AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.557

Bilen skumpar efter hjulbyte

Hejsan,
köpte nya fälgar och sulor för ett tag sedan, när jag monterat däcken och kört ett tag upptäckte jag bilen "skumpade", känns lite som att det vobblar fram. Känns inget i ratten, endast nere vid pedalerna, lår och i svankstödet, inte jätte mycket heller men nog för att det är irriterande i längden. Visade sig på däckfirman att det var tillverkningsfel på däcken, dem var skeva/ovala, enligt firman inget fel på fälgarna. Skiftade till nya bakdäck, hjulen snurrade fint i balanseringsmaskinen, runda och fina tills jag satte mig i bilen och skumpandet fortsatte.

Navmåttet på fälgarna är korrekt, lager bytta för ett tag sen etc, dvs detta är ett "osynligt" fel, vad tror ni det kan vara? Hjulinställning?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
har du andra däck att byta till?
Ta med ngn från däckfirman om det bara är med de nya däcken det skumpar.
Skiftade från vinterdäck, kört med nya drygt 1 månad. Med vinterdäcken är det inga som helst problem. Grejen är att jag beställt hjulen på nätet, dem betalade för nya gummin som jag skiftade hos lokala firman. Och enligt firman är det nu inga problem på hjulen, och det känns helt klart att skumpandet kommer från bakdelen av bilen.

245/35 och 275/30 R20, Falken sulor.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Kan det vara så att det blir så mer 30-profildäck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck?

Vad är det för bil?

Bara för att däcken har "noll-balans" i balanseringsmaskinen, innebär det inte automatiskt att de är vibrationsfria.
Däcken kan ha förhårdnader i stommen som gör att däcket åker upp och ner när det belastas mot vägen av bilens tyngd...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: det är som sagt Falken däck, FK453. Zito fälgar. 530I Msport E60.
Dock går väl ingen firma med på att byta däck så ofta. 2 omgångar nu, känns som att vid en 3e kommer de hävda att det snarare är fel på bilen.

Om det är något på bilen, vad skulle de kunna vara? Kan navet på fälgen vara för stort med någon ynka 0.1/2mm, påverkar det?
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

BMW verkar ha mycket lättare att få vibrationer än andra bilar jag ägt. Känns ibland som man får leva med det.

Som Johan säger är en korrekt balansering inte detsamma som att däcken är vibrationsfria. Jag hade problem med en E46, upprepade balanseringar blev inte bra. Åkte till BMW som förklarade det med att det kan bli som en platta på däcket, speciellt om bilen står någon dag, och att denna platta tar kanske ett par mil att köra bort. Stämmer kanske inte i ditt fall, men det visar hur känsligt det är.

Du säger att däckfirman säger att däcken är runda. Jag har aldrig fått kollat rundheten, men på nämnda E46 erbjöd sig en däckfirma att kolla rundheten genom att man körde hjulet mot några valsar (jag hade dubbdäck och dubbarna hade rykt om dom kört däcken mot valsarna). Var det så dom kollade rundheten på dina däck?

Sedan är ju däck en djungel. Jag tror inte man skall snåla och köpa budgetdäck till en BMW, även om jag själv faller för frestelsen ibland. Gärna från en däckfima
med gott renome`. Köpte en gång Continentaldäck från DäckOnLine där två av däcken samtidigt fick bulor på slitbanan beroende på att stålcorden hade rostat, vilket gör mig misstänksam om det finns olika kvaliteter på märkesdäck.

MVH Lansman45
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Bromsskivorna igensatta av rost o skit = skapar obalans?

Fast du skriver att det inte var samma problem med v hjulen iofs.
Var igår och balanserade mina däck i en maskin som kan mäta vägtrycket och dom blev kanonbra nu.
Har balanserat i tre maskiner utan bra resultat så efter balansering i en sån vart det bra.
Maskinen mäter typ ovalitet och berättar hur man ska vrida däcket på fälgen för bästa resultat.
Trycket fick inte överstiga 9,1 kg sa dom till mig.
Bak låg på 14 samt 12 kg.
Efter vridning av däck på fälgen hamnade det under 5 kg sen balanserade dom och det blev mycket bra.
Så prova med en firma som kan mäta det så Borde det bli bra.
Mvh Stefan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.