AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.321

Filterbyte på 520D - 2010, tips

Hej,

Servade bilen på BMW med oljeservice och fick besked att även luftfiler, microfiler samt bränslefilter ska bytas. Detta skulle kosta drygt 5000 kr extra. Det tycker jag är för dyrt då materialet på Mekonomen kostar under 2000 kr. Därför tänkte jag göra det själv. Ser inte microfiler och luftfilter som några större utmaningar, däremot bränslefiltret. Sitter den i tanken eller under bilen? Någon som kan bidra med en guide vore det mycet uppskattat.. Har aldrig bytt just bränslefilter så alla tips tas tacksamt emot.

Bilen i fråga är en E61 520D, modellår 2010.

Tack på förhand.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Delar kan du beställa från Tyskland (mr.auto, reservdelar24....) billigare än Mekonomen med häst längder. Men ta reda på artikel nr. så du får rätta grejer.
Jobbigt när man börjar och upptäcker att man fick fel delar. Inga problem att skicka
tillbaks och få skickad rett del men tid och fraktpengar sparas om man gör det rett från början.
Vet inte hur är det med din bil men jag bytte bränsle filter på E91 och du måste plocka ner någon skydd under bilen (förar sidan) för att komma åt filtret.
Köp nya klämmor (2 st.) dom som sitter på är ej återanvändningsbara.
Lycka till!
Finns det något enkelt sätt att ta reda på artikelnummer?

Fler tips på själva bytet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in ditt chassinummer (sista sju symbolerna) på www.realoem.com

Sedan knappar du dig fram till de filter du vill köpa och tar BMW:s art.nr. som kommer upp i listorna.

Dessa art.nr. kan du sedan använda som "sökord" hos de flesta handlarna som t ex. reservdelar24.se

När det gäller filter (åtminstone olje-, luft-, och bränslefilter): köp bara kvalitetsfilter från t ex. Mann, Mahle, Bosch och Hengst.

Köp för guds skull ALDRIG Fram-filter, de är urusla och kollapsar i filtermediet efter ett tag, även om de utger sig (och tar betalt) för att vara "kvalitetstillverkare"!

Om du kontaktar RD24:s kundtjänst via chat-funktionen får du en rabattkod som ger 5% rabatt om du ber om det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jättetack för tipsen var jag kan köpa filter.. Nu återstår bara en guide eller bra information på hur man byter byter bränslefilter ..
Ingen som kan tipsa om bränslefiltret? Kanske en guide eller bra att tänka på?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"remove underbody panel
pop nearby hoses from retaining clips
undo bolt to free filter
clamp hoses both sides
put bowl underneath
undo hose clamp from output
pull retaining pin from heater side on intake
pull heater out of filter
pull & twist output hose to release
take clamp & rubber band off old filter, put on new one.

fitting is reverse of this, there are two options for priming fuel filter and bleeding, first leave output hose off and clamped, but remove supply hose clamp (heater side).
ensure filter hangs over bowl and turn ignition on, but do not start car. repeat until a steady trickle of diesel flows from the output of the filter.
connect output hose, tighten clamp, use ISTA/d service functions to bleed fuel system.

When I tried starting her, she turned over a couple of times before starting, but did start on first press of the button. Been running fine since."
k3
51
k3
X3 20i 19
Det är enkelt att byta bränslefilter. Sitter under bilen ,lossa plastplåten under på förarsida. Du behöver nya (rostfria) slangklämmor. Jag beställde på mrauto har du ngn mail så har jag 2st fina foton taget.

k3 bmw cs#8231
K3: Har skickat ett pm till dig. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.