AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.698

Köra med sin personliga reg.skylt i europa. Något land att undvika?

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Ska på en liten bilsemester genom Danmark, Tyskland, Tjeckien och ev Slovenien/Italien/Österrike nu i sommar. På bilen har jag en personlig reg.skylt med mitt egna företags namn.

Är det något land det kan vara strul att köra med den personliga skylten i? någon som kört med personlig skylt genom Europa och blivit kontrollerad? Eller ska man ta det säkra före det osäkra och tillfälligt stoppa den personliga skylten hos VV och dra dit originalskyltarna igen?
Nu har jag inte full koll på detta men det viktiga måste väl vara att registreringsbeviset (den blå lappen) har rätt information med regskylten registrerad? Denna lapp vet jag av egen erfarenhet att Polisen utomlands kollar om man blir stoppad och då bör det underlätta om informationen är densamma som på skylten.

Som ett tillägg till ämnet läste jag i en artikel i AM&S att man med personlig nummerskylt fram (utan EU märke) skulle vara immun mot fartkameror i flera länder - men om detta verkligen stämmer vill jag vara osagt...
Från transportstyrelsen:

"Inför utlandsresan
När du reser utomlands ska du ta med del 1 av registreringsbeviset (den blå delen). Kontrollera att det framgår av beviset att fordonet har en personlig skylt knuten till sig. Var noga med att identifieringsmärket (blå klisterdekal) sitter i höger sidoruta eller på annat lämpligt ställe.

Om du reser till ett land utanför EU, ska du överväga att använda de ordinarie skyltarna. Om du använder dem ska det anmälas till Transportstyrelsen. Kontakta i så fall vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16 eller via vårt kontaktformulär."
Länk

/MrWIB
Blev stoppad i Bryssel med min bil med personlig nummerskylt men efter att jag förklarade för poliserna att man kan köpa personliga nummerskyltar i Sverige var det inga problem. Hade inga papper med mig
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Polaren blev stoppad för skylten i Tyskland, Österrike, Italien och Schweiz.
Han bytte till suna vanliga skyltar efter det. Inte värt det tyckte han
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tack för era svar. Särskilt intressant Amullo´s feedback. Det är ju sådant man helst vill undvika, speciellt när familjen är med.

Då blir det att fimpa skyltarna. Särskilt nu när jag beställt den tyska umweltplakette där de skriver bilens ursprungliga reg.nr.

Det är kanske inte något alla tänker på när man kör i Tyskland, men man behöver en miljödekal för att få köra in i stora zoner i de största städerna. Har en polare i Berlin och han rekommenderade starkt att köpa dekalen då de är rätt mycket på tårna med att kolla detta nuförtiden
Miljöskyltar är en grej, en annan är att du behöver Vignette när du skall köra i Tjeckien och Österrike som också länkas till ditt regnr.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Nej, i Österrike finns det ingen koppling mellan klistermärket och och regskylten. Vem som helst kan köpa en dekal och klistra på vilken ruta man vill.

Märkligt - när jag köpte min dekal förra våren fick jag skriva ned mitt regnr i samband med att jag köpte lappen.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Sannerligen konstigt om det var den vanliga dekalen. Det finns videoövervakning på vissa sträckor tydligen, där behöver man registrera bilen men det har inget med "Vignette" eller Pickerl att göra.

Kanske berodde det på att jag hade en utländsk hyrbil? Samma sak gällde i Tjeckien när jag passerade gränsen där samt Ungern (fast där hade de ingen klisterlapp utan endast elektronisk registrering). Nåja, det kanske var någon lokal företeelse på macken jag köpte den på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.