|
|
|
|---|---|
|
Kan någon förklara vad mappning är för något? Vad jag själv förstått så är det väl något slags uppdatering av styrboxen som ändrar insprutning som gör att man får bättre effekt. Har jag förstått det rätt? Är det skillnad på mappning och chippning? Vad kostar de att göra en mappning? Byter man ut hela boxen eller går man in och ändrar data i det befintliga? | |
|
Chippning är att man byter oftast att man byter ut det chipet i motorstyrningen. Mappning innebär att man skräddarsyr motorstyrningen till just en specifik motor / bil. Det kräver helt annan utrustning och framförallt kunskap än att bara "byta" chip. Normalt krävs ett eftermarknads motorstyrsystem, autronic eller Länk. (dvs man byter ut hela styrboxen eller kopplar bort vissa delar av den) Titta på länken den omfattar all grundinfo sen är det "bara"... Mappning är oftast avsevärt dyrare än chippning. Men om man vet vad man gör betydligt effektivare och bättre. E |
|
|
En förenkling. Mappning och chippning är två uttrycksätt som egentligen innefattar olika delar av samma sak. Mappning är VAD du gör och chippning är hur du gör det. När man mappar en motor så ställer en tekniker eller kunnig hemmamekare in hur mycket bränsle som skall levereras till motorn vid ett givet tillfälle. Även BMW mappar sina motorer, eftersom de annars inte skulle fungera. Någon måste ju berätta för insprutningen hur den ska bete sig. När man talar om mappning i trimmnings eller optimerings sammanhang så ändrar man från vad BMW gjort med insprutningen till något man själv eller någon annan sagt är "bättre" för att få maximalt med effekt och körbarhet ur den motorn man arbetar med. BMW behöver ta hänsyn till miljölagstiftning, körbarhet, en bredd av användningsområden och en massa saker som jag kanske inte behöver ta hänsyn till i min bil. Det kan också finnas annat som spelar in. Som exempel så kostar det rätt mycket pengar att få en motor godkänd i en massa länder, så då kan bmw välja att sälja en bil med "strypt" program för att differentiera. Ett klassiskt exemepl är gamla 525d och 530d motorerna som var samma, men mappningen på 525d var strypt. Om man "mappar om" en gammal 525d fick man en 530d effekt, för det var samma motor. Ok? Chipppning är "hur" man gör det. Du måste ju på något sätt spara ändringen eller införa ändringen i din bil. På äldre bmw (och bilar/MC med insprutning generellt) så sparades insprutningsprogrammet på ett data chip som satt i bränslekontroll enheten, kallad ecu. På gamla bilar så kunde man enkelt byta detta lilla chip mot ett nytt från en mappningsfirma, eller som man bränt själv i en chip brännare, för att få en ny mapp i bilen. Lite som att köra filer från ett USB minne eller en gammal diskett. Men trop inte att det är någon skillnad mellan Ekonomi och Effekt mappar. Det som är bäst för motorn är bäst för ekonomi och effekt, åtminstone på insugsbilar. På Turbo bilar så kan laddningen spela in, men det är något annat. Chippning brukar också referrera till att man inte gjorde en specifik mapp för just DIN bil, men återanvände en mapp som man gjort på en annan bil som har en likadan motor som din, men inte just din.. Så det kan vara så att polarens 320i blev mappad och du köper en kopia på hans mapp. Den levereras på ett chip, som du stoppar i din bil. Men mappen, som är sparat på chippet, är utvecklad för hans motor, inte din, även om skillnaden på motorer är ganske liten, så finns det alltid mindre skillnader. Så.. Jag tror jag fick med det mesta. Eller just ja.. På nyare bilar finns inga chip längre, så man får vara nogrann med att fråga hur nya uppdateringen av mappen görs och vad det innebär. På nyare bilar så är det vanligare att trimföretagen kan ladda upp nya filer i din existerande ecu, så allt ser helt orört ut. På en såpass gammal bil som en -04 så behöver du inte ta hänsyn till garantier och liknande, men man skall vara medveten om att mappning av sugmotorer utan överladdning sällan ger den effektökningen man är ute efter. 320i 6:an på 2.2 liter är riktigt fint mappad från fabrik och det finns inte så mycket mer att hämta där. Vad jag fattat det så är trimföretagens skryt om en ökning på 18-20 hästar rena jävla lögnen. "optimerat för 98-oktan" är rena idioten och spelar på att man på ett säkert sätt skulle kunna mappa om tändningen på dem. 98-oktan innehåller MINDRE energi än 95 oktan och bara bilar med riktigt hög kompression och aggresiv tändning alternativt intelligent överladdning kan ha nytta av det. Hittils har jag inte sett något företag som erbjuder en v-box eller annan mätning för att bevisa sina påståenden om effektökning på sugmoterer av denna typ som du har Tomas. //Anders |
|
|
Hej! Jag håller med Anders i hans slutsats när det gäller mappning av sug-motorer. Det man oftast gör för att "fixa" extra hästar ur en sugmotor är att höja "maxvarvnivån" t.ex. från 6500 varv till 6800 varv. Hur ofta har du nytta av detta? Det som är intressant är att höja vridmomentet över hela varvtalsregistret som man kan göra genom att höja turbotrycket i en turbomotor. Slutsats: Släng inga pengar på att mappa/chippa din 2,2 liters sexa. Om inte effekten räcker så köp en 325, 330 eller varför inte en M3:a. Det är helt enkelt bättre på alla sätt och vis. Min uppfattning är att det till och med är bättre att sätta i en 325 motor inklusive drivlina i din kaross istället för att chippa/mappa. E |
|
|
E har helt rätt. Det är oftast billigare att byta till en större motor än att trimma, om en större motor finns att tillgå. Detta gäller sugmotorer naturligtvis. Klart att det FINNS mer att hämta ur 2.2 liters sexan, men inte med bara mjukvara/mappning. Det skall till öppnare insuget och avgassidan samt byte av kamaxel och lite polering/portning av toppen. Då hamnar man nog på 325i nivå.. Men att trimma en insugsmotor ligger generellt på ca 1000:- per hästkraft. Så för 20 hästar till "på riktigt, var beredd att lägga ner 20.000:- Däremot kan man ju själv modifiera insugskanalerna (öppna gummit, sportluftfilter, friskluftskanaler) och sätta på ett roligare sport avgassystem samt göra det man kan för att bilen skall gå bra.. Fräsch olja, tändstift OSV. Det gör ju att bilen kanske får lite mer drag, men framförallt så låter och känns bilen lite roligare. //Anders |
|
|
Själva ordet "mappning" torde komma ifrån att man läser en "karta". Dvs utifrån givna värden av t.ex. varvtal, temperatur, syrehalt i avgaser, gaspedalens läge, antisladdgivare, etc... tittar i kartan för att att utröna hur mycket bränsle som skall sprutas in, hur gasspjällens läge skall ställas, etc... Denna karta kan vara mjukvarutabeller, algorimer, eller annat som svarar på tilltal. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.