|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Skall hämta ut x1:an snart och ha ett dygn återkommer med hur den är :) | |
|
Äntligen nåt tyskt premiummärke som tagit förnuftet till fånga och börjat bygga framhjulsdrivna bilar. Bara larvigt att se tyska sedaner som kör fast lite här och var så fort det ligger nån centimeter snö om vintrarna, för att inte tala om hur instabila bilarna är vid gaspådrag och sen alla andra nackdelar såsom baksätesutrymme, extra drivlinevikt etc. Jag är extremt bilintresserad och arbetar även med alla sorters fordon, men jag tror inte jag känner nån skillnad på bakhjulsdrift eller framhjulsdrift vid normal körning på torrt underlag här i Stockholm. X1an är snygg men begriper mig inte riktigt på priset. Det är ju mer eller mindre samma som X3an, och då har man inte ens börjat kryssa nödvändiga tillval såsom xenonljus etc. Känns som man lika gärna kan ta ut en Mazda CX-5 och sen få 150 000 kr över till annat... |
|
|
Alla bor nog inte i Stockholm som kör bmw . Jag bor på landet och drar ofta släp både husvagn och båttrailer och skulle aldrig i helve... köpa framhjulsdrift helt kasst som bruksfordon enligt mig men då drar jag mycket . Man kan ju likna det med tyngre arbetsfordon som man drar med väldigt sällsynt med framhjulsdrivna terrängbilar som ex landcruiser,patrol,pajero. Eller Scania! Men jag som behöver en lite smidigare familjebil och hållbar trafiksäker dragit är en bmw med bakhjulsdrift att föredra framför framhjulsdrift. e23power |
|
|
Och bmw xdrive är nog bland det bästa 4wd jämte subaru och quattro med torsken. Det visar sig nog i tester snart om dom kan trolla ihop motor på tvären ,framhjulsdrift och xdrive. Jag är skeptisk 😨 e23power |
|
|
mjo fast hur blir det på landet när det ligger en decimeter snö och du ska genom med en bakhjulsdriven 320d utan inbladning av diverse släp bakom? Sa ju aldrig att framhjulsdrift är bättre än fyrhjulsdrift, som du jämförde med. Och Scania är bakhjulsdrivet eftersom vikten hamnar bak - tvärtemot en personbil alltså. Även den kör dock fast direkt mest överallt när man tar bort vikten på bakaxeln. Värsta måste nog vara min kollegas Mercedes Viano som nån fick för sig att också göra bakhjulsdriven. Där är det massa vikt fram men ingenting där lång bak vid bakaxeln, så den är nästan helt okörbar på vintern. Minsta gaspådrag och den slirar och sladdar sidledes. Han köpte den eftersom han har stor familj men kör barnen i V70n på vintern. Förstå vad inrutat det är hos tyskarna när man konverterar en familjebuss till en dödsfälla endast på grund av en förlegad princip. |
|
Verdi |
Nu är inte BMWs bilar hopplöst framtunga som t ex Saab. På tal om förlegade grejer. 😉 |
|
X1 sdrive blir numer framhjulsdrivna . Visst är framhjulsdrivna helt ok när det kommer lite snö . Men så tråkiga att köra ! Och att bmw skulle vara instabila pga rwd ! Har följt stcc och touring racing mycket då thed björk och hans far är säljare på fabriken (jobbet)och även rallycross det finns ju en anledning att bakhjulsdrivna bilar hade vikttilläg när man körde både fram och bakhjulsdrift i stcc! Bmw är ju sportiga bilar och sportbilar ska väll vara bakhjulsdrivna eller 4wd . Tror inte Porsche eller ferrari hade sålt så bra som fwd. Men smaken är ju olika . Men diggar man Saab som för mig är så långt från bmw man kan komma så har man säkert ett annat tycke. e23power |
|
|
Dom flesta mb Vito är tunga av last och används som arbetsfordon och funkar då helt ok . Jag har haft Vito som crossbuss och har då således inte varigt tungt lastad men har aldrig haft problem med varken väghållning eller framkomlighet men det kan och bero på vem som gasar och styr! 😆 e23power |
|
| Ni talar om två vilt skilda saker.... Bägge har drivningar har sina för- och nackdelar. Vilka egenskaper man prioriterar är en smaksak. | |
|
"Enligt en BMW-försäljare är det inte Haldex i nya X1:an utan det är Xdrive med att framhjulen driver alltid och bak kopplas in olika mycket. Tvärt emot traditionell Xdrive." Se längst ner på sidan 24 i Länk Haldex 5 i nya X1:an. Läser man vidare så ser man att den har en reaktionstid på 250 ms, vilket är dubbelt så lång tid som xDrive i bilar med längsmonterad motor. |
|
|
"Nu är inte BMWs bilar hopplöst framtunga som t ex Saab. På tal om förlegade grejer. 😉 " Citat från sid 3 i Länk : "In the new BMW X1 xDrive28i, the axle load at the front axle is approximately 56 %." Låter ganska framtungt tycker jag. Tyvärr visar ju dessa dokument än en gång att många bilförsäljare inte har en susning om vad de säljer för någonting. Höjden var ju en gång när jag provade en VW Touareg och frågade om demobilen hade luftfjädringen. "Ja", svarade säljaren. Det räckte med en titt i hjulhuset för att konstatera att så inte var fallet. |
