AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.093

Ac dålig kyla e90

Sida 1 av 2
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej har alltid tyckt det vart lite dålig kyla i bilen är det så att BMW e90 ac inte är så bra jämfört med Volvo tex eller är det bara å lämna in bilen ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det jag sett i olika reparationsvideos (alltifrån hobbymekaniker till versktäder) är runt 5-7 grader C i ventilationsutloppet (med maximal kylkapacitet och lämpliga förutsättningar).

Vilken temperatur har du ut från ventilationsutloppen?

Jag har också en känsla av att min E87 120i -06 inte har den kylkapacitet som den troligtvis hade när den var ny. Så ska lämna in den för komplett AC-service nu längre fram i sommar (i samband med övrig service).

Men ska faktiskt prova och mäta vilken temperatur jag har nu (ut ur ventilationsutloppen).
J0
18
J0lle
318d -10
Man borde vel ta ac-service vartannat år ungefär?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Här avhandlas AC problematik på E9X.

Länk

// Jonas

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej ville bara säga att felet var enkelt bara dåligt med köldmedel eller vad det nu kallades efter på fyllning funkar den kanon igen
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Ska också lämna in min för kontroll. Tycker det är lite dålig fart i kylan under de varmare dagarna. Tror faktiskt det beror på att det är dåligt med köldmedia.

// Jonas

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Så det var så pass märkbar skillnad alltså? Så det var en liten placeboeffekt :-)

Du mätte aldrig temperatur innan och efter service?

Mätte faktiskt upp lufttemperaturen på min nyss (ur ett av de centrala luftutsläppen) och fick det till 9.6 grader C
- bilen i ett parkeringsgarage (är i princip alltid ca 16-17 grader C där året runt)
- motorn driftsvarm
- alla fyra rutor helt nere
- AC ON
- CIRKULATION OFF
- AUTO OFF
- fläkthastighet 3
- temperatur på lägsta dvs 16 grader C

Insåg dock ett litet problem med denna test setup, valde ju parkeringsgaraget då man alltid kan testa med samma utetemperatur (vilket är en ganska avgörande faktor).

Men om nu man ställt in att man vill ha ca 16 grader C i kupen och luften i parkeringsgaraget inte är mycket varmare än så, då lär det ju inte varför alltför svårt att uppnå den nivån även med rutorna fullt nere och därmed kanske den inte maximerar dess kylkapacitet - så systemet kanske inte arbetade med full kapacitet när jag mätte upp ovan nämnda temperatur.

Ska dock göra om försöket en solig och varm dag. Yeah, lycka till säger till mig själv... :-)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Vad har ni betalat för en tömning och sedan uppfyllning till rätt nivå?

Fick en prisuppgift av min verkstad om ca. 1500 kr...

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I tömning och uppfyllning ingår väl alltid kontroll av täthet, eller är det alltid ett tillval?

Själv ska jag lämna in min på AC service senare i sommar, men då blir det full genomgång (visuell inspektion av de komponenter man någorlunda enkelt kan komma åt, kontroll av täthet, tömning/borttagning av fukt/påfyllnad).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De gånger jag har gjort ac-service (tömning, täthetskontroll och fyllning av gas/PAG-olja/spårmedel) har det kostat 1000 kr (990kr).
Detta har varit hos Vianor (2 ggr) och auktoriserad Toyotaverkstad (1 ggr).

Verkstäderna får inte fylla på gas utan att ha kontrollerat att systemet är tätt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag lämna in på en verkstad som är billigare än bmw på det mesta när jag kollat priser fick dock betala 1900 vilket jag tyckte var lite dyrt med att bara suga ur å sen fylla på sen la dem i spårmedel så den ska in igen för att se så det inte är något läkage. Men jag vart rätt nöjd ändå så det inte var kompressorn eller något annat dyrt
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Bmw slangen jag gjorde som sakt inget men märkte det vart mycket bättre blås på fläkten efter på fyllning
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Såja nu funkar hon igen var röret vid spolar behållarn om jag fatta det rätt.

