AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.808

Giftigare bromsbelägg till en E90 320dA-MSport

Transocean
Tycker att bilen kunde bromsa bättre. Det är felfria originalgrejor på bilen, bilen (en 2011:a) har gått 5000 mil. Bra tjocklek på belägg, blanka och fina skivor. Finns det belägg som biter bättre än originaldelarna? Jag vet inte vilka BMW monterar original men tippar på ATE eller Textar. Har ingen lust att byta till M3 bromsar eller dylikt, undrar alltså om det går att få bättre bitande bromsar med andra belägg? Vilka i så fall?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ju belägg för mängder av olika användingsområden.

Dock bör man nog undvika rena racingbelägg då de behöver hög värme för att bromsa bra, sliter hårt på skivorna och även låter högt, samt inte är godkända för användning på allmän väg.

Jag köpte Ferodo Performance DS till E46:an, som är ett belägg som är ett mellansteg mellan gat- och tävlingsbelägg. De bet snabbare och tålde värme bättre än original.
Dammade inte mer (snarare mindre och dammet var mer grått än svart som originalbeläggens damm är) och de lät inte mer heller trots att de inte hade skrikdämpningsplattor på baksidan, vilket förmodligen var en bidragande orsak till att de bet snabbare än original eftersom det blev mindre flex mellan bromsokskolv-, belägg och skivorna utan dem.
Länk

Rekommenderas!

Vill du ha lite olika andra alternativ kan du kontakta PEAN, som är duktiga på bromsar och har många olika uppgraderingsnivåer - allt från lite vassare belägg till kompletta värstingbromskit...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag körde Ferodo premier på min E91. Bytte beläggen fram och det va en märkbar skillnad! Störst skillnad vid kraftigare inbromsning i högre hastighet.
Skrek inte en enda gång och hann köra med dom både en sommar och en vinter.

Det va samma där med bromsdammet som Johan skrev, att det va ljusare och syntes inte lika mycket som original.

Trots att nuvarande bil är ny känns det nästan som att ett beläggbyte vore på sin plats. Jag gillade dom där Ferodo-beläggen!

Observera att det finns två olika slags belägg med olika utseende på öronen. Så va det när jag skulle köpa mina. Inte allt för stora visuella skillnader mellan dom tyckte jag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är för det mesta Textar eller Jurid när man köper från BMW. Inget som helst fel på dessa ur kvalitet- och prestanda för normal och inspirerad körning.

Vi ska bara "rangordna" beläggen här först för det flera olika modeller för olika ändamål precis som Johan B beskriver.

=== Ferodo Premier ===
Är ett bromsbelägg som är en direkt ersättare till originalbelägg. Bra belägg för vanlig gatkörning.
Dessa har artikelnummer som börjar på "FDB".

=== Ferodo Performance DS ===
Ett steg upp från Premier, ett lite vassare belägg. Klarar lite högre arbetstemperaturer. Har en hög friktionskoefficient både kallt och varmt, vilket behövs för gatkörning - då bromsbeläggen ofta är kalla när man behöver bromsa hårt.
Är ju sällan man kan hålla temperatur i beläggen i vanlig trafik, och skulle man försöka göra det så är det nog inte särskilt populärt hos medtrafikanterna och till viss del lite trafikfarligt.
Dessa är godkända för gatbruk, dvs de har R90 approval vilket är det som krävs inom EU. Notera att det finns FDSR och FDSE, dessa har inte R90 approval (dessa belägg är för marknader utanför EU eller andra tillämpningar).
Dessa har artikelnummer som börjar på "FDS".

=== Ferodo DS2500 ===
De belägg jag använt fram tills nu vid bankörning.

Satt först på min sega E34 518i men fick jobba lite mer på min E34 535i. Men fungerade finfint för detta. Men pga tung bil, moderate effekt, original hjulupphängning och icke R-däck gick det aldrig särskilt fort och beläggen blev aldrig för varma (mätte peak-temperatur både på skiva och bromsok).

Men nu har vi kommit in på mer rena track day / racing pads.

Men dessa har en relativt jämn friktionskoefficient från kallt till varmt (20-500 grader C). Steget upp från Performance DS.

Dessa DS2500 har artikelnummer FRP med H på slutet.

