|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
En av anledningarna till det här med framhjulsdrift är att BMW i ett antal undersökningar konstaterade att majoriteten av deras kunder (obs MAJORITETEN är inte ett gäng nördar som vi som sitter och debatterar märket på diskussionsforum) som kör budgetalternativ en (1-serien, minsta X-modellen) faktiskt inte visste om de kör en bak- eller framhjulsdriven bil. Jag tycker den är rätt snygg. Utifrån är den helt klart ett kliv uppåt. Jag tror också att xDrive-försäljningen kommer öka. Fyrhjulsdrift ökar ju helt klart på säkerhet högst påtagligt. |
|
| Jo det är ju det jag menar med att ekonomerna får styra. Eftersom majoriteten inte vet om bilen är fram- eller bakhjulsdriven så tycker väl ekonomerna att man lika gärna kan göra dem framhjulsdrivna, så får man större vinstmarginal på dessa modeller. Jag har dock mycket svårt att tro att man kommer kunna få till samma körkänsla i nya X1:an. | |
|
"9 av 10 X1:or kommer säkert säljas som X-drive. Dels för att endast 18d och 20i går att få som framhjulsdrivna och dels för att fyrhjulsdrift just nu är tokpopulärt." Visst, men du får ju inte samma Xdrive i dessa modeller som i 3-serien och uppåt. Sen är ju chassit mycket enklare uppbyggt än hos gamla X1:an. Så för mig känns det som ett nerköp. |
|
|
"9 av 10 X1:or kommer säkert säljas som X-drive. Dels för att endast 18d och 20i går att få som framhjulsdrivna och dels för att fyrhjulsdrift just nu är tokpopulärt." Visst, men du får ju inte samma Xdrive i dessa modeller som i 3-serien och uppåt. Sen är ju chassit mycket enklare uppbyggt än hos gamla X1:an. Så för mig känns det som ett nerköp." Är ju precis detta som AlexanderK säger... Kreti och pleti bryr sig inte, de vet inte att allt är enklare uppbyggt osv... De går på att det är en BMW, och en snygg sådan också. Bygg en RR Evoque på webben, som inte har imponerande byggkvalitet och prestanda, så landar du lätt på +600. Det handlar som vanligt om varumärket. |
|
|
"Det handlar som vanligt om varumärket." Tråkigt men sant. Dock tycker jag inte det gäller i lika hög grad hos BMW:s större modeller. Där kan ändå merkostnaden motiveras av mer avancerad teknik. |
|
|
Vad tror ni är bäst för märket som helhet? -Bygga en dyr bil som bara tilltalar en mindre mängd nördar -Bygga en tillräckligt bra bil som kan säljas till pris som tilltalar en bred massa Det är bara inse att vi inte har någon större betydelse för BMW som märke. Själv är jag mycket mer positivt till nya X1 än gamla och skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en. Det styrs av bilen inte ser ut som ett paket skit som den förra gjorde. Att dess fyrhjulsdrift inte har RWD som bas har noll betydelse. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Tycker ni överdriver. Nya X1 lär ju vara en bättre bil än gamla X1 ändå. Ytterst sällan utvecklingen går bakåt. |
|
"Nya X1 lär ju vara en bättre bil än gamla X1 ändå." På vissa områden, ja, men inte på alla. Gamla X1:an hade bak- och framvagn från E90. Nya X1:ans bakvagn är av samma typ som den som satt i E46... Dock är ju nya X1:an betydligt rymligare än den gamla, tack vare framhjulsdriften. |
|
| Just rymligheten är nog ett ganska bra argument. När en övervägande majoritet köper lilldieseln där det på 520d innebär typ två decimeter hålrum i fronten på bilen som hade kunnat vara baksätesutrymme, så kan man förstå att man bygger en bil som utnyttjar hela utrymmet bättre och minskar på motorhuven för att ge mer kupéutrymme. Sen medför det andra nackdelar, men jag tror inte det påverkar målgruppen till dessa bilar nämnvärt. | |
| Sen kan man ju stilla undra vad som egentligen gör den bättre än konkurrenterna i klassen som t.ex. Ford Kuga och VW Tiguan? Annat än att det står BMW i fronten. | |
Verdi |
Det gäller väl fler modeller i så fall? Och en massa annat. Vad är det som gör ett par märkesjeans bättre än Dressmans? Varför är ett exklusivt och svindyrt kök bättre än ett kök från IKEA? Saken är den att människor är fåfänga och hungrar efter status. Bo på rätt adress. Ha några extrarum. Åka på semester till rätt ställe. Och givetvis är att dela allt på Facebook viktigare än själva upplevelsen i sig. Men frågar man nån om fåfänga spelade in i valet av bilmodell eller nåt annat så får man givetvis till svar att det var det absolut inte. |
|
