|
|
|
|---|---|
|
Har en m50b25 vanos som inte vill vara på min sida. Bytit ut luftmassemätaren, luftbälg + slangar, tändstift och lamdasond men felet är kvar. svårt att förklara men ska försöka! Är väl ungefär som att den matar på för mycket soppa / inte stänger av bränsle, när bilen rullar så ökar tomgången allt mellan 1200-1800 rpm, ibland stadigt och ibland svajar den. Men sen när jag stannar bilen så kan de ta ett tag så lugnar den sig. blöddrar dock alltid på tomgång. Sen så är det väldigt sällan som den vill börja motorbromsa? de kan hända efter ett tag när man släppt gasen men det är som att den inte vill stänga av. Om jag åker ut med bilen en stund (spelar ingen roll om den hinner bli varm eller inte, bara jag har kört) och stänger av den några minuter så när jag har igång den igen så går den inte på alla cylindrar. Men antar att det är pga att den ger för mycket bränsle så den inte hinner bränna allt? Har kollat stiften och det har hänt att någon har varit dränkt i soppa men har bytit stift så har det sen sett bra ut ett tag iaf så borde ju inte vara någon spole som är trasig. Någon som vet vad det kan vara? hur kan jag felsöka något själv? /fattig arbetslös & kan inte lämna in bilen. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle börjat med att stoppa/reducera bytandet av delar på måfå till ett absolut minimum (eftersom du är på en tight budget)! Kostnaden för LMM och syresensor hade eventuellt räckt till en felsökning av en verkstad som kunde peka ut vad felet var. Du har redan samlat in lite erfarenhet och observationer kirng felet - det är riktigt bra! Nästa steg är precis som du säger felsökning. Till det här behöver du viss kunskap om den motor du felsöker på samt grundläggande kunskap om hur motor och motorstyrsystem fungerar. Dessutom behöver man ett par grundläggande verktyg vid felsökning och det är inte ovanligt att man brukar behöva lite ovanligare verktyg (tex bränsletrycksmätare). Frågan är om du är intresserad av att lägga tid och pengar på ovanstående? Det kan finnas många olika anledningar varför du har de problem du har. Det kanske inte är ett fel, det kan vara så att det är flera fel - vilket gör felsökningen en anings svårare. Vad man gör är att man utifrån sina observationer gör ett antagande vad som är det troligaste orsaken och därefter bekräftar eller avfärdar det antagandet (genom olika typer av mätningar, tester och observationer) och går vidare och gör nya antaganden baserat på de nya observationerna som gjorts. Den oroliga tomgången kan ju tex tyda på att du har vakuumläcka. Gör man detta antagande så kan du förhoppningsvis bekräfta detta genom att observera ett antal motorstyrningsparametrar medans du forcerar motorn att gå lean/rich. Men hade du haft en rökmaskin hade du på 30 sekunder kunnat bekräfta/avförda huruvida du har en vakuumläcka eller inte. Du har inte nämnt felkoder, fanns det inga lagrade? |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Denkiis : Hur går felsökningen? Nu är det inte särskilt avancerade felkodssystem på dessa motorer, men om vi börjar i den änden - vilka felkoder har du läst ut? Kunde du se några ledtrådar via tändstiften? Hade alla någon typ av defekt? Eller fanns det en eller några tändstift som sklijde sig avsevärt från de andra? Det är ju inte helt omöjligt att du har en vakuumläcka (eller en defekt tomgångsregulator eller en defekt i det som styr tomgångsregulatorn). Vad för verktyg och kunskap har du tillgänglig för felsökning? Felkodsläsare, program för live data observation av olika parametrar (alltifrån Torque, Carly till INPA), bränsletrycksmätare, kompressionsmätare, multimeter, avgasmätare etc etc etc. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.