Nästa steg är DS3000, som klarar högre temperaturer (650 grader C) och har högre friktionskoefficient. Men de måste upp i temperatur (typ 200 grader C) innan de börjar greppa med denna höga friktionskoefficient, så inget för gatbruk.

Dessa DS3000 har artikelnummer FRP med R på slutet.

Sen finns det ännu kraftigare för tyngre och mer effektstarka bilar för racing, tex DS1.11 (märkta FRP med W på slutet).

Men som nämnts tidigare, rena racingbelägg kan inte utnyttjas vid körning på allmänna vägar. De flesta hårdare inbromsningar görs med kalla bromsar, så brake performance från kallt tillstånd är bland de viktigaste faktorerna. Därefter ska beläggen kunna klara lite högre temperaturer som kan uppstå om man kör lite inspirerat på mindre och kurviga vägar tex (men inte nödvändigtvis vårdslöst).

Så från detta perspektiv är Ferodo DS Performance ett bra val.

Men hör även med PEAN, han kan ha andra märken och belägg som passar riktigt fint (det måste nog varit den vanligaste frågan han fått - jag vill ha lite bättre belägg till min dagisbrukis).

Byt bromsvätska också! Inget behov av någon racingbromsvätska, bra DOT4.1 räcker finfint. Syftet med att byta bromsvätska är att ha fräsch bromsvätska i bromsoken (och ledningar) för att i första hand undvika att bromsdetaljerna rostar sönder inifrån och i andra hand att undvika att kokpunkten sänkts alltför mycket.
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Jag kör med Stoptech-belägg från PEAN på min 335, funkar riktigt bra, men den rullar bara gata.

Har kört värre belägg, b.la. Ferrodo DS2500 och DS3000 på andra bilar som har rullat mycket bana, och Stoptechen är mycket snällare när dom är kalla vilket passar bra på gata.

Köra med belägg som kräver mycket värme på gata kan vara riktigt läskigt.
Visa användare
23
TETOVA
Bmw 335i(E92) Performance
EBC Yellowstuff eller EBC Redstuff, funkar till alla möjliga miljöer! Tål hög värme och har bra verkan i alla temperaturer. Inga visslande ljud eller konstigheter!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till gata fungerar tex Red eller Yellow nog alldeles utmärkt.

Däremot på bana vill man nog ha Orange (ej för gata). Blue/Yellow fungerar också om man har full koll på bromsdimensioneringen och har bra bromskylning (dvs de fungerar väldigt sällan för bankörning bult-on på tunga bilar dvs över 1100 kg med stor effekt).
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Mina erfarenheter:

Ferodo DS3000: Fungerar ypperligt vid bankörning, de bettar riktigt bra. En wow-upplevelse mot vanliga belägg. Den uppvärmning de påstås kräva är väldigt liten, de biter snabbt även vid gatkörning. Dammar MYCKET! Och kan gnissla.

Carbotech XP8: Som Ferodo DS3000. Kanske t.o.m. något bättre. Men även dessa dammar och gnisslar.

EBC Redstuff: Funkar bra på gatbilar. Påstås damma lite, men jag är inte imponerad. Bettar nog lite bättre än originalditon.

EBC Greenstuff: Som ovan. Har bara haft dessa på lätta bilar. Man brukar rekommendera Redstuff till större bilar. Dammar mindre än Redstuff.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag har kört M5:an på två banor. Gotland ring med original eller Redstuff (kommer inte ihåg). Då blev pedalen svampig efter några varv med bra attack så man fick lugna sig lite och svalka bitarna.

Gelleråsen med Yellow stuff och färsk bromsvätska. Oklanderlig funktion hela dagen trots 3 personer i bilen. Det blev lite dålig avkylning vid infart till depån en gång så det rök friskt om alla 4 hjulen men ingen skillnad i känslan. Efter några minuters avkylning på landsvägen utanför så var allt normalt igen.