|
|
Spännande dokument - går liknande produktinfo att hitta för E84? Var hittar du uppgifter på ms responstid för E84? |
|
Verdi |
bmw newbie, Ja, 56% är väl rätt framtungt. Lite förvånande om jag ska vara ärlig. Är verkligen mot BMW:s gamla principer. (Men faktiskt bara drygt hälften så framtung som gamla Saab 9-5 som hade 60/40 i viktdistribution fram/bak.) |
| På sid 78-79 i Länk finns en översikt över Bmw olika fördelningslådor. | |
|
Provkört nya X1 + Snyggare än gamla + bra stolar, för att vara BMW. Alla andra passar inte min långa rygg och har ständigt blivit sämre med varje uppdatering + bra fart på 25d motorn + bra innerutrymmen - fruktansvärt mycket vägljud på vanlig svensk asfalt - stötig och struttig, - skitful växelspak - går inte att få med adaptiva strålkastare - blir ganska så dyr innan den är användbar Det finns betydligt trevligare bilar i detta segmentet, tex Mercedes GLA är en klart trevligare/komfortablare bil att köra, lite låg takhöjd bara när man är +190cm. |
|
|
"Haldex 5 i nya X1:an. Läser man vidare så ser man att den har en reaktionstid på 250 ms, vilket är dubbelt så lång tid som xDrive i bilar med längsmonterad motor." Jaha där ser man. Min försäljare for alltså med osanning då jag frågade om det var Haldex eller ej. Jag tycker dock att det är fel att att kalla Haldex Gen 5 för xDrive. Att göra så, är enligt min mening, att försämra varumärket xDrive. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Man får känslan av att BMW inte är så pigga på att informera om att det är haldex i nya X1:an, eller så har de bara inte utbildat sina säljare. Inte heller informerar de om att bilen under normala förhållanden är helt framhjulsdriven... Det skulle vara himla intressant att se en ordentlig jämförelse i snö/lera mellan nya systemet och det i E84. |
|
|
"Jag tycker dock att det är fel att att kalla Haldex Gen 5 för xDrive. Att göra så, är enligt min mening, att försämra varumärket xDrive." Man gör väl samma sak som Audi, Mercedes mfl. Quattro kan ju vara tre olika system beronede på vilken bil det är fråga om. Haldex i A3/Q3, Torsen i de äldre modellerna som t.ex Q5 och kronhjulsdiff i de senaste modellerna. "Det skulle vara himla intressant att se en ordentlig jämförelse i snö/lera mellan nya systemet och det i E84." Jag är ganska så säker på att det kommer att bete sig sämre men man vet ju aldrig. "Jaha där ser man. Min försäljare for alltså med osanning då jag frågade om det var Haldex eller ej." Min bittra erfarenhet är att det inte är någon ide att ställa tekniska frågor till bilförsäljare. Fråga istället hur mycket navigationen kostar. Det har de järnkoll på :-)! Finns säkert kunniga bilsäljare också, så jag ska inte dra alla över en kam. Men ibland undrar man. Provade en gång en VW Jetta. Frågade då vad som skiljde den från Passat. "Det är en helt annan bottenplatta", blev svaret. När jag ville veta mer exakt vad som sklijer, så blev svaret "Frågar du mig om tekniska saker?" |
|
| Man kan iofs aldrig vara säker. Förra året vann ju Volvo en test av fyrhjulsdrift överlägset. Det var gjort av (tyska tror jag) AMS. Spöade Audi, BMW, Porsche mfl. Det var S60 AWD tror jag. Volvo kör ju Haldex... | |
|
F48 er som Audi A3. X-drive er ikke lenger X-drive, på samme måte som Quattro i en A3 ikke er en Torsen. "X-drive" i F48 er en enklere konstruksjon enn den tradisjonelle all wheel drive løsningen som X-drive er. Den er lettere, svinger bedre, men den er simplere og basert på FWD. Og den er Haldex 5, tiltross for dette bruker BMW X-drive brandingen, slik Audi bruker Quattro. Jeg har endel timer i F48 og kan ikke se det merkes godt, på samme måte som 2AT er FWD. Det merkes hvis man ønsker å merke det, men F48 innbyr ikke til like aktiv kjøring som orginalen E84. F48 kan sammen med resten av sin "familie" Active tourer og grand tourer nesten sees som et sub Brand, slik i serien er det. Og plattformen er den nye UKL platformen, det innebærer en hybrid mellom mini og BMW. Akillesen til F48 er mangel på kjørekomfort, tiltross for DDC, dette hjelper ikke mye, pga kortere akselavstand enn orginalen. Innvendig plass i bredden har ikke blitt stort bedre, lengden har blitt bedre dog. Sportsseter og orginal ratt, man MÅ ha M rattet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.