AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.695

Vinande ljud från motorutrymmet som ökar vid gaspådrag, behöver hjälp.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har ett vinande mekaniskt ljud som kommer från motorutrymmet på min 330 e46. Det låter ungefär som det gör på en bil med kompressor som står på tomgång. Hur låter det när kamkedjan behöver bytas? Är det några lager som håller på att ge upp?

Det är när man ska iväg som det låter mest, hörs inte när man ligger i 90km/h på motorvägen tex.

Jag har haft lite för lite olja men har åkt bara kortsträckor senaste månaden. Jag har inte haft under MIN-sträcket men när jag kollade oljan idag så fyllde jag en liter och då låg den exakt vid MAX. Skulle det kunna vara att något inte fick tillräckligt med smörjning som att detta uppstod?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du inte gått under min-strecket är det ingen fara.

Däremot skulle jag gissa på att det är något lager i en spännrulle, generatorn, ac-kompressorn (kolla om det slutar när du stänger av ac:n) eller vattenpumpen.

Om du inte har "stetoskop" kan du använda en lång skruvmejsel och sätta handtaget mot kindbenet framför örat och sedan placera spetsen på mejseln på "misstänkta" delar (i närheten av rörliga dito) - se bara upp så du inte råkar köra in mejseln i t ex. fläkten eller i en rem...!
Då hör man oftast om man är nära oljudet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tack för svaret Johan!

Jag provade stänga av ac:n och det hjälpte inte. Jag får kolla upp det där till veckan. Ska till mor och far imorgon så då blir det en tur på 45 mil. Farsan och jag får kika närmare på det där då.

Måtte det vara något som man kan göra själv ganska enkelt. Farsan är amatör-mek. och har gjort det mesta när det kommer till bilar så det lär väl ordna sig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om ljudet är "högt" skulle jag nog inte chansa att köra 45 mil med det...

Det kan vara vattenpumpen som håller på att ge sig och då kan totalhaveriet av pumpen ske väldigt snabbt utan vidare förvarning (förutom oljudet som du hör nu)!

Hur långt har bilen gått?
När byttes vattenpumpen senast?

Mvh
Johan B

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Bilen har gått nästan 20 tusen mil. Jag ska kolla servicehistoriken. Jag har haft den sen 17 tusen mil och har inte bytt vattenpump.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...då kan det vara hög tid att byta pumpen - särskilt om det finns "vinande".

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej lånar tråden lite,har nästan samma sympton dock på en e60 535d. Allt började samband med termostatbyte alltså efter det uppstod det ett missljud typ som om fläkten tog i nåt vid varje varv lät typ som sjuchhj sjjuch mekanikern som bytte termostaten sa att det är ac remmen som ger ifrån sig missljudet och bör bytas sagt o gjort ac och generator remmen byttes i förebyggande syfte och det irriterande ljudet försvann(skönt)

Men nu har jag det missljudet som hörs tydligt och följer motorvarvet inte vinande ljud direkt men lite dovare ljud som liknar vinande ljud och Ja Missljudet försvinner när jag stänger av snöflingan/ac det är ny rem MEN värt att nämnas är jag köpte original rem från BMW som inte passade var för kort 4pk X830 så jag köpte en från mekonomen 4pk850 alltå npgot längre och det funkade fint enligt verkstan kan det vara orsaken till missljudet eller något annat typ något lager eller annat?
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag kan säga själv att mitt problem var en trasig generator, plus att jag bytte två spännrullar som inte var helt friska heller. Nu går den tyst och fint igen.

En intressant upptäckt var också att en kontakt som bara syntes när luftburken var borta inte var inkopplad. Inget som klagade tidigare så frågan var vad det var.
En tvåpolig snabbkontakt var det i alla fall. Inte den som går in till generatorn utan en annan som inte sitter så långt därifrån. Själv har jag ingen aning om vad den är till.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Skönt att det löste sig, själv tror jag starkt att det AC eftersom ljudet försvinner när jag stänger av Ac
@blade80: den lösa kontakten hör kanske till en termometer för insugsluften?

/Lennart
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Sitter det inte en spännrulle vid acn också? Det kan ju vara den som låter. Men kan du inte meka själv är det ju bara att lämna in på felsökning känns det som, kör inte med det där värst länge utifall du åker på en dyrare reparation om något går sönder under färd.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
@Lenwib: Finns det fler kontakter än den som sitter på insugsbälgen som kan ha med luften att göra? Den kontakten sitter ju väldigt lätt till högst upp. Är det den du menar? För den jag menar sitter längre ner vid samma höjd som generatorn. Jag kanske kikar på exakt vilken det var och postar en bild.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det finns ingen tror jag för att jag frågade BMW när jag köpte remmarna köpte jag även spenarre till generatorn men fanns inte köpa till AC.... Nej ska ta tag i det i veckan
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Fick du någon klarhet? Har ett liknande missljud.. Inte generatorn, då jag bytt lager i den.

Är du redan användare? Logga in i menyn.