En M5 E39 skulle jag karakterisera som både tung och motorstark. Allt övrigt original.
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Körde med Yellowstuff på min gamla banbil, funkade riktigt bra. Men jag undviker EBC då jag hade en uppsättning Greenstuff som släppte i limningen. Förmodligen måndagsex. men ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Transocean : Vad blev det för uppgradering? Eller laddar du upp nästa års bankörningssäsong?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
StopTech är utmärkta på en bruksbil. Bra pris (PEAN), klart bättre bett än alla standardbelägg jag provat (dvs de flesta) och lite bättre värmetålighet. Med helt kalla belägg biter de som ett standardbelägg. Dammar inte mycket och skriker inte. Håller bättre än standardbelägg vid hård körning.

Kör så det ryker! =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp!

Kommer faktiskt att köra StopTech (Street Performance 309.03960) där bak på min racingbil till kommande säsong. Tror det kommer att bli bra, vi får se!

Eftersom jag har originaleffekt i min E30 så kommer jag denna säsong troligtvis ha större risk att inte få upp bromsarna i rätt arbetstemperatur än att de överhettar :-) Speciellt bakbromsarna, därför tror jag dessa belägg är alldeles lagom.

Där fram blir det Carbotech XP8 (köptes ursprungligen till min E34 535i för bankörning men den har ju skrotats nu och blev glad när jag upptäckte - var faktiskt PEAN som påpekade det - att dessa belägg passar i mina M3-bromsok som sitter i min E30 just nu).

Fast med en ratio runt 7.7 så blir det nog ändåså lite jobb att få upp temperaturen, trots r-däck och låg vikt. Vi får se!

Fast nu är jag nyfiken på vad trådskaparen funderat ut och provat!

Ja, vart tog trådskaparen vägen förresten!?!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Transocean : Vad blev det för belägg?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Transocean : Vad blev det för belägg?

Upplevde du någon skillnad (förutom den vanliga placeboeffekten)? :-)

Alltid roligt att höra andra upplevelser av olika bromsbelägg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Transocean : Vad blev det för uppgradering? Upplevde du någon (vetenskapligt mätbar) skillnad?
Transocean
Ingen uppgradering alls hittils....har nu förstått att bilen kräver en hel del pedaltryck om den skall stoppa snabbt, förra bilen (Citroën C5 III) tvärnitade direkt om man ens tänkte på att bromsa :-) Har ett par ATE-belägg hemma för bakaxeln men vid fast 9000 mil har jag kanske 40% kvar där bak och på framaxeln i alla fall 50% så jag rullar vidare med originalbeläggen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok - är det inga större problem än det så skulle jag också gjort precis du gör dvs köra vidare med det du har.

Jo känner igen det där - hoppade en gång snabbt från min E34 535i och in i en mindre hyrbil (de där små, tråkiga bilarna utan någon själ).

Första jag gjorde var att tryckte kopplingspedalen genom golvet och ända ned i asfalten med en smäll - typ :-)
Därefter skulle jag bromsa lite lätt vilket resulterade att jag satt som ett frimärke på insidan av vindrutan - trots att jag hade säkerhetsbälte på mig!

:-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean:Jag plocka ner bromsadel och rengjorde/slipade glidytor på alla fyra sadlar. Rengjorde okens ytor. Och konditionerade kolvarna alltså pumpa ut en bra bit utav kolven o sedan tryck in. Upprepade detta 5-6 gånger på varje ok. Sedan ett rejält bromsvätske byte. Sköljde igenom systemet duktigt :-). Oh jävlar vilket nyp jag har nu :-))
Transocean
bmw-slangen: Word ! Då gamla e34:n var plågat av rostproblem övervägde jag en molnig dag att byta till Skoda Superb :-) Tittade och kollade och prata länge med försäljaren innan jag tog den till provkörning. Kom tillbaka efter 2 min och lämna ett skambud för att komma snabbt därifrån :-) Plötsligt kändes E34:n riktigt top-notch med sin tunga koppling och tunga bromsar och den tighta lådan var som en dröm.

Gaspo: Skall göra det samma när det blir dags att lägga om till sommardäck. Bromsvätskan bytte jag i fjor, en liter Biltemas dot 4 gjorde susen. Märker även att bilen bromsar bättre med de nya dämpare som jag monterade runt om för två mån sedan. Bromsar spikrakt och knälar inte.
8500 mil är allt för mycket för stötisar tycker jag. Blev som en ny bil med nya Bilstein B4:or runt om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.