AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
24.603

Vilka tvättar sina bilar hemma?

Sida 3 av 4
em
906
em3
M3 cab -03
Kära forumvänner, det känns som att de flesta är överens om att ganska tandlösa lagar har införts ( kanske i strid med grundlagen...), tvätt på uppfarten. På de enklaste och billigaste poängen man kan tjäna: "miljövidriga" bilister som spolar av sina bilar hemma!!!! Skäms, hela genuina miljörörelsen, om det är det ni lägger fokus på!!! Många kloka inlägg ovan, har gett ledtrådar om var man egentligen ska lägga krutet, tänker inte upprepa de bra inläggen!!

Slutsats: precis som i många andra viktiga diskussioner om vår världs överlevnad, skulle debatten behöva handla om allt i vår omvärld, som inte är i nivå med vårt tänk....det är lite för mycket, att vi ALLTID ska visa "goda" exempel, med diverse helt onödiga uppoffringar från individer här hemma, kan jag tycka. Vi har kunskapen, men vårt agerande betyder max någon % för helheten, så utan att andra är medagerande, har våra ansträngningar mycket marginell betydelse.

Någonstans kan man DIREKT agera i områden, där viktiga miljöinsatser gör större nytta direkt. Men det går väl inte många grön-röda på, i första taget.....då måste man ju övertyga på annan ort, där många har mer jordnära ting att tänka på....det är svårt, trots EU, och en liten besvikelse för mig, för inom EU finns chansen, till insater, kanske med svensk ingenjörskunskap, att förbättra många "efterblivna" länder ( vi ligger först, med historia utan krig och trängslel, mm..), det skulle jag ställa upp på, i alla lägen!!!!

em3 ( hallelujia, amen...)
thekinglives
Ni som vill satsa resurserna i andra länder istället för i "perfekta" Sverige, Dricker
ni flaskvatten? eller hur tänkte ni?

Nästan allt vatten går att rena till tjänligt vatten, men det kostar och kan smaka lite konstigt.

Tvätta gärna bilen på infarten, men skippa de kassa bortförklaringarna för där lyser
er okunskap igenom;)

em
906
em3
M3 cab -03
...öhhh...om vi börjar med alla utsläpp från jordbruk runt Östersjön, kanske inte behöver bli dricksvatten, men åtminstone inte späda på övergödningen!! Där kan vi bidra, genom insatser i andra länder!!!

Beskriv gärna okunskapen, thekinglives, och hur f-n tänker du???!!!

em3
Dricksvattnet är redan förorenat med diverse farmaka och annat giftigt människor spolar ner i sina toaletter som folk senare dricker ur kranen och det är väldigt svårt rena dessa gifter då de även påverkar vår hälsa i längden.

Och länken till Svenskt Vatten är inget annat än propaganda av lobbyister.

Jag dricker flaskvatten pga detta, det är ingen rättighet som miljötalibanerna tror att dricka kranvatten.

Hela miljöflummet borde kastas ner i Sverkers soptunna för det är vad det är, dvs största "flummet" i historien.
thekinglives
em3: Du beskriver den så bra själv, kanske utan att veta om det:)
Östersjön anses vara norra Europas reservattentäckt.
Utsläpp från jordbruk??? Varför satsa våra pengar inom detta område utomlands?
Vi har rätt stora problem själva, och både membranfilter och jonbytare kostar pengar att driva.

lanab:OK....Förstår nada? Tror allvarligt att dina dammråttor snappat upp mer inom detta än du;) men du verkar ju kunna försörja dig på andra begåvningar....
em
906
em3
M3 cab -03
Theckinglives, tror dom flesta vet att vi släpper en hel del dåligt, och mycket mer dåligt släpps på andra sidan sjön!!!! Vi i Sverige har nog kommit lite längre i miljöåtgärder, jag bara vet att jordbruket fortfarande bidrar till försurning, i andra Östersjöländer finns en hel del industriutsläpp också.

Detta med flaskvatten, i vilken kommun är det aktuellt??

em3
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Att det blir så mycket ilska och arga ord kring en sådan enkel sak som biltvätt. Naturligtvis skadar tungmetaller och oljerester miljön och därmed också dricksvattnet, det är väl ganska uppenbart. Så varför inte försöka åka till en anläggning där man på bästa sätt kan rena smutsvattnet? Det är väl trots allt bra att utvecklingen går framåt med källsortering och återvinning. Man behöver knappast vara miljötaliban för att uppskatta det.
thekinglives
em3: Flaskvatten=köpa sitt vatten utanför sitt närområde, med andra ord: För att kunna ha ett bra vatten hemma hos sig själv bör man investera hemma och inte hos grannen. Grannen=andra sidan östersjön.
Först ut med flaskvatten blir nog någon kommun i Skåne, iallafall om smålänningarna
"stänger av" Bolmen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den som kommer på att tvätta bilen i flaskvatten lär ju inte kunna få en galen granne på sig iaf?

Kom på migsjälv i en tråd i stridens ordutbyte så uttalande jag mig om den andre postaren hur jag själv faktiskt fungerade...

Mvh Asken
em
906
em3
M3 cab -03
OK thekinglives......1994 bodde och arbetade jag i Storbrittanien, i Midlands. Om du duschade stank det klor av vattnet ( fick nästan andnings-nöd...), jag kokade inte ens potatis i det kranvattnet, utan köpte dunkar i affären för allt som hade med vatten som föda att göra.