Ganska vanligt fel på e90 modellen dock 6900kr fattigare men förhoppningsvis funkar det som det ska nu.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@pompa_kumla : Hur menar du med "röret vid spolarbehållaren"?

Vad var det för rör? Högtrycksdel av AC? Lågtrycksdel av AC? Hade du ett läckage i ditt AC-system? Eller var det ett dräneringsrör? Hur påverkar det AC-funktionaliteten? Eller hur menade du egentligen?

Har du artikelnummer på vilken del som byttes?

Det där ringer någon klocka, vill minnas att detalj #3 ibland behöver bytas (men är inte helt 100% säker här)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bmw-slangen. Det var det här röret vi böt Länk. Från min 325a.
Har man då hela Kumla kommuns :) förråd av sand liggande ovanför röret ser det snart ut så här på pompas bil.
Länk
Är ju ett hål rakt in från innerskärmen så sand och skit lägger sig ovanför röret. Regelbunden rengörning och rostskyddande är att rekomenderas.
Röret kostar ett par tusenlappar + moms på BMW och tar en stund att byta då det går från fronten runt på baksidan motorn och är ansluten på andra sidan torpeden så man får riva en hel del. Inte första och sista gången vi byter ett sådant.

Är rör nr 3.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klockrent hasso! Var precis det jag tänkte på.

Plockade ut min "gokart" (E87 120i) igår och körde ner huvudet idag och kollade hur det ser ut på min (efter att ha bytt huvlås - kan påpeka att det är väldigt jobbigt med en huv utan fungerande huvlås).

Det ser väldigt likt ut på min också. Såg ut som ett sandtag kring spolarvätskeröret. På min sitter det en värmesköld runtom spolarvätskeröret och skapar en "perfekt" ficka för smuts och sand att ackumuleras och bygga på höjden.

Ska ta och rensa där de närmsta dagarna. Värmeskölden satt dock med tre muttrar som såg väldigt arga ut - så vi får se vad det slutar med. Ska försöka ta lite bilder.

Men det är fullt möjligt att det finns ett mikroläckage vid det här stället (bilen ska in på AC-service oavsett så lär märka det då om inte annat).
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick äntligen lite tid över och rensade iallafall bort så mycket det gick.

Ja, jäklar - det var ingen överdrift att man kan ha en hel kommuns sandförråd där!

Här är en orientering för E87-ägare (ser dock identiskt ut som hasso's 325'a) - röret i fråga är det som går förbi spolarvätskepåfyllnadsröret
Länk

Röret går som den röda pilen visar
Länk

Skyddsplåten delvis borttagen och det ligger ett enormt sandtag där (dessutom hårt packat).
Länk

Skyddsplåten sitter med tre muttrar. En mutter fanns inte mycket att fästa 10mm-hylsan på så fick använda skärande avdragarhylsor - liknade det som Biltema säljer
Länk

Fick det någorlunda rent iallafall (huruvida det är läckage vid trycksensorn eller inte lär jag få reda på vid kommande AC-service)
Länk
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Gjorde åxå rent "grussamlaren" idag.
Länk
Länk

Det får bli en skärmtätning på höger sida med, liknande den på vänster.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Det beryktade hålet.
[IMG]Länk

Lite bösigt. Halvstädat. Kommer att byta röret och vidta förebyggande åtgärder så att ny korossion inte inträffar
[IMG]Länk
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Har precis likadant på min X1a. Ser ut exakt som på e90. Om jag inte får lös plåten själv får jag väl be bmw ta upp och rengöra. Verkar ligga 1cm grus över acröret. Hur rostskyddar man ett aluminiumrör?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Vad gör ni för rostskyddande åtgärder? Och är det någon som provat täcka för hålet i skärmen på nåt finurligt sätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.