|
|
|
|---|---|
|
Tjena Brukar byta olja varje år på försommaren, och oljefilter. Brukar köra Helsyntet 5W-40. Bilen körs knappt 1000 mil/år, och redan efter ca 6-7 månader brukar den börja knacka i ventilerna (den är knäpptyst efter oljebytet) En polare sa då att jag skulle byta olja till Semisyntet 15W-40 så skulle bilen gå bättre. Kan det stämma? Vill höra med er som kan innan jag häller ner fel olja... Tack "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är fel. Du vill verkligen inte ha 15 i kallviskositet om du kör bilen året runt (och egentligen inget att direkt rekommendera även om du bara kör på sommaren). Finns heller ingen anledning att köra delsyntetiskt. Dessa har generellt sett sämre egenskaper överlag. Dessutom finns det näst intill lika billiga bra helsyntetiska (eller högraffinerade mineraloljor) till samma pris. Det enda jag hört/läst är att olika märken (men med samma oljespecifikationer) kan ge olika nivåer av ventiloväsen. Enligt forumet ska Valvoline 5W-40 vara bra att tysta hydrauliska lyftare på vissa specifika motorer (men detta verkar vara väldigt olika från fall till fall). Har tyvärr ingen bra vetenskaplig förklaring eller kan ens backa upp det med hard facts, endast forumstories. @nysa81 : Varför var det viktigt enligt din kompis att det var just 15W i kallviskositetn och varför just delsyntetisk? @nysa81 : Vilken olja kör du med idag? |
|
Jag vet inte varför han tyckte så, han bara tyckte att det skulle tysta ventilerna. Jag minns faktiskt inte vilken olja som är i nu, men troligtvis är det Castrol Magnatec 5W-40, jag brukar köpa på Mekonomen då jag har en polare där som ger bra pris! "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
Hi hi, man måste ju ha något argument av något slag - jag menar vart kom ideen om just 15w-40 delsyntet ifrån? Jag bara vaknade upp en dag, och där stod en flaska 15w-40 delsyntet! :-) Men allvarligt, det kan ju faktiskt vara så osannolikt att just en 15w-40 delsyntet olja av ett visst märke tystar ventilerna på denna motor märkbart. Så han kan ju ha rätt ur det perspektivet isåfall, men då bör det ju finnas en story bakom det hela. Tex han bytte själv till denna olja i sin E39 523iA och hörde märkbar skillnad. Eller att lokala BMW-verkstaden har haft framgång med just den oljan. Mitt argument för Valvoline 5W-40 är ju ingen höjdare direkt (läst i ett antal inlägg att vissa har haft varierande framgång med denna oljan) - men det är iallafall ett argument. Castrol Magnatec 5W-40 fungerar utmärkt. Eftersom du byter ofta (vilket är bra) så är det inte lika känsligt än om man körde på de extremt långa bytesintervall som de älskar att ha på nyare bilmodeller. Finns ju flera olika varianter, ska kolla vilken klassning den har (spelar ingen roll för problemet i denna tråden - mest av intresse). |
Gissar på att det är denna? Art.Nr : 41-C4007065 (4 L) Art.Nr : 41-C4007066 (1 L) Enligt Mekonomen så har den API SN, ACEA A3/C3, BMW LL-04 klassning vilket är alldeles utmärkt. |
|
Magnatec-oljan har tyvärr en förmåga att få ventilerna att låta illa! Det är inte heller en äkta syntetisk olja, utan en hydrocrackad mineralolja, oavsett vad Castrol väljer att kalla den... Prova en annan olja så skall du se att ventilerna troligen tystnar. 0W40, 5W40 eller 5W50 kan vara lämpliga viskositeter om du har lite oljud från ventilerna. levoil.de är en källa till billig olja - kostar ca en tusenlapp för 20 liter bra olja, inklusive frakt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Bra med förtydligandet där Johan B. Mina kommentarer om Castrol Magnatec syftade ENDAST på dess klassningar (vilket är alldeles utmärkta för din bil). Eftersom jag anade att denna olja skulle dyka upp så täckte jag även in att högraffinerade minalaloljor (hydrocrackning är en typ av raffinering) är bättre än delsyntetiska oljor. >> Dessutom finns det näst intill lika billiga bra helsyntetiska >> (eller högraffinerade mineraloljor) till samma pris. Här finns lite mer läsning Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.