|
|
|
|---|---|
|
Ska byta bromsbelägg bak på min X3 F25. När man börjar kolla på t ex reservdelar24 så finns det ju en hel del att välja ifrån.... Länk Någon som har några åsikter eller får man vad man betalar för? En del av beläggen är ju rejält billigare än t ex Mekonomen Tycker även att det verkar vara olika mått på beläggen, kan man lita på att det är rätt belägg? | |
|
De olika måtten beror väl på att du blandar fram- och bak-belägg på samma reservdelslista!? Märken som t ex. Ate, Bosch och TRW är alla bra och de tillverkar både enskilda delar och kompletta bromssystem till diverse bilmärken för originalmontering. Jämför exakt samma produkter mot Mekonomens, troligen upptäcker du att Mekonomen har minst dubbla priset... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, jo jag insåg just det om storlekarna.... Sitter det slitagevarnare på alla hjul? Det var många år sedan jag bytte belägg själv... |
|
|
Utan att ha kollat och därmed veta 100% för just din modell, brukar alltid BMW ha slitagevarnare vänster fram och höger bak - dvs. en varnare på varje hjulaxel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.416 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här finns en tråd (finns såklart många fler) där jag nämner en del om val för bromsbelägg bak. Länk Bromsbelägg bak är inte lika kritiskt som fram (mindre värmeutveckling vid hård körning, hårda inbromsningar, mindre känsligt för bromsdamm, med mera). Nej, du kan inte lita på att det är rätt belägg från dessa typer av lågpris-websiter. Du ska utgå ifrån att det är fel typ av belägg tills du bevisat motsatsen. Sök här på forumet och du kommer få massor av inlägg där personer köpt fel eller att websiterna uppgett helt felaktiga delar för deras bilmodeller. De brukar ange BMW's egna artikelnummer som referensnummer - det är det enda säkra. Jag brukar även använda tillverkarens egna artikelnummer (tex ATE, Bosch, etc) och crosschecka mot denna tillverkarens egna datalistor. Först då vet jag att det är rätt belägg. Det är ENDA sättet att få rätt reservdelar från dessa lågpriswebsiter! Det är en del av deras strategi, de dumpar över arbetet att hitta rätt saker på köparen och kan streamlinea och slimma sin egen organisation till ett absolut minimum. Men det är såhär de flesta konsumenter vill ha det. |
|
Det är bakbeläggen som ska bytas. Jag hittar samma serienr på ATE belägg hos reservdelar24 som hos Mekonomen och då borde väl chanserna att man får rätt vara hyfsade iallafall... |
|
Yes, det stärker att det är rätt. Men gå in och dubbelkolla på ATE online katalog ändåså för att vara säker. |
|
Har du kollat att beläggen bak är utslitna? Eller varnar den bara. På min F25 sa den 300mil kvar till byte vid 5200mil. Åkte till BMW dem mätte upp beläggen till 8mm. Så dem rebota systemet så den beräknar ny sträcka. Gratis istället för att byta beläggen. |
|
Jag tog artikelnummer för ATE bromsbeläggen från den länken som trådskaparen angav Länk Jag fick då fram ATE 13.0460-2760.2 (bromsbelägg bak) Går man in i ATE's databas så får man en del info om beläggen, och i en flik så listar man alla fordon som dessa belägg passar för ("Linked Vehicles"). Och där finns trådskaparens modell med (belägget sitter både på X3 F25 xDrive 20d med 135kW och 140kW motor). Samma belägg sitter även på i8 :-) Vill man vara extra säker så kan man gå in i fliken "OE Info" och där visar ATE vilket BMW reservdelsnummer dessa belägg motsvarar och där stod det 34 21 6 788 284 34 21 6 796 741 34 21 6 798 193 34 21 6 862 202 Går man in i ETK och slår upp trådskaparens bilmodell så ser man att reserdelsnummer för bromsbelägg bak är mycket riktigt 34 21 6 862 202 (som supersedes följande äldre reservdelsnummer) 34 21 6 788 284 34 21 6 796 741 34 21 6 798 193 Det är dessa actions man måste göra för att försäkra sig om att man beställer rätt reservdelar från dessa lågpriswebsiter - precis som jag beskrev i tidigare inlägg. |
|
På högsäkerhetsgrejor är det utfrovat på originalgrejor att de lirar 105% vid nödsituation. Min erfarenhet är att nyare bilar så håller de upp till 10k mil vid mest landsvägskörning, stadskörning med tyngre bilar drar förståss ned detta. Hur långt komdu på de du har? Antar att det blir första paret som ska bytas? Lagret i Malmö har sådant här hos handlarn över natten, googla på BMws artikelnummer gör att du kan hitta de riktigt gynnsamt på t ex ebay? Visst kan man köpa OEM men för mig som begbilsköpare ringer att man har BMwgrejor på bromsbelägg, skivor och oljefilter mm på kvittobunten. Det som gäller vid bilköp, undvik alla gånger den billigaste 3:edelen av modellen du söker på nätet.. Mina fem öre, lcyka till! Asken |
|
Precis som Johan B redan nämnt så fungerar det alldeles utmärkt att köpa märken som Bosch, ATE, TRW, Textar, Jurid med flera. BMW tillverkar ju såklart inte sina belägg själva utan köper man hos BMW så har jag alltid fått Textar eller Jurid. Minimikravet ska ju iallafall vara att beläggen uppfyller European Regulation No 90 (90R / ECE R90). |
|
