|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen köpt en BMW 750 -99, Har alltid velat ha enså tänkte att nu slår jag till. Vet att det är dyra o svårmekade bilar, men har lite kunskap så tänkte att allt för svårt kan det ju inte vara. Det hela börjar med att jag får ett missljud, ett högt tjutande rassel vars frekvens följer motorvarvet. till en början så avtog det fort, bara efter några 100 meter, men det blir snabbt mycket värre. lyfter upp bilen o kan härleda att det bör komma från momentomvandlaren. Så tänkte att jag lyfter väl ner lådan o kikar, bilen har gott ca 30k så det är väl på sin plats med en liten renovering iaf. låssar all skruver, ner med avgassystemet som för övrigt är tungt som in i helvete! Har nu bara en skruv kvar. Den som sitter bäst till och är enklasta att låssa. Den högra av dom två över växellådsskruvarna. Det är nu det roliga händer, då jag inte kan se skruven eller har några uppgifter på vilken strl det är så har jag gått efter dom andra 11 skruvarna som jag fick av utan bekymmer och tror att det är samma strl. Meeen det va det ju inte. så jag slinter o och skallen blir rund, :( Så nu till min verkliga fråga. Har ni några tips på hur jag ska lossa den skruv utan att behöva lufta ur hela motor, går det ens? Mvh Christian | |
| Det finns en hylsa med vänstergängad invändig spiral kallas grispitt som däckverkstäder använder sig av för att få loss låsbultar. | |
|
Lägg upp en bild så är det lättare att råda! Det beror ju lite på hur det ser ut runtomkring och vilken typ av skruv det är etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@janne dubbel : Du tänker på rätt sak men skriver namnet på en annan sak :-) Det här är grispitt (och inget som hjälper trådskaparen) Länk Det janne dubbel tänker på är dessa hylsor med invändiga vänstergängade skärblad som hugger tag i den runda skruvskallen Länk Finns det utrymme kan ovanstående hylsor fungera. @c_palo : Vad är det för skruvskalle? Torx? Sexkant? Och precis som Johan B säger hur ser det ut runtomkring? Här behövs som sagt var en bid. |
|
Tack för snabba svar. janne dubbel - Har redan provat det, den minsta jag hade, 8mm. tyvärr så fanns det inte tillräckligt med gods på skruvskallen för det, Fick ett bra grepp i början men sen så drog den bara sönder skallen mer. Johan B - vad vill du ha bild på? skruven? den är omöjlig att fota som det är just nu. så trångt så jag vet inte vad. Kanske ska utveckla lite mer, dom skruvarna jag pratar om är dom 12 som håller lådan mot motorn, och i det här fallet den högra av dom två högst upp. Det är TORX. Frågan va mer om någon känner till att tex plockar du lös insugen och dom här delarna så kommer du åt skruven. Eller är jag så illa tvungen att lyfta ut motor. Det är det jag vill undvika, att lyfta ur motorn. Så det jag egentligen söker är om någon har något mektips på hur jag ska komma åt skruven utan att lyfta ur motorn. |
|
|
En sådan hylsa med skären invändigt ska fungera om du har en färsk och i rätt storlek. Finns av dyrare fabrikat som har fyrkantfäste likt vanliga hylsor. Jag har fått en sån att greppa på kulan till en kulled (finns det något rundare?), så att jag nästan drog av kulbulten utan att det släppte. |
|
Utan att ha sett hur mycket utrymme det finns kring skruven så är fortfarande mitt bästa tips den hylsa jag länkade till innan (med invändiga vänstergängade skärblad) - samma som Anders-72 och beskriver. Jag utgår ifrån att du lossat bakre växellådsfästet och sänkt/vinklad hela motor/växellådspaketet (det är som du vet en förutsättning för att kunna komma åt de övre skruvarna). Ja, hur har det gått förresten? Vilket blev ditt weapon of choice? Torx är bra, men som med alla andra skruvhuvuden är de lika känsliga för användning av fel hylsstorlek. Lesson learned : dubbelkolla och lägg extra tid på att kolla att man har rätt storlek på hylsan - speciellt på skruvar som sitter vansinnigt svåråtkomligt :-) Lätt att vara klok i efterhand - men man lär sig :-) Jag vet precis hur jäkligt det är att komma åt de två översta skruvarna (fick sätta ihop en rolig kombination av olika förlängare och dylikt för att kunna lossa en av de två översta skruvarna på min E34 535i -89). |
|
De jag får göra är isf att leta reda på en mindre sådan hylsa. Jora jag släppte på vxl fästet bak o sänkte ner allt så långt det gick. Men även fast jag gjorde det så va det omöjligt att se skruven. Kunde knappt nå den med långfingret. Just nu står det still. Tappade suget lite. Har en till bil som står i garaget som är halvt ner riven med hela bakvagnen i delar. Så den måste jag få ihop först innan jag kan rulla in bmwn. Hade inte räknat med att jobb. Det som är så surt är ju att jag fick bort den andra över skruven med för stor Torx hylsa så trodde ju inte att den va för stor. Men men nu vet jag till nästa gång. :) |
|
Jo, känner igen det där med att varken kunna se eller känna. Och även att man kan bli lite nedslagen av sådana irriterande saker - men om man går ifrån det ett stund så brukar det ordna sig ändåså! Problemet nu är att även om du kommer åt skruven, vilket verktyg kommer att få grepp på skruven? Jag vet av erfarenhet att dessa skruvar kan sitta *riktigt* hårt - jag var själv rädd att jag skulle dra en skruv rund - för jag visste vad det skulle betyda... Kanske detta kan skapa lite inspiration :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.