risk för vätska här och var om man inte är varsam. 1. Lossa [url=Länk plugg/url]. 2. Tappa av vattnet de kommer spruta en del. 3. Skruva tillbaka pluggen 4. Lossa [url=Länk NR 2[/url]och tappa ur kvarvarande vätska i kylaren. Skruva tillbaka fingertight! 5. Demontera ventilblocket 6. Montera tillbaka ventilblocket 7. Skruva bort [url=Länk NR 3[/url]från expansionskärlet. 8. Fyll på specifierad mängd (8Liter) färdigblandad kylvätska tills de helt och hållet slutar bubbla från det lilla hålet. 9. Skruva tillbaka luftskruven LÄTT! och inte ta i. Annars knäcks den! 10. Slå på MAX värme i coupén och starta bilen och låt den få komma upp i normal temperatur. 11. Slå av och låt motorn få svalna en stund. Fyll på de sista i expansionskärlet 12. Klart |
|
| Tack ska kolla på de i helgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.