|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått felkoderna 0641 och 1842 på min 528i -98. Vad avser koderna? Hoppas någon kan hjälpa mig / Lars A LarsA | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vet du varifrån dessa felkoder kommer ifrån? Vilket program/verktyg användes? Eftersom det är en -98 så bör det inte ha varit från en besiktning (såvida du inte begärt en elektronisk kontroll). Anledningen varför jag frågar är att det finns flera olika uppsättningar av felkoder. Dels finns de generiska (som enligt lag måste finnas) felkoderna man ofta kallar för OBD-felkoder. Dessa brukar alltid vara i formatet Pxxxx. Sen finns det mycket mer detaljerade felkoder som varje biltillverkare själv utvecklar och använder sig av, dessa visar naturligtvis mycket mer information och är mycket mer detaljerade då de är skräddarsydda för just detta bilmärke och bilmodeller. Jag gissar på att ett enklare och billigare felkodsverktyg använts och att det är OBD-felkoderna P0641 och P1842 som lästs ut. Nu spånar jag hej vilt endast baserat på dess siffergruppering, men gissar på att det rör som om något problem med någon sensor för transmissionen. Dessa OBD-felkoder är för generiska för att kunna säga någonting mer. Man måste in och läsa av alla BMW-specifika felkoder och information för att få den information som behövs för felsökning. |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den officiella texten till dessa två felkoder är (tagna från SAE J2012 specifikationen) P0641 Sensor Reference Voltage "A" Circuit/Open P18xx Manufacturer Controlled Transmission Första siffran i Pxxxx anger om felkoden är definierad av SAE/ISO (betydelsen finns med i specifikationen) eller av biltillverkaren själv (betydelsen är helt upp till vad biltillverkaren vill att den ska vara) P0xxx Defined by SAE/ISO P1xxx Defined by the manufacturer |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.