AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.463

Hjälp med värdering av E61 520D LCI

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att sätta ut ett vettigt pris på min bil, orkar inte ha den ute på annons i flera mnader, samtidigt vill jag ju inte skänka bort den, har svårt att värdera den själv.

Jag undrar över vad jag skall sätta ut för pris på den, då det är en import.
Jag importerade den från tyskland 2011 november. Här är lite detaljer om bilen:

E61 520D LCI som gått 13000 mil

svart metallic
Panomrama tak
Tygklädsel svart
Manuell låda

sedan tror jag det mesta är rätt standard vad gäller farthållare, sol anpassad backspegel, autobromsad vid stillastående uppför backe, regnsensor. Som sagt tror detta är standard.

Hoppas ni kan vara till lite hjälp här.

Här är lite mera specifik utrustningsdetaljer. enligt olika värderingssidor så hamnar bilens värde på mellan 112 000 - 124000 för en importerad E61 2008. Är det rimligt att lägga sig runt 112 000kr. Hatar att ha bil ute på annons.

Eller är 112 000 för mycket anser ni?

No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

1CB CO2 CONTENT

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

402 PANORAMA GLASS ROOF

423 FLOOR MATS, VELOUR

428 WARNING TRIANGLE

430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

441 SMOKERS PACKAGE

470 CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION

6FL USB-/AUDIO INTERFACE

698 AREA-CODE 2

7RP ADVANTAGE PACKAGE

8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION

8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE

8SP COP CONTROL

8S8 COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC)

801 GERMANY VERSION

818 MAIN BATTERY SWITCH

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION

9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION

Series options
No. Description
2SB ALLOY WHEELS STAR SPOKE 242

346 CHROME-LINE EXTERIOR

4BX INT. TRIM FIN. GREY HIGH-GLOSS

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

851 LANGUAGE VERSION GERMAN
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du själv tycker det är ett rimligt pris - testa!

Om responsen är obefintlig, är det troligen priset och/ELLER själva annonsens utformning som är fel. Bra bilder (är A och O för att få till en bra annons!) samt kort och koncis/relevant information brukar vara bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan får att du svarat. Har du sålt importerat tidigare? Vad tror du att man får dra av på priset om tex har två likvärdiga bilar för ca 100 000 men den ena är importerad? Jag får känslan av att folk som skall köpa importerat tänker till några extra gånger innan de slår till och går några extra varv runt bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte sålt någon importerad bil, men väl köpt en för några år sedan.

För mig var skicket avgörande, inte i vilket land den såldes som ny.

Men det finns säkert personer som tycker/tror att svensksålda bilar är bättre.

Det enda som egentligen talar för att svensksålda bilar skulle vara bättre/säkrare köp på något sätt, är väl att det är lättare att följa historiken = oftast mindre risk för mätarskruvning, men det förekommer även här i olika utsträckning...

Personligen har jag uppfattningen att t ex. tyska märkesverkstäder är hästlängder bättre än svenska dito, detta då det är ett högstatusjobb att vara mekaniker på en märkesverkstad (särskilt på ett premiummärke i allmänhet och ett tyskt sådant i synnerhet) i tyskland - inte som i Sverige, där många mekaniker knappt är läskunniga! (Ja det är raljerande, jag vet, men tänk efter vilka individer det var som läste verkstadsteknisk utbildning, när du gick i gymnasiet!)

Så har du bra dokumentation på service och reparationer som är gjorda utomlands (riktiga kvitton och annan dokumentation - serviceboken är lätt att förfalska!), kan du nog lugna de flesta skeptiker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Testa med att lägga ut den för 112tkr. Har du köpt den av en BMWhandlare och har alla papper kvar. Kommer du att kunna attrahera köpare som egentligen inte tänkt köpa en importerad. Jag lyckades med det.

Visa att du är ordentlig och att bilen är bra på alla punkter. Tryck även på de automatiskt avbländbara/innfällbar ytterspeglarna. Det är mycket ovanligt på en svensksåld 520d. Det gör att folk med trånga garage kan köpa en E61.

Bra annons med många bilder är ett ytterligare tips.

Mvh Stephan
Tack för att ni svarar killar. Jag tar med mig alla tipsen.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hojta till när du lagt upp annonsen. Jag cruisar runt efter en E61:a, men behöver bli av med min e91lci också.

//Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.