AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.869

bmw 330ci e46-02 airbag lampa lyser vid start

Hallå eller!

Kikade nyss på en ny bil då jag blev påkörd bakifrån för en vecka sedan och min 330ci från 01 var tvungen att skrotas tyvärr. Hittade en bil som verkar relativt trevlig, rätt högt pris dock och airbag lampan lyste när jag startar bilen. Jag frågade givetvis säljaren om detta som svarar att det enbart sker när en passagerare är med. Vidare påstod han även att lampan skulle släckas efter några sekunder vilket det mycket riktigt gjorde. Nu till min fråga, vad kan felet vara? Och vad kan det kosta att åtgärda det?

Tack på förhand

Mattias
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
kan vara sensormattan i passagerarstolen hade samma problem med min 320 där lampan lös hela tiden till slut.
löste det med Hassos mekar tips

Länk

funkar utmärkt och är i princip gratis att åtgärda vad bmw vill ha vågar man inte tänka på. ända skillnaden är att bilen tror det sitter en passagerare i hela tiden (airbagen löser ut) även när ingen sitter där.

there can be only one
Är helt hopplöst värdelös på elektronik så vågar inte fixa en sådan grej själv, speciellt inte med tanke på att det handlar om min passagerares säkerhet. Men det är alltså sensormattan det är fel på? Det går inte att ersätta den hos någon verkstad då? Och varför lyser den bara ett tag och sen slocknar? Skumt problem...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lampan skall tändas för att sedan slockna efter några sekunder - det gör den för att du skall veta att lampan fungerar och att den tänds om något är fel...precis som med oljetrycklampan och en del andra varningslampor.

Är du osäker på OM och i så fall vad som är fel - gör en felkodsavläsning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men airbaglampan lyser längre än alla andra lampor och försvinner först efter cirka 20 sekunder kanske. Dessutom händer det bara om en passagerare sitter i framsätet, så tvekar på att det är att den lyser för att man skall veta om lampan lyser.

Jag får nästan kolla om det är en felkod. Men är det värt att lägga ut relativt mycket pengar på en bil om det finns ett sådant problem?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
20 sekunder skall den inte lysa...några (typ 3-5 kanske)

Att den bara gör det med passagerare i sätet tyder också på att "Det är något fel som är trasigt!".

Det finns säkert någon "forums-deltagare" som bor i närheten och kan hjälpa dig göra en felkodsavläsning mot lite fika... ;)

Mvh
Johan B

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det är glapp i kontakten därför tänds lampan när passageraren sätter sig och slocknar efter ett tag. Skulle det vara kabelbrott så skulle den lysa konstant.
Jo jag trodde också att det var något sorts glapp först. Men då är det väl konstigt att den börjar lysa när man skall börja köra hela tiden eller tänker jag fel?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
BMW330ci-matte, vill man inte pilla själv med detta så finns färdiga här:
Länk
Då blir du av med problemet med sensormattan för evigt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ska göra en felsökning innan det blir aktuellt med köp. Men tusen tack för tipset!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Bra att man kan köpa den där "fixen" på blocket för 199 kronor. Att lägga flera tusen på att låta BMW fixa en sensormatta i passagerarstolen på bilar som är 10 och äldre är svårt att motivera.

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ännu bättre att man kan fixa det själv med en skruvmejsel, en "sockerbit" och några komponenter för någon tia... ;o)

Kolla in Hassos mekartips!

Mvh
Johan B

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Går också köpa en färdig bypass på ebay för 50:-

Det som sker när du kopplar in bypassen är att du talar om för airbagdatorn att det alltid sitter någon i passagerarstolen istället för att sensormattan används. Resultatet blir att vid ev krock så löser airbagen ut även om det inte sitter någon i passagerarsätet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.