AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.096

rykig tomgångskörning

em
3
em0ll
bmw 320i touring -07
hejsan

har precis köpt en bmw 320i touring -07 har märkt att det kommer vit rök från avgasröret när jag startar den och gasar till lite på tomgång vad kan det bero på?
kan till lägga att den går jämt och fint annars och när jag kör så har jag inte märkt av någon vit rök

kyllarvattnet ser normalt ut och oljan med
em
3
em0ll
bmw 320i touring -07
ingen som kan ha en aning om vad det kan bero på?
mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Hi hi, 1 timme 37 min på en vardagseftermiddag :-)
Nu var du väl ändå lite otålig? :-)

Vi ska inte blanda ihop betalda supporttjänster med ett entusiastforum.

Men tillbaka till problemet. Det är normalt med viss mängd vit rök speciellt då vid kallstarter. Det samlas en hel del vatten i avgassystemet och som då förångas när delarna hettas upp. Det är mer vatten i avgaserna än man tror!
Speciellt märkbart är det med bilar som har "ofördelaktig körprofil" dvs många och korta sträckor där delarna aldrig riktigt kommer upp i temperatur.

Så länge som det inte kommer vit rök när motorn är genomvarm så bör det inte vara någon fara. Beror ju såklart på mängden vit rök som kommer ut uru avgasssystemet - är ju skillnad på lite svag vit rök och att det fullständigt bolmar ut ur avgasröret.

Absolut worst-worst case scenario jag skulle tänka mig är att det finns en spricka i toppen som är öppen när toppen är kall (och det förbränns kylarvatten när man gör kallstarter) och den sluts sedan när motorn är genomvarm.
Men detta är verkligen worst-worst case scenario och ganska osannolikt. Man borde ha sett tecken i oljan eller kylarvattnet.
em
3
em0ll
bmw 320i touring -07
tack för svaret och sry för jag var lite otålig men blev så jäkla orolig att det skulle vara något som förstör motorn.
mhv
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen fara, vet själv hur nojjig man kan bli :-)

Det bör vara ett normalt beteende, men det kan vara värt att vara lite extra uppmärksam en tid framöver på om den förbrukar kylarvatten, går varm av ingen direkt anledning, ryker lite vitt även när motor/avgassystem har varit uppvärmda en längre tid, spår av olja i kylarvattnet eller spår av vatten i motoroljan.

Skulle du ändåså vara orolig så går det att med hjälp av en avgasanalysator sniffa efter spår av avgaser i öppningen till expansionskärlet. Dessa instrument kan detektera väldigt små mängder avgaser. Men det måste isåfall göras på en verkstad som kan göra detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.