|
|
|
|---|---|
|
Tjena, nu är det så att airbaglampan har börjat lysa i min e46. Lämnade in bilen på en Mekonomen-verkstad i hopp om att dom skulle kunna lösa det, men när dom försöker felsöka så får dom ingen kontakt med airbagen. Det funkar att nollställa/söka andra felkoder, men airbagen får dom ingen kontakt med. Det är även så att airbaglampan lyser konstant från att jag vrider på nyckeln, alltså "blinkar" den inte till som den brukar göra förklarade dom för mig. Dom hittade inte heller någon 20-pin under huven, utan körde bara med 16-pin under ratten.. Dom visste inte riktigt hur jag ska ta mig vidare med detta.. Någon som haft något liknande problem? Någon som kan hjälpa mig? Dags för besiktning snart så börjar bli nervöst. | |
|
Vilken airbag får dom ingen kontakt med? Om det är passagerar airbagen så finns det en action från bmw att dom skall bytas ut på garanti. 16-Pin (OBD) fanns väl bara t.o.m -00 och 20-Pin (OBD2) kom 01- på e46 |
|
|
Hej, jag har felsökt och reparerat ett antal e46 med airbagproblem. Om vi förutsätter att bilen felsöks på rätt sätt (vilket är troligt) så är det troligen så att airbag-styrenheten är trasig. Då får man den effekten du beskriver med lysande airbaglampa och typ "not found" när man felsöker. Har även i ett fall varit med om att säkringen hade gått och jag fick "not found" oklart om lampan lyste då. Jag tror din styrenhet är trasig. Svinigt dyrt på BMW. 5-10k kr Det du gör är att du köper en begagnad airbag-styrenhet på ebay ca 300-400 kr med exakt samma nummer på och som kommer från en e46. Med lite tur så var den bilen bestyckad på samma sätt och då är det plug and play. Är den inte det, kodar du lätt in den med en BMW-scanner 1.4.0.9. Det tar 5 minuter. Kommer att finnas på blocket efter midsommar för 490 kr ;-) Styrenheten sitter mellan sätena under panelen. Det finns på Youtube hur man plockar ur den. Här ser du hur lätt det är att koda den om det behövs: Länk Min bil: Länk |
|
| Tjena, jo det verkar ju stämma faktiskt! dom kikade säkringen och den var hel! är väl bara börja kila lite på youtube och ebay dä! stort tack för hjälpen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.