|
|
|
|---|---|
Verdi |
Har varit och provkört BMW i3 idag och tyckte det var en positiv upplevelse. Kostnadskalkylen ser också otroligt trevlig ut tycker jag. Har inte fått kostnadsförslag på min spec men det var den bil som ingår i deras leasingförslag (REX, comfortpaket, snabbladdning AC, snabbladdning DC) samt LED och komfortöppning. Skulle tro att vi kör max 1500 mil per år så då kostar det runt 4500:-/mån minus halva momsen för företaget. Sen tillkommer bara försäkring, vinterhjul och lite el. Ingen risk för andrahandsvärdet heller då det är fast (därmed ingen chans att den är värd mer heller). Bara att lämna in nycklarna efter 3 år. Tycker det blir otroligt billigt och smidigt för mig som privatperson. Klart billigare än t ex en 118d. Tydligen är det noll prut på i3 oavsett vem man är. Däremot så får man indirekt 8% rabatt om man tar deras leasingerbjudande då BMW i praktiken köper bilen av sig själv och hyr ut den till oss. Är det något jag missar? Är det bättre att ta den på konventionell leasing? BMW anar väl att restvärdet blir bättre än de ca 50% som de räknat med i leasingerbjudandet. Nån utrustning som jag behöver? Vi kommer ha varmgarage så är det kallt så kör jag in bilen där för att optimera batteriladdningen. |
|
över natten Jag tycker att du ska överväga: HiFi ljud (ganska bra ljud, undra hur det låter utan?) Bluetooth prof. (oklart om det går streama musik utan. Jag vågade inte chansa) Navigation (finns ett utökat Comfortpaket där det ingår. Om du har lust kan du skumma igenom tråden 'Kan man räkna hem en privatköpt BMWi3" som jag startade för ett tag sedan. Där finns en hel del blandade tips. Om i3:an är rätt bil beror väl mycket på hur långt den ska per dag. Själv skulle jag sätta ett tak på ca 15 mil. Då kör man det mesta på el och laddar upp den hemma över natten. |
|
|
Undvik ReX om möjligt, krånglar de så är det den modellen kan man läsa lite om. Leasar du direkt hamnar 40kkr i supermiljöbilsstöd hos BMW/Leassinggivaren. 40kkr "billigare bil", satsa de på samtliga paketen till den plus Armstöd, DAB-radio(glöm ej att det är det enda de sönder i inom2-4 år..) och H/K-ljudet. För att vara lite extra miljöig. Välj träpaneler eucalyptus. De är på något vis importerade från Långtbortistan(?), ympade och växer sig stora i Tyskland med certifikat att de passar DINmiljö-normen och sågas sen ned till I3paneler:) App för att starta kupevärmen remote vet jag inte vart den ingår men ta den. En liten motorcykelmotor imponerade iaf inte på mig, planerad körning är enkel. Restvärden idag är 40% efter 24/36 månader och 6-8k mil enl värderingsmäns sägen jag lyssnat på. Magkänslan här anar att elbilar kommer ha minst dåligt andrahandsvärden då rödgröningarna börjat höja bilskatter och avgifter seriöst illa. Ramavtel ger 8% och det är med pengar i kalkylen. Köpa in om kapitalet finns i firman, skriva av 30% de första två åren så har du ett övervärde, voila. Ett är till och den är nedskriven till vad, 25%? Juste utköpsvärdering ger ett litet plus i egen plånbok kanhända?:) Räntan får man inget på ändå om kapitalet står på kontot och vad blir halva momsen på en leasing efter två år, antar mindre mellanskillnad än överskottet vid utköp. Alla tillbehör köper du om du är CS-medlem på superveckan i okt med 20% rabatt. Dra momsen direkt på de grejorna. I slutändan blir väl 4500 ifrån egen ficka mer än det dubbla om det ska vara lön eller ännu mer beroende på vad som tas ut. Förmånsvärde vid denna ränta är:)) Mvh Asken |
