AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.093

Lackkonservering - Frozen Blue Metallic

Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Har precis hämtat min nya (begagnade) 530 XD M-sport F11 (2014). Den är lackerad med individuallacken "Frozen Blue Metallic" och jag skulle gärna vilja få bilen lackkonserverad innan jag hunnit få någon repa. Nån som vet hur och var och vem som kan sånt i Göteborgsområdet?
Ja den där kan man inte polera iaf... Hör med BMW vad de rekommenderar för "lackkonserveringsmetod"?
Visa användare
153
hogan
Nä, det skulle se lite dumt ut med skinande mattlack.. :)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För det första så hjälper inte ett lackskydd mot repor. Möjligtvis kan ett keramisk lackskydd ge ett visst skydd, men rent generellt så räkna inte med skydd mot repor.

Men, när jag hade en "frozen"-lack för något år sedan så fanns det inte några lackskydd som fungerade. Det finns ett antal vax som funkar, och du bör också tvätta bilen med ett schampo anpassat för matta lacker.

Annars tyckte jag att lacken var hyfsat lättskött. Den matta klarlacken är otroligt resistent mot tvättrepor, och dolde smuts på ett bra sätt. Givetvis så ska du alltid handtvätta bilen, och snabbt få bort fågelskit eller annat som kan göra lacken illa. Som Dawwe säger så går det inte polera lacken för att få bort repor andra skador i lacken, och omlack kommer innebära bekymmer då det i princip är omöjligt att klara sig undan skiftningar.
Visa användare
153
hogan
Tack Acey,
Har sökt på amerikanska forum och funnit något som heter Jet Seal Matte - men hur bra det är och vilket skydd det ger framgår inte. Kollar också med Ceramic Pro och får också höra med BMW så klart.
Handtvätt är en självklarhet - men repor och dängor kommer ju att uppstå över tid även om jag ställer mig på parkeringar långt från andra bilar. Får väl ha bilen ständigt stående i garaget utan att användas för att undvika det. Äh, jag kan ju knappast ångra mitt köp och får väl plasta in den i värsta fall... :)

Roligt att läsa att den upplevs som hyfsat lättskött i alla fall.

Visa användare
153
hogan
Får nu reda på att Ceramic Pro har ett par produkter som funkar. Det blir väl till att öppna plånboken igen och hoppas att där finns annat än mal i den....

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul! Ja, utvecklingen går framåt på produktsidan ju vanligare fenomenet blir. Jag använde Swissvax opaque-serie på min bil (schampo och vax). Inte billigt, men lättjobbat! Lycka till!
Visa användare
153
hogan
Bilen nu Ceramic Probehandlad. Resultatet blev till och med över förväntan. Lte av resultatet kan ses på Ceramic Pros Facebook.

Länk
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
@hogan

...och hur håller lackförseglingen en vinter i Sverige?

Min är också en "Frozen"-färg och jag funderar på att se om jag har någe mal i min plånka ... :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.