|
|
|
|---|---|
|
Min tankmätare visar noll trots full tank. Började när jag skulle fylla tanken och hade 3/4 tank. Trots full tank så steg inte mätaren. Vid körning sjönk mätaren som vanligt och vid nästa tankning så visade mätaren noll. Nu är det bara en stor tank symbol osvsett om den är tom eller full, mätaren visar noll. Har försökt att kolla felkoder med bmwhat men fann inga. Har även kollat de dolda menyerna i kombinstrumentet: Länk för att se vad vänster och höger tank innehåller, men lyckas inte, troligtvis för att tanksymbolen dycker upp hela tiden pga tom tank (är dock full). Jag tror det är vänster eller höger bränsle sensor som är kass. Några tips på hur man lättast avgör vilken som är kass? Jag funderar på att plocka ur båda och ohm mäta dem. Några andra tips? | |
| Kan du inte hitta signalerna med BMWHAT och läsa av vad de 2 sensorerna visar, då ser du vilken som är fel. Jag vet inte exakt vad som finns på E60, men det ska gå att läsa av en hel del olika signaler på de flesta modeller. | |
| BMWhat visar bara summan av båda sensorerna dvs samma som tankmätaren = inget värde alls. | |
| Omh mätte båda sensorerna. Vänster sensor hade 90 ohm och höger oändligt. Visade sig vara kabeln till själva sensorn i tanken som hade avbrott. Märkligt att det hållt i 8 år. Känns som att kvaliten på den röda kabeln till sensorn är dålig. Billigt blev det i alla fall för både BMW och mig och jag fick sniffa en hel del bensin:) | |
| var fanns ditt kabelbrott richo ? har samma problem med min och felkoden säger höger tank givare denna är nu bytt men funkar ej ändå | |
|
Jag har haft samma problem. Bytte tankmätare utan resultat. Min kabel hade gått av precis vid kontakten på baksidan, så även fast man monterade dit en ny sensor så fungerar det inte. mxalfredsson: När du lyfter upp hela tankhistorien så ser du en kabel, richo säger röd, jag minns själv inte, men det måste vara samma kabel som min. Den är typ 100 mm lång och går vidare till kontaktstycket till tankmätaren. Mitt stift (med kabel) gick att pressa ur från själva tankarmaturen och sedan stiftade jag ut den från tankmätarens kontakt och bytte ut alltsammans. |
|
| Okok får lyfta upp armaturen imorgon igen och kolla detta tusen tack för snabbt svar | |
| är det kabeln som går från nivågivaren på höger sida ? den har 2 röda kablar | |
| Du har ingen möjlighet att ta en bild? Det var två år sedan jag bytte så mitt minne sviker mig tyvärr! | |
|
Om jag minns rätt så menar jag röd kabel på själva sensorn. Det som var märkligt var att kaneln hade avbrott trots att det inte var ett naturligt ställe där den skulle böjas. Därför är min uppfattning att kabeln är av dålig kvalitet. BMW gör väl som alla andra och försöker spara pengar och då blir det sämre kvalite om man väljer dåliga kablar. Jag ohm mätte i kontakten till sensorn och då var det oändligt. Direkt på själva potentiometern på sensorn så hade jag 90 ohm (om jag minns rätt:)) Så jag hade kunnat byta sensorn men jag valde att lödda/byta kabel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.