AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.157

Problem vid lågvarv med 320i E46 2004

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Hej!

Har upptäckt att min 320i M54 2004 beter sig lite underligt vid lågvarv. den är även lite jobbig vid krypkörning pga detta. Tomgången ligger på ca 650rpm, lägger man sedan lite gas, försiktigt men stadigt och håller den så så går den först upp sedan går den ner under 500rpm sedan studsar den upp på ca 1000rpm sen ner igen sen upp sen sjunker den så lågt så motorn dör av. Den har gjort såhär så länge jag haft den men känner att det börjar bli ohållbart snart. Räcker det med att justera tomgången ( hur gör man detta på denna modell? ) eller bör man kontrollera vidare vad som orsakat detta? Vad har ni för tips? jag kommer ladda upp ett klipp på varvräknaren om en stund när det är klart.

Har kollat felkoder med BMWhat och får inte upp något märkvärdigt.

Tack på förhand!!

J.L
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Videoklipp: Länk

J.L
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är med största sannorlikhet VANOSen som behöver en översyn alternativt solenoidventilen som styr oljetillförseln till dito.

VANOS är Bmws system för variabel ventilstyrnig. Dvs att beroende på vilket varvtal du har så öppnar ventilerna kortare/längre tid etc. Detta skall ge mer effekt och vrid vid ett tidigare varvtal. VANOSenheten styr även tomgången i motorn.

Denna enhet sitter längst fram på topplocket mot kylet till och arbetar med motoroljetryck. Inne i VANOSen finns två kolvar, en till vardera kamaxel och löper i motorns längdriktning. Vardera kolv har två o-ringar samt två teflonringar som med tiden inte tätar som de skall (fel material från fabrik)

Bmw erbjuder endast utbytesenheter men det finns att beställa nya o-ringar samt teflonringar från USA.

Här Länk kan du läsa dig in på allt du behöver veta om VANOS samt beställa delar. Det du även behöver byta är ventilkåpspackning, packningar till täntstiftsbrunnarna samt nya packningar till alla skruvar som håller kåpan på plats.

// Jonas

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Tackar!! Ska kika på detta. Är van att skruva i motorer med minst 10k kW och där finns det inte riktigt sådana nymordänigheter än :)

J.L
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har lite bilder jag kan maila från när jag gjorde detta på den 320i jag hade. Skicka mailadress genom pm om så önskas.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Kan vara andra orsaker med, t ex. LMM ger inte alltid felkod om den är kass.
Tändspolar kan vara lite luriga - ibland kan de fungera på vissa varv för att tappa på andra - kan vara bra på låga och sämre på höga och vice versa...

Hur ser stiften ut?
Är det rätt stift?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Har skickat pm Jonas.

Bilen har precis slagit över 16k mil. Har ej kollat stift. Och plockar jag upp dom så byter jag nog dom på en gång också. Skulle tro att det är originalstift, den är servad på bmw ganska många år iaf. Men luftmassemätsren ger som sagt inga felkoder än så länge så. Om tändspoarna felar borde väl man få felkod på något tycker jag? Vet inte hur känsligt det är.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Är det här ungefär det som behöver bytas för att göra en rep av vanosen eller saknas det något? : Länk
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Tändspole bör ge felkod. Fick själv byta en med (generell)felkod som sa "missfire cylinder two" motorn gick som en påse nötter. Lmm kan jag inte uttala mig om.

Har även förstått med min lilla tid på forumet att @Johan B sitter inne med mycket och god kunskap :)

Det ser ut att vara alla packningar/delar som behövs till VANOSen. Glömde faktiskt att skriva om de två små skruvarna att man skall byta dessa. Glöm inte de är "felgängade", lossa åt höger, tighta åt vänster. Skall dras med 8Nm har jag för mig. Finns dock en fantastiskt bra bild-och-textinstruktion som behandlar hela förloppet på Beisan systems hemsida.

Ska nog kunna skicka lite bilder imorgon söndag.

// Jonas

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Kanon! Tack för all hjälp, blir till att beställa och ha en mekarkväll framöver med andra ord. Ser fram emot bilderna så man har lite stöd. Ska kika noggranare på länken också :)
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Uppdatering:

Har nu bytt packningar/oringar på vanosen (samt vent.kåpspackning m.m.) bilen dör inte numera som den gjorde tidigare i klippet. Och den känns lite vridstarkare. Dock så har den svårt att kompensera vid rörelse från stillastående samt då AC eller större effektförbrukare slår av och på. Den går gärna ner i varv ganska lågt och vill "skorra" lite. Den vill iprincip gunga i varvtal, t.ex när man låter bilen gå på 1an eller 2an med tomgång så vill den gärna hoppa lite groda fram.

Jag har även slagit i bränsletillsats för att "rengöra" bränslesystemet lite.
Den ger fortfarande inga felkoder förutom att jag nu på besiktningen hade "gul lampa" på sekundärluft men det bör ej påverka tycker jag.

Jag ska beställa tändstift från tyskland idag har jag tänkt, men tvivlar på att det kan ge sånn effekt?

Sen när jag letade delar till vanosen och skulle beställa "rattle kittet" så ville jag även beställa nya lager då man ändå har isär dom delarna. Kunde dock ej hitta dessa lager på varken ebay eller via google. Sett folk byta detta på youtube när dom monterat rattlekittet. Därför har jag ännu inte bytt detta men tanken är att det ska göras.

Så grabbar, vad tycker ni? Vad är nästa steg? :)

J.L
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Är ingen expert men funderar på om du inte ska kolla upp DISA ventilen?

E
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Visste faktiskt inte det fanns nya när jag gjorde detta jobbet (tänkte inte på det heller) eller att det var nödvändigt att byta dessa trycklager. Är ju dock inte fel att byta när allt ändå är isär.

Ang skorrandet så upplevde jag att det var påtagligt innan jag bytte tätningar i VANOSen och det försvann efteråt. Bilen höll alltså tomgången konstant.
Gunget hade jag också men tyckte inte det var något anmärkningsvärt.

Gör som @E skriver, kolla upp DISA ventilen.

// Jonas

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Tänker kolla DISAn när jag ändå ska skruva dit tändstiften. Den går ganska fort att ta loss så. Men vad bör jag exakt leta efter när jag lossat den? Spel, trasiga delar, dåliga packningar? Eller bör den plockas isär helt för översyn?
Haft loss den på förra bilen och upplevde den som en hyffsat enkel konstruktion så har lite svårt att se vad som fallerar isf?

Så fort jag hittat lager till vanosen att beställa så kommer jag montera rattlekittet och lagren, byter nog kanske packningarna igen och ev. Rengör lite noggrannare möjligtvis hona väldigt lätt tänkte jag.

Sen funderar jag på om ett dåligt batteri/generator kan göra att bilen vill tveka lite, krävs ju lite styrka för tändnings systemet, men borde isf märkas på dålig laddning och trögstartad men har ej sådana symptom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.