|
Verdi |
Asken, Njae. REX får de se till att den funkar. Bilen kan ju då till nöds användas även till längre resor. Det går ju inte annars. Men det är klart att den blir lättare och snabbare utan REX. Man får visst tillgodoräkna sig supermiljöpremien. Den är avdragen från månadskostnaden. Jag har räknat och det stämmer. Det finns mig veterligen inga planer på att lägga ner FM-bandet. Tvärtom, det förs diskussioner om att ALDRIG införa digitalradio på bred front. Har det i F31:an och det funkar riktigt bra här runt Uppsala men det är ju knappast värt det på en sån här bil. Samma med H/K. Har det i F31:an men i i3:an sa säljaren att det, för att vara BMW, är både bra ljud och snygg standardklädsel på stolarna. Ger ramavtal 8%? Det lät som att det var helt kört att ens diskutera 1% rabatt på en i3. Hur menar du? Jo, kan köpa en i3 och förstår det du pratar om. Det har jag praktiserat med F31:an redan. ;-) Men är ju skönt att slippa bry sig också. Bara betala månadshyran och se glad ut. :) Det sista förstår jag inte riktigt. Har räknat att om det är 4500:-/mån inklusive moms för företag så är det 4500 * 0,875 * 0,6 = 2362:-/mån för mig privat. (får netto ut i snitt ca 60% av det företaget får in) Sen tillkommer sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet (2 tusen) och lite elkostnad. Kostnaden för mig privat borde bli 2000 * (0,3142 + 0,26) * 0,6 = 689:-/mån. Elen kostar ca 1,50:- per mil. Säg 100 mil i månaden = 150:-/mån. Halvförsäkring verkar kosta ca 3000:- år, eller 250:-/mån. Totalt: 2362 + 689+ 150 + 250 = 3451:-/mån. Svårt att slå den kostnaden faktiskt. Och bilen är faktiskt rätt trevlig. Om jag nu inte gjort nån groda i min kalkyl såklart. :) |
|
Kalkylen ser bra ut. Själv betalar firman 5 700 / mån inkl. moms och miljöbilspremie. Miljöbilspremien drar av ca 1 100 / mån över hela leasingperioden. Restvärde 42% efter 3 år (jag och BMW trodde det då, lite lågt räknat ser vi nu) Inköpspris 504 500 kr, förmånsvärde 2 950 kr / mån brutto. (sänkt från i år med över 200 kr / mån) Halvförsäkring 7 900 kr / år. Vinterhjul 19 000 kr (turbin 428). Jag är jättenöjd med bilen och har inte märkt av någon batteriförsämring. Bilen är 1 år gammal nu och har gått 1 900 mil, 1 650 på el och 250 på bensin. Jag utnyttjar inte all kraft så ofta längre men varje gång jag gör det blir jag imponerad. Att köra aktivt och sick-sacka mellan bilarna i stan är som att åka en rolig bergodalbana. Vridet, den låga tyngdpunkten, de smala däcken med den direkta styrningen. Jag gick bananas med utrustningen eftersom den ändå är så mycket billigare att ha som tjänstebil än något likvärdigt. Jag hade bestämt mig för standard-inredningen men jag var tvungen att uppgradera för att kunna välja driver support paketet. Valde park assist paketet för att få PDC, men det finns tydligen BAK om man inte väljer det. Backkameran är i och för sig grym och guld värd då man behöver backa mycket för att ladda då intaget sitter bak. Självparkering har jag bara testat någon gång tills jag läste att folk hade fått sina fälgar skrapade mot trottoarkanter. Den parkerar ganska långsamt och då bilen är så liten och med vändradie under 10m är det inte svårt att fickparkera själv. LED-halvljuset är superbra och alternativet halogen ser lite fattigt ut. Tyvärr är inte helljuset LED men det använder iaf inte jag speciellt ofta. Navi PRO tog jag mest för den stora skärmens skull, trafikinfon och hastighetsskyltsavläsning. 3D kartorna är riktigt snygga men navigatorn uppdateras inte av sig självt plus att det kostar pengar. Displayen visar hastigheten men om det inte kommit en skylt på ett tag frågar den navin efter hastigheten på den aktuella vägen. Då svarar navin 110 för det var det förr och ändrar, nu är det 90. Summa: Det är svårt att slå i3 som tjänstebil OM man samtidigt vill ha en rolig premiumbil. |
