|
|
|
|---|---|
|
Tja. Kom lite fort på ett fartgupp innan idag. Missade det så jag hann inte bromsa in tillräckligt. Och såklart hetsar mab upp sig om vad som kan hända ifall man kommer på ett fartgupp alldeles för snabbt. Så tänkte fråga vad som kan hända och lite så. bilen är inte så låg, och jag hörde ingen smäll eller liknande för jag hade musik i bilen. Kände heller inget speciellt. Det blev bara väldigt våldsamt haha! Läste nånstans att framhjulsinställning kunde på en kyss, men hur fort ska man köra på ett fsrtgupp flr att något ska hönda med biöen egentligen? Tack på förhand! Om nån vill veta så är det en 320i E90 -05 | |
|
Hur långt är ett snöre? Hur fort du kan köra beror tex på bilens vikt, fart, stötdämpare/fjädrar, utformning på väggupp. Jag har knäckt ett pendelstag när jag körde ned från en trottoarkant men du kan väl slå i oljetråget om du har otur. |
|
|
Som sagt omöjligt att svara på - beror ju på så många faktorer allt från bilen till guppet och inte minst farten... Jag fick höra av välunderrättad källa att polisen brukar ha som strategi att antingen köra långsamt eller rejält fort över fartguppen - i det senare fallet hinner bilen inte sjunka utan hela rörelsen över guppet tar fjädringen hand om. Kör man "halvfort" blir smällen tydligen som värst då bilen hinner sjunka ner och fjädringen trycks ihop = störst risk för att slå i underredet som oljetråg etc. Det är säkerligen inte så hälsosamt för hjulupphängningen i längden om man kör fort över fartgupp ofta men någon enstaka gång skall nog fungera utan att bilen tar skada. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har liknande info som Johan B. Utryckningsfordon ska, enligt den uppgiften då, rekommenderas att köra i typ 60km/h eller fortare över farthinder för att komma över dem så lindrigt som möjligt. | |
|
Med tanke på utryckningsfordon så ska tydligen guppen vara utformade för att med minsta fara kunna passeras i den hastighet som råder på vägsträckan i övrigt. Dvs man ska inte behöva bromsa öht. Inget jag kan belägga med text eller annan fakta utan bara hörsägen dock. Har även hört från en gammal brevbärare att det går att köra aningen fortare med utan bekymmer. Har prövat några gånger med slängbilen och det fungerar faktiskt finfint. Visst märks guppet men bra mycket mindre än om man bromsar in först. Sen vet jag inte hur det påverkar hjulupphängning och övrigt i längden men några gånger bör inte vara några problem. Niklas Fransosen |
|
|
En gupptyp som fungerar utmärkt att köra över utan att bromsa alls är de "pyramidformade" som åtminstone i Stockholm är väldigt vanliga. Alltså de som är färdiggjutna cementkonstruktioner som grävs ner i marken. De ser väldigt höga ut ofta men i och med att de är toppiga så är höjdskillnaden där hjulen kör bara några centimeter. De ser långt värre ut än de är. ------- //Lövet |
|
|
Det är dom som Lövet syftar till jag refererar till. De gupp som finns inne i bostadsområden som går tvärs över hela gatan är det inte läge att försöka köra över i nån högre hastighet. Man hör ibland folk som kör lite för fort, det skrapar till rejält i fronten.... Sen undrar man varför folk ofta väljer att köra med ena sidan mitt över guppet? Som Lövet säger så är guppet ju lägst ute på kanterna men man ser väldigt ofta folk som kör med ena paret högst upp och det andra på vägbanan. Det måste ju ändå vara det sämsta sättet att attackera guppet? Niklas Fransosen |
|
|
Överraskande många människor är direkt korkade. Ju fortare man inser det desto lättare blir livet att förstå... ------- //Lövet |
|
|
@ Lövet GILLA som man skulle gjort på FB :-) Niklas Fransosen |
|
|
Om jag hamnar i en ambulans som skadad hoppas jag inte föraren tar guppen hög hastighet - men polis, brandkår och ambulans på väg ut får gärna köra fort över guppen om de vill men ambulans på återväg med patient bör ta det lugnare En del gupp går bättre att ta i lite högre fart men långt i från alla. Känns bilen annorlunda har något hänt - känns det OK och du inte ser något trasigt under - kör glatt vidare är mitt tips. /Patrik, min invändning mot att generalisera utryckningsfordon /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Alla jäkla gupp som blivit mode i framförallt i Sthlm blir man förbannad på, dom verkar inte heller sätta gupp med logik eller förnuft, men fixa gatorna kan dom inte göra, potholes överallt och skarvar och skit... | |
|
@lanab: Dåligt underhållna vägar är fattiga kommuners förtäckta fartgupp :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Som flera redan påpekat så är det många faktorer som spelar in. När jag var ung och körde lite vildare fick jag lära mig att fartguppen var byggda så att bilar med ungefär samma axelavstånd som utryckningsfordon (dvs stora Volvo o Saab) kunde köra snabbt över dem. När jag hade sådana bilar körde jag ofta i ca 70km/h över och det var inga problem alls. Nuförtiden med hårt och dyrt Öhlinschassie så kör jag jäkligt lugnt över guppen ;) Ett tips annars är att om man kommer mot ett oväntat fartgupp lite för fort. Stå på bromsen innan men släpp igen precis före bilen går upp på guppet. Effekten blir att fronten är nedtryckt och på väg upp samtidigt som bilen går upp på guppet vilket gör lite mindre fjädringsrörelse. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.