AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
26.516

X1 F48 officiell

Sida 1 av 4
Länk
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Ser jag rätt att motorn är tvärställd?

//RX400h -08
Verdi
Ser mycket bättre ut än dagens X1 tycker jag. Hittar en del likheter. Interiör från F30, baklysen från F20 LCI osv.
Vad är grejen med grillen?

Tvärställd motor och framhjulsdrift?

Vem har skänkt dem den gräsliga växelväljaren???

I övrigt ser den bättre ut än nuvarande X1. Dock lite KIA-varning på designen av bakpartiet. Troligtvis även därifrån växelväljaren kommer. Synd.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Framhjulsdriven och tvärställd motor, en bil helt i Robert Collins smak! Ser förövrigt trevlig ut, bättre front än den gamla som mest åkte runt och såg förvånad ut.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ljusår snyggare än gamla X1
WOW!! Vad snygg! Nu vill man ju inte köpa gamla X1 även om man får det superbilligt. En sån här med xDrive20d och M-pake kommer bli perfekt!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Riktigt snygg, rätt lik F45/F46 interiört, det enda som jag inte gillar är ratten som även i F45/46 tagit ett kliv bakåt jämfört med tidigare. Lyckligtvis finns ju M-ratten att tillgå.

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Snyggt!
För min del ratten är godkänd men däremot växelspaken är riktigt kliv bakåt!
Annars mycket snygg!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Växelspaken känns minst sagt malplacerad - det är nog det enda designfelet jag sett att folk kommenterat på F48. Och som jag själv känner, tyvärr. BMWs andra växelväljare är ju snygga, MBs också.

När tror ni att den blir byggbar på webben?
Tyvärr följer BMW en trend som verkar råda nu. Gör bilen snyggare på utsidan, men enklare under skalet och ta sen lika mycket betalt. Det jag tyckte var bra med BMW förut var att man i alla modeller hade ett chassi och en drivlina i toppklass. Visst man kan tycka att det är hård, pappig plast i gamla X1:an, men hjulupphängningarna och även Xdrive systemet är i en klass för sig jämfört med konkurrenterna. Nu baserar man istället X1:an på mini-platformen, vilket innebär enklare chassi och, vad jag förstår, haldex fyrhjulsdrift. För mig börjar det då kännas att man betalar för BMW-märket istället för de förstklassiga köregenskaperna. Inte ens BMW kan trolla bort nackdelarna med tvärställd motor.
Tycker att nya X1 ser riktigt bra ut och vore det inte för att den är framhjulsdriven så hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan i framtiden.
Förfallet fortsätter alltså med fler framhjulsdrivna modeller.
Skulle vilja läsa en artikel där BMW förklarar satsningen på framhjulsdrift och erkänner att det först o främst kostnadsbesparingar som är skälet till bytet.

Nåväl så länge 3-serien fortsätter att vara bakhjulsdriven så sitter jag lugn i båten..
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

I höst är det dags att byta tjänstebil till något större. Kör idag en väldigt fin F20 med hög utrustningsnivå. Jag har siktat in mig på nya BMW X1 F48 eller den storleksklassen. Pris runt 400-425 tkr brutto är maximalt vad den får kosta.

Jag fick nya svenska prislistan på BMW X1 i veckan och med mina ganska reserverade krav stack det iväg ganska fort i slutraden: sportautomat, fyrhjulsdrift, Model sport inkl. Sport line, HK-stereo, belysningspaket, funktionspaket, isofix etc. landar vi runt 415 tkr. Med M-sport ca 430 tkr. Dock missar jag följande: Navigation, panoramatak och lite annat lull lull.

18dA hade nog räckt med 150 hk men den kommer endast som sDrive (i början åtminstone) vilket tvingar mig upp på 20dAX där automat är standard fram till och med 2015.11. Man betalar givetvis fullpris 20.000 kr för automaten och oavsett vad så hade jag valt automat ändå.

Hur stor är X1 egentligen? Klarar man sig bra med den med bebis på gång och två vuxna vid långkörningar/semestrar etc?

Så vad finns det för andra alternativ i samma pris- och storleksklass? MB visade precis upp deras nya GLC. Jag såg att man får en fullmatad Tiguan R 183 hk 4-motion DSG för ca 375 tkr just nu brutto. Volvo XC60 blir också dyr, även om den är större. Audi Q3 är väl också ett alternativ.

Vad säger panelen och hur specar ni X1an själva?

Glad midsommar!
Har beställt en X3, men kollade lite på skoj vad nya X1:an kostar och jag tycker ärligt talat att den är svindyr. Kollar man på grundpriserna så ligger den inte långt ifrån X3:an. Men de prisnivåerna så förstår jag ärligt talat inte varför man skulle köpa en X1:a. Speciellt inte nu när BMW har kampanj på X3:an. Dessutom har ju X1:an ett mycket enklare chassi. Den bygger ju på samma platform som nya Mini Cooper. Och vad jag förstår så får man ingen xDrive heller utan fyrhjulsdrift från haldex.
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Såg nya X1 på bilia group i gbg igår. Den ser riktigt lyckad ut!
Buspelle
Mäste säga att den gamla X1an var snyggare. Denna ser ut lite som en förvuxen leksaksbil för barn.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Inte längre permanent fyrhjulsdrift då, i och med Haldex? Xdrive har ju en 60/40 fördelning, men hur ser det ut på Haldex? Framhjulsdrift tills det slirar , och då fördelar den till bakhjulen?
såg den live i gbg förra helgen där jag även provsatt bilen. vet inte riktigt vad jag ska tycka.. på det stora hela är exteriören lyckad men njurarna o delar av fronten är väldigt plastiga.. det jag reagerade över var priset.. bilen var ganska välutrustad och hamnade norr om 500 kkr strecket vilket känns väldigt högt. varför ska man egentligen köpa en x1 framför 2-serie active tourer då de är byggda på samma platta med samma drivlina men 2-serien känns mer praktisk?
Nya X1:an är ett tecken på att ekonomerna börja ta över även hos BMW. Tidigare var en av de saker jag gillade hos BMW just att även de minsta modellerna var "over engineered". Man hade i X1:an och i 1-serien ett chassi och en drivlina som var helt unik i klassen. Nu är de dagarna förbi. Troligen så är nuvarande 1-serien och X1:an för dyra att tillverka i förhållande till hur mycket man kan ta betalt. Så därför förenklar man nu tekniken under skalet och låter folk betala för designen och BMW-märket istället. Nu gör BMW som Audi istället. Hos Audi måste man ju upp på A4/Q5 för att få något annat än en förklädd Golf. Hos BMW måste man nu köpa minst en 3-serie för att inte få en förklädd Mini Cooper.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
F48 får ett väldigt gott betyg i Teknikens Värld. De menar att den i grunden framhjulsdrivna konstruktionen inte går ut över köregenskaperna samt att kvaliteten (den upplevda) håller hög nivå. Bilen känns solid och är tyst och fin. Dock stör man sig på den hårda fjädringen som tydligen inte avhjälps ens med ställbara stötdämpare.

9 av 10 X1:or kommer säkert säljas som X-drive. Dels för att endast 18d och 20i går att få som framhjulsdrivna och dels för att fyrhjulsdrift just nu är tokpopulärt. Tror jag hörde nånstans att över 65% av BMW nybilsförsäljning i Svergie är bilar med X-drive och att folk vill ha både 3- och 5-serie fyrhjulsdrivna numera.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det är de förbannade RTF däcken som gör att fjädringen känns hård. Jag bytte bort RFT på min och nu känns den som en jänkare i fjädringen jämfört med tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.