|
|
Originalfälgarna är fula men välj dem på bilen. Sen beställer du vinterhjulen med turbin 428 fälgarna för ett uppkostnad av 1 000 kr inkl fullt avdragbar moms. Sen skiftar du däcken. Att uppgradera från fabrik kostar 8 200 kr och med bara halvt momsavdrag + högre förmånsvärde. |
|
|
1 000 kr per hjul skulle det vara på förra inlägget. Men 4 000 kr är ändå mycket bättre. |
|
Verdi |
Kul att höra att du är nöjd. Bilen är onekligen kvick både framåt och åt sidorna. Väldigt direkt styrning. Tar nog ett tag att vänja sig vid. Plus det här med den kraftiga motorbromsen. Det min säljare sa att om man slänger på mycket utrustning som du har gjort så är det bättre att ta vanlig leasing där man gör en värdering på bilen efter 3 år och justerar efter det. Fast det kanske så du har? En 118d M-Sport blir ungefär tusenlappen dyrare men den är ju onekligen mer praktisk. Samt att en i3 har lite andra nackdelar. - Går ej att få med dubbdäck. - Stolsminne finns ej att välja till. - Rattvärme finns ej att välja till. |
|
Ja, jag har en öppen leasing. Jag kan byta in bilen innan tre år också så länge jag tecknar en ny leasing på annan BMW. Saknar rattvärme då jag inte kan förvärma bilen, men det är tanken att alltid göra. Elstolar med minne hade varit skönt då vi är två som kör men jag undrar om jag hade valt till det om det fanns. Jag har inte märkt några svårigheter att köra på vintern. Jag har Blizzard-däcken som har en mjukare gummiblandning för nordiskt klimat. Bor och kör i Göteborg så det har ju inte varit en vargavinter direkt. Smala hjul är också en fördel. Finns mängder med i3:or i Norge så det borde finnas tips på hur de klarar halkan på vintern. När man provocerar så det släpper stryps kraften ordentligt och med hjälp av den låga tyngdpunkten stabiliseras bilen. Jag tycker i3:an är praktiskt för att vara under 4 m lång. Med fällt baksäte har man ganska stor lastvolym. Utan kardantunnel finns det extra plats och de tunna stolarna gör sitt. Kolla gärna in min i3:a på garaget: www.garaget.org/Mephisto |
|
|
Verdi, trots att en i3 har vissa nackdelar så tror jag du kommer tycka det är en mycket roligare upplevelse att köra en i3 i 3 år än en 118d. Det här kommer ju inte vara din enda bil och därmed förenklar det ju valet. Du får en bil med "väldigt mycket framtid i sig", till en rimlig kostnad och risken är ju liten i.o.m. detta erbjudande. Du behöver väl inte ha all utrustning, det blir en andra bil och jag tycker inte du ska fläska på för mycket utrustning, då försvinner argumentet rimlig kostnad fort. |
|
| Hur lång tid tar det att ladda fullt från ett vanligt 220v uttag om batteriet är sgs tomt? Mvh | |
|
6-8 h med 16A. 9-10 h med 10A. (~10% / h) När man pluggar in så får man upp ett klockslag i displayen och appen som säger vilken tid batteriet är fullt. Det stämmer ganska bra. |
|
| Någon som vet hur långt man kommer på fulladdade batterier på vintern vid ca 10-15 minusgrader, naturligtvis skall värme osv vara igång. Kan ev bli pendling ca 6-7 mil enkelresa ett tag. Har hört att kapaciteten försämras avsevärt vid minusgrader. Mvh | |
| Kom 80 km som kortast i vintras UTAN förvärmning. | |
| Utan REX finns en smart värmepump där motorn annars sitter plus att bilen är 150 kg lättare som ren elbil. | |
|
Här är en rätt bra blog där man skrivit om bla kostnader. Är själv också precis på G och kanske beställa en i3a. Försökte räkna ut vad den kostar per mån eg i praktiken som tjänstebilsfordon. Kanske någon har real-life erfarenhet - hur verkar denna kalkylen: - om man bortser från bolagets kostnad just nu så, - ca 1050 kr i netto förmånsvärde - bränsle - säg att man kör 120 mil per mån i stor-göteborg (bor vid stampen) så borde elen räcka (kör sällan mer än 2-4 mil per dag totalt). Om en kWh kostar 0,6 sek ca så blir det vid 1,4 förbrukning (med REX) då = ca 0,9 kr/mil. Detta betyder ju galet då ca 120 spänn per mån i bränslekostnad- Vad säger ni som kör i stan och mest på el - är det er månatliga bränslekostnad ungefär? Känns rätt bra med tanke på kommande skattehöjningar:) Om dessa mil då också är säg 50% inom jobbet och man får tillbaka 9,50 kr/mil så innebär det att man får tillbaka ca 570 kr/mån. Så slutsumman per mån blir att man har en bilkostnad på 1050+120-570=600 kr/mån. Tänker jag rätt, fel? Sedan vore det förstås kul att höra från er som har i3, vad är det bästa med den, vad kunde vart bättre. /J |
|
|
Hej, Kul! Klart du ska beställa en i3:a. Det är helt perfekt i Göteborg, synd att man inte slipper trängselskatten som borgarna föreslog. Konstigt att miljöpartiet gick emot ett sådant förslag :) De var väl tvingade av (S)kattepartiet. Jag har min som tjänstebil också. Mitt förmånsvärde är 2 950 kr / månad brutto men med mycket utrustning och listpris på strax över 500k. Det är bara att knappa in på skatteverkets sida för att få exakt förmånsvärde. Snittförbrukning ligger efter 2 300 mil på 1,6 kWh / mil. Appen håller koll på all statistik. Tjänstemil är en vinst då el räknas som icke-diesel precis som du beskriver. |
|
|
Du länkade till en blog i inlägget. Det verkar inte kommit med :) Har du adressen? Det bästa med i3: - körglädjen, kraften i elmotorn, låg vikt. - REX, har kört 30 mil i sträck på den utan problem. - Snabbladdning, synd att det är så dyrt. - högt insteg. - luftig och snygg interiör. - batteripacket är enkelt att byta när det är dags att förlänga räckvidden i framtiden. - Förvärme/kyla för bättre räckvidd och behaglig temp. - Harman/Kardon ljudsystemet är grymt bra! - Ganska bra lastförmåga med fällt baksäte. - Skriver bakdörrarna här för alternativet vore strikt två-dörrars. De bakhängda bakdörrarna är mycket bättre än inga bakdörrar alls, även att man behöver ta av sig bältet i framsätet för att öppna bakdörren. Mindre bra med i3: - Lite vinglig när man kör aktivt, annars inget problem. - Inte möjligt med stolsvärme i ECO pro+. - Räckvidden på vintern är som minst 80 km, utan förvärmning dock. - Inte den snyggaste bilen men utseendet växer. - Kartorna uppdateras inte automatiskt, dessutom kostar det pengar. Man har ju redan betalat nästan 20 000 kr för skiten. - Att man behöver välja Navi PRO för att få den stora skärmen. - Att man behöver uppgradera interiören för att kunna köpa driver support paketet. @jbilek vilken utrustning har du tänkt? mvh, Johan |
|
| Länk | |
|
Lite dåligt med uppdateringar på den bloggen bara :) Följer Mike i New Jersey på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.