AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.105

Idrive knappen slutat fungera. e61

Go
14
Gotlind
523i Touring E61
Det börjar med när jag startar bilen går allt igång som det brukar.Men efter ett litet tag så dör ljudet från radion. När jag sen ska gå in i idrive och kolla om jag kan hitta något fel märker jag att idrive knappen inte är som den brukar. Dom olika lägen som har funnits förut finns inte längre och den känns slapp. Ibland kan knappen hoppa igång och även då ljudet till stereon.
Är det någon som har haft samma problem och hur har ni löst det? Är det bara och byta idrive knappen?!

Vore extrem tacksam för hjälp.

Daniel
Hur mår batteriet? Kan bli en massa konstiga fel om man har ett svagt batteri. Min första tanke, bara...
Go
14
Gotlind
523i Touring E61
Jag kolla det och när bilen var av så var det lite över 12v och 14.5 när jag har igång bilen.

Men Idrive knappen är jätte slapp nu. tidigare idag kunde jag gå runt i menyerna lite, men nu går det inte alls. Kan snurra den flera varv utan att den reagerar.
Tror du fortfarande att det kan ha med batteriet att göra?!

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Ladda/byt ut batteriet. Precis samma sak hände med en 545:a där vi drog ur batteriet efter en lång INPA-session. Efter en natt med ctek:en så var allt som vanligt igen.
Go
14
Gotlind
523i Touring E61
Har satt batteriet på laddning så nu är det bara att hoppas på det bästa.

Tackar för tipsen. Återkommer om hur det gick.

Go
14
Gotlind
523i Touring E61
Laddade batteriet över natten men det löste inte problemet. Ljudet kommer och går från stereon och idrive knappen är fortfarande slapp, den fjädrar inte upp längre som den har gjort när man ska trycka "ok" på knappen.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Känner igen "felet" men det behöver inte vara just samma fel som jag hade.
När min Bluetooth enhet gick sönder så köpte jag en "ny", monterade den och då var det som du beskriver. Jag kopplade ur bluetooth enheten och då fungerade iDriven som den ska.
Så jag tror att något i slingan för MOST-bussen inte fungerar fullt ut. Jag har tyvärr inte tillgång till en bild över vad som ingår i den, men om jag kommer ihåg rätt så är det allt som rör stereo, slutsteg, navi, telefon/bluetooth och kanske något mer.

Börja med att ta ut felkoder, hittas inga fel (vilket det inte gjorde på min trasiga bluetooth enhet) så får man koppla ur saker, en efter en. I vissa fall får man koppla förbi MOST fibern på den enhet man vill koppla ur.

På denna sida Länk finns lite information om MOST och förbikopplingen av MOST fibern.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Go
14
Gotlind
523i Touring E61
Drog ut säkringen till telefon och bytte ut knappen till idrive så fick jag det att funka. Gött att kunna lyssna på stereon igen.
Får man försöka hitta vad som är felet med telefonen "bluetooth".

Tack för tipsen ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.