Redan då förstod jag hur bra vi har det med vatten i Sverige, i jämförelse. Tillgång till rent vatten kommer förmodligen att skapa mycket mer motsättningar och spänningar i världen är t.ex. olja någonsin gjort, på sikt, är min bedömning! Vi kommer förmodligen att få försvara våra gränser, kanske bygga pipelines ner till Europa och sälja dyrt, tja, den som lever får se......

Jag visste faktiskt inte att kranvattnet i Skåne är "mindre bra", det är tråkigt och givetvis ska vi satsa på bra vatten i landet. Har du någon kunskap om varför det börjar bli för dåligt i Skåne? Jag skulle hålla en slant på jordbruket, och att Skåne är relativt tätbefolkat, men vet som sagt inte.

Men att behålla bra vattenkvalitet i landet, hindrar ju inte att försöka hjälpa våra Östersjö-grannar för gemensam ökad kvalitet, där förstår jag inte riktigt ditt resonemang.

Till slut: ang. dagvatten, så blir man nog tvungen att rena det också, på sikt, om vi ska behålla en hög vattenkvalitet i landet. Det oavsett om några spolar av sina bilar och låter smutsen rinna ner i dagbrunnar eller inte ( vilket knappt märks i "det hela"). Det kommer att kosta att hålla bra vatten, men det kommer att vara värt det, är min bedömning!

em3
thekinglives
em3: Skåne har väl inte "mindre bra vatten" men precis som du skriver är det jordbruk och dess gödsling(övergödsling) som gör att höga nitrathalter ses i vattentäkterna.
Bönderna vill ha större åkermarker närmre vattenskyddsområden (ibland innanför) vilket medför dyra metoder för att rena vattnet.

Jag menade att en satsad krona på vattnet i Kina eller Polen inte höjde vår kvalite
på vattnet, exempel: Att bekosta UV lampor på vattenverk i Polen hade ju inte
hjälpt så mycket i Östersund när de hade kryptosporidiumproblemen.

@thekinglives

Och så sitter du och kör diesel, för snål för ditt eget bästa eller vad är det man brukar säga om er.
thekinglives
lanab: Och utan Partikellfilter också, så där föll miljötalibananklagelserna;).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....nej, nej, nej!

En äkta miljötaliban predikar bara "rätt leverne", denne lever däremot oftast inte som de lär! ;)

Titta bara på miljöministern (och milöpartisten) Åsa Romson och "bottenfärgs-fallet"!
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Glöm inte denna monsieur Länk :-)
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, Johan och Daniel, det är säkert "jobbigt" att ha så rena och ädla åsikter som dessa två pajaser, det samlar såklart billiga poäng och röster. Det visas i svårtheten att hålla rent framför egen dörr, uppenbarligen.

Men dom tycker väl att det inte spelar någon roll om dom flyger från Bromma till Arlanda, eller målar giftfärg som skadar vattnet, bara alla andra låter bli!! Är det då konstigt att en och annan av oss "dödliga" gör något avsteg också??? T.ex. spolar av en skitig bil hemma ibland....vilket kanske sluter cirkeln i tråden något :)

em3

Argumenten haltar ofta i dessa diskussioner. De flesta som bor i städer och samhällen som ligger vid sjö/hav har kanske noterat att man inte längre får dumpa snön över kajkanten vid snöröjning på vintern. Gäller även "ren" snö från t.ex parkvägar, idrottsplatser osv, och orsaken skulle vara att det finns föroreningar i snömassorna som kunde påverka havet.
Men det går an att låta allt smältvatten rinna ner i dagvattenbrunnarna då?

Sanningen är att många kommuner idag leder dagvattnet till reningsverket innan det släpps ut, och kan man ta hand om all sörja från vägar och gator på vintern/våren så torde man kunna ta hand om det som kommer från en biltvätt också. Märk väl att bilschampo och någorlunda miljövänliga/nedbrytbara och biobaserade tvätt och avfettningsmedel är bra mycket lättare att ta om hand än det som kommer från t.ex disk, tvätt och dusch i ett hushåll, för att inte tala om industri och handel...
Så jag tvättar gärna med gott samvete min bil hemma på garageuppfarten, visserligen kommer det knappt ut nåt vatten på gatan men skulle någon ha synpunkter så har jag rätt gott om motargument utöver ovanstående...)

FP
em
906
em3
M3 cab -03
Hej folke, tack för ett riktigt vettigt inlägg. Jag hade inte koll på att kommunerna börjat rena dagvatten också, men har insett att det är/kommer att vara, nödvändigt om framtida vatten ska tjäna människor = vara "tjänligt"! Det känns logiskt att dom börjat. Annars, som du säger, vad är skillnaden att smältvatten rinner ut i sjöar via dagbrunnar, eller direkt snödumpning i sjön? Ingen, förstår nog alla....

Men varifrån kommer "snacket" om allt superskadligt som sitter i just bilars lack och underrede??? Vem/ vilka har belägg för de populistiska artiklarna som fastställer si och så av tungmetaller och annat???? Tyvärr, det är lite som med pojken och vargen, myndigheter och organisationer har genom åren kommit ut med så mycket, som senare visat sig vara ren desinformation och kontraproduktivt, att jag kräver stringens och bakgