|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Kan vara på plats att byta motor i min E39, och undrar som följer: passar en m50b28 från e46 i e39, eller skiljer det någonting på kablehärva m.m.? Tacksam för svar! | |
|
Ingen som vet? Menar såklart M52b28... Såg idag att det var spricka i toppen, så känns lättare att byta hela motorn...Så hur är det nu? Är det en b28 från e36/e46 lika dan som e39ans eller skiljer det någonting? |
|
| Har du kollat vad ETKn säger. Teoretiskt bör en från samma årsmodell passa. Vad säger engelsk eller tyskspråkiga forum? | |
|
Tjena! Är det E39 "pre facelift" dvs årsmodellerna 96-98 dvs med m52B2X motorn så är det inga problem att byta till en m52b28. Från samma årgång. Det är samma hålbild i sprängkåpa mellan vxl låda och motor, samt fixar du en m52b28 så passar kablage mm. Du måste köra med den "nya" motorns ECU, annars kommer motorn ej starta pga EWS. Alltså passar en m52b28 fysiskt utan problem som utbytesmotor till en m52b25. Ganska enkelt att byta motor, jag har gjort det. En motorlyft samt en kompis som hjälper till behövs. Elementärt skruvande, jag monterade bort fronten samt lossade vxl lådan som fick stagas underifrån. Tog en halv dag att byta i lugn takt. Går att lossa motorn komplett med vxl kvar i bilen så jag behövde inte lossa vid kardan, samt länkage etc. Bytte koppling samtidigt. Enklare att byta motor istället för att byta topp samt cylinderfoder då min motor hade havererat. Jag TROR att oljetråget ser annorlunda ut på en m52b28 från ex E36. Någon som kan verifiera detta? Förtydligar att en m52B28TU inte kommer att passa som utbytes motor till ex m52B25 pga annat ledningsnät pga dubbel Vanos! /Magnus |
|
|
Galaxy: Om han bara byter motorn så lär han ju använda sin ecu från "gamla" motorn. Det finns väl inget med ews förutom i boxarna och de är väl onödiga att byta. Rätta mig gärna om jag har fel. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Oj, blev fel där sorry. Såklart använde jag ECU från den gamla motorn dvs den sitter i bilen från fabrik. Annars skulle startspärren hindra utbytesmotorn att starta. Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.