AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.738

Polera o vaxa bilen för fösta gången. Några frågor ang vaxning.

Tänkte ge mig på att polera och vaxa min bil. Har lite "tvättrepor" och några mindre finare repor som jag skall försöka få bort. Finns väldigt många guider på nätet och jag har nog koll på hur jag skall gå till väga men är lite osäker på vilka polersvampar mm man skall använda sig av. Jag kommer använda mig av en polermaskin med dubbla huvuden och som oscillerar och jag kommer använda Sonax Bilpolish och Sonax flytande hårdvax. Följande har jag koll på:
Inte stå i solljus och plåten/lacken får inte vara varm.
1. Avfetta och tvätta bilen noggrant.
2. Torka bilen helt torr.
3. Maskera alla gummidetaljer/emblem mm.
4. På med några droppar polish på en medelhård/mjuk polersvamp och polera en liten yta i taget, torka av med mikrofiberduk.
Nu kommer vi till vaxet och här är jag lite fundersam. Skall jag lägga på det med maskinen eller för hand? Mjuk polersvamp eller polerhätta om jag skall använda maskin? Efterpolera med ny ren polerhätta eller torka av för hand med mikrofiberduk?

Tacksam för svar.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan!

Ser ut som du prickat alla viktiga punkter bra :)
Vaxet är en smaksak...det går lika bra att lägga det för hand som med maskin.

Om du använder maskin så ska du använda en svamp avsedd för detta och den ska vara mjuk. Vanligtvis är en sådan svamp vit eller svart.

Efterpolerar gör du enklast med en bra microfiberduk. Har du otur och inte är van så kan efterpolering med maskin skapa virvlar och tråkiga märken.

Lycka till :)
Skalman
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har inte jobbat med sonax men dt skall väl vara rätt bra grejer? Billigare vaxer är ju baserade på krita och då är det mycket viktigt att du tejpar och maskerar plast- och gummilister.

Själv använder jag bara Meguiars, och de är ju baserade på olja - och inte på krita som billigare vaxer är - och då behövs ingen maskering. Plast och gummidetaljer mår bara bra av Meguiars vaxer och polermedel.

I övrigt har du rätt med punkt 1-4. Mjuk hätta för vaxning, och medelhård för polering. När du ändå har maskinen framme så är det ju lika bra att lägga på även vaxet med denna? Eller?
Precis som Alexander är inne på så behövs ingen maskering med Sonax flytande hårdvax då det inte är kritbaserat.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
En annan anledning till varför man tejpar lister, är nämligen det faktum att friktionen från trissan skapar hetta vilket kan skada plast och lämna fula märken om man har otur.

Mvh
Skalman.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.