"Det gäller väl fler modeller i så fall? Och en massa annat." Kanske, men jag tycker ändå BMW:s större modeller ger lite mer mervärde förutom märket och snygg design. Jämför man X3 med Volvo XC60 till exempel så är X3:an 50% vridstyvare, har betydligt mer påkostade hjulupphängningar, bättre automatlåda, fyrhjulsdriftsystem, 50/50 vikfördelning m.m. Dessutom är den rymligare i baksätet än XC60. XC60 är väl bättre på krocksäkerhet och bagageutrymme. Men nya X1:an har liksom inte alla dessa övertag gentemot andra modeller tycker jag. |
|
| Finns det några bra live-bilder på m-sport ännu? Har bara sett några få bilder från Frankfurt men dessa är ändå svårt att få en riktig uppfattning utifrån. | |
| Såg fler bilder nu. Måste säga att jag tycker den är väldigt lyckad med M-sport. | |
|
Enligt en BMW-försäljare är det inte Haldex i nya X1:an utan det är Xdrive med att framhjulen driver alltid och bak kopplas in olika mycket. Tvärt emot traditionell Xdrive. Vänligen Näckrosen |
|
| ska bli spännande att se hur nya mini countryman blir samt hur den står sig prismässigt mot x1:an | |
|
Åkte med under en provkörning med en X1 2.5d idag. Bilen i sig är fin. Det är som en F15 i "mini" format tycker jag. Men kvalitemässigt så är det en del som fattas, mycket hårt material kombinerat med plast i interiör. Framförallt växelspaken ( automaten) som liknar en gammal låda från -04, den behövs även dras för att sätta i växel och inte som den 8-stegade "vanliga"/ joystiken automaten. Motorn var trevlig, 231 hk och 480 Nm räcker gott och väl, men kände inte någon stor skillnad som medpassagerare än familjens 520dA -13 mer en motorljudet som vrålade mer vilket var mycket positivt :) Dock är jag mycket tveksam över att lägga en halv miljon på en sån bil när varken chassit eller 4-hjulsdriften är BMWs egna. Först och främst så är den byggd på samma chassit som MINi och 2-serie active tourer som är framhjulsdrivna. sedan så är inte det äkta X-drive, läste att det var något Haldex system i. Summa sumarum så är det rent genrellt en mycket trevlig bil. Men relvativt till pengarna som man då lägger på en 2.5d med lullull så är det inte värt. Du kan få mer bil för pengarna hos andra BMW modeller. |
|
|
Jonte520d: Läs om min postning ovan. Enligt min BMW-försäljare är det INTE Haldex utan Xdrive i nya X1:an. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Nej nej nej nej det spelar ingen roll hur snygg den är det finns många snygga bilar Men dom har motorn på tvären och krafsar med framhjulen .....Det är hädelse mitt BMW hjärta blöder stora tårar faller vid graven av bmw . Kände så även när Volvo blev 850. Nu har dom startat att lägga sig på en lägre nivå. e23power |
|
|
Provkörde nya X1:an häromdagen. Exteriört gav den ett lite mindre, bulligare intryck och interiört mer takhöjd än i nuvarande. Skinnsportstolarna något hårdare än i nuvarande X1:a. Designmässigt (exteriört) tycker jag att BMW gått i Audifällan, där modellerna mer och mer liknar varandra - vilket känns lite tråkigt. Försökte höra med säljaren angående Xdrive, då jag som andra läst i bla. motortidningar att den kommer ha ett haldexsystem som i grunden är framhjulsdriven men som fördelar till bakhjulen vid behov. Detta har jag även fått höra av vissa bmwsäljare vilket gör att man blir konfunderad... Denna säljare hävdade dock att den fortfarande var permanent fyrhjulsdriven, och att det inte rörde sig om haldex. Han kunde inte svara på huruvida den fortfarande hade en elmotor som styrde lamellkopplingen, inte heller på hur isf den permanenta fyrhjulsdriften var fördelad mellan fram och bakaxel. Märkligt kan jag tycka att inte bmw släppt denna info till sina säljare? Tog en tur på en grusväg, och lite lättare uppförsklättring - och känslan motför min egen X1:a är att denna arbetade betydligt mer med att bromsa och justera drivningen via antisladdsystemet - medan jag upplever min egen som att den driver väldigt jämnt, och med liten inverkan från övriga system i bilen även med alla system inkopplade. Ni kan om ni vill kika på en video jag lagt upp förra vintern på instagram under användarnamn x1xdrive28i - där ser man rätt så tydligt hur bra nuvarande Xdrive spettar iväg även på is och uppförsbacke... Ska bli intressant att provköra X1:an på rejäl vinterväg - då kan man avgöra ev. skillnader i karaktär och beteende. Sen så är det ju såklart trist att man numera måste ha en tvärställd 4:a om man vill ha en bensinmodell :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.