Jag beställde ATE-beläggen (samma som på Mekonomen) igår, så vi får väl se.... Det står att det är 10000 km kvar på bakbeläggen, men efter en visuell koll så bedömer jag det till ca 4-5 mm och eftersom jag tar med familjen på bilsemester om några veckor till Italien via alperna så känns det nog som ett byte är på plats...:) Bilen har nu rullat 6000 mil, mest stadskörning. Kan jag nollställa serviceindikatorn för brombeläggen själv efter att ha bytt beläggen bak? |
|
ATE-beläggen blir alldeles utmärkt! Jadå, inga problem att nollställa serviceindikatorn. Skrev ned hur jag gjorde på min E87 120i -06, det skiljer sig dock lite mellan modeller (men principen är densamma). Insert key. Push the Start/Stop button once. Push and hold the left button (the one for resetting the trip odometer) in the instrument cluster until a service item symbol appears. Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available. Once you found the item you want to reset, press the BC button (on the turn signals lever) once and the option RESET will appear. To confirm and actually perform the reset, push and hold the BC button. An animated clock will appear, when it disapperars (and the new value of the service item is visible) you release the BC button. Push the Start/Stop button twice to turn off the vehicle. Done. |
|
Tack för svaret! Fick beläggen i fredags så jag ska sätta dit dem i veckan... Undrar dock lite varför beläggen bak är mer slitna än fram? Brukar inte beläggen fram slitas fortare än de bak? |
|
Jo, fram borde slitas mer. Kunde du visuellt se att frambeläggen var tjockare än bakbeläggen? Beläggen fram kan ju ha bytts av en eller annan anledning tidigare (såvida du inte är enda ägaren och har full koll på historiken). Min E87 ställde in 6 000 mil för beläggen fram när jag nollställde serviceindikatorn (som ett initialt värde - detta ändras ju baserat på körstil). Eftersom din gått 6 000 mil och är lite hårdare mot bromsarna så är det inte omöjligt att det redan bytts en gång där fram. Fast det beror ju lite hur man kör, om det är mest stadskörning och man kör dagismjukt så rostar nästan bromsarna ihop där fram :-) Alternativt att antispinn/antisladd-systemet arbetat övertid och aktiverat bromsarna i tid och otid kan också slita på beläggen. Men det låter inte troligt baserat på din körprofil. |
|
Både visuellt och enligt serviceindikatorn ser man att frambeläggen är mindre slitna. På serviceindikatorn är det ca 500 mil mer kvar på frambeläggen. Jag är andra ägaren men har ingen aning om det är bytt fram. Utgick ifrån att de inte var bytta innan, men det kan ju vara som du säger att de bytt endast fram, fast då har de slitits väldigt mkt på 6000 mil, eftersom de är på tur inom ett par månader igen i så fall.... |
|
Angående slitage, CBS och miltal så var det dags att byta frambromsar på min E87 120i. Efter 5757 mil så var det faktiskt bromsskivorna (Brembo 09.9752.14) som hade gått under minimigränsen (de var 20.1 mm tjocka medans minimigränsen är 20.4 mm). Bromsbeläggen (BMW Original Textar) hade mycket liv kvar, det var runt 6.8 mm friktionsmaterial kvar. Lite synd att byta så bra belägg (då de hade mycket material kvar och perfekt slityta på alla fyra beläggen - se bild nedan) men ville prova nya keramiska bromsbelägg så det fick bli såhär. Länk Eftersom det var 6.8 mm kvar så hade slitagevarnaren inte ens kommit igenom den första nivån av varning (det var så mycket material kvar så att slitagevarnaren var helt orörd). Detta snappade såklart algoritemn i CBS upp så när jag nollställde serviceindikatorn så ställde den sig faktiskt på 5000 mil - jämfört med 6000 mil när jag gjorde det direkt efter jag köpt bilen. |
|
CBS-logaritmerna är tyvärr ganska otillförlitliga och "fegt" ställda. BMW-verkstaden jag pratade med säger samma sak och de brukar få "flytta fram" livslängden i CBS vid ordinarie service. F31:an har ca 6 mm belägg kvar fram och CBC-logaritmen tycker att det är 800 mil kvar på beläggen...vilket den har tyckt i mer än 1000 mil nu. Så lita inte för mycket på CBS-förutsägelserna utan mät i verkligheten hur mycket det är på belägg och skivor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Kan bara hålla med Johan B. Såg att mitt inlägg kunde tolkas som att jag förespråkar nuvarande bromsvarningssystem och CBS-algoritmen - fast det är tvärtom :-) Ni som sett mina andra inlägg vet att jag hugger, väser och skjuter rygg mot detta så fort tillfälle ges. Kort och gott är det ett helt värdelöst system som är så dåligt konstruerat att det inte borde ha tagits i bruk överhuvudtaget, jag skulle inte släppt igenom denna design. Behåll det äldre systemet (hel sensor = ingen röd lampa lampa, trasig sensor = röd lampa lyser) tills något mer pålitligare tagits fram. Eller förenkla det i servicemenyn med grönt/gult/rött baserat på nuvarande tvåtrådslösning. Nu är det bara i vägen för alla inblandande. Men vi konsumenter är suckers för skenbar information - står det en estimerad siffra blir vi imponerade och tycker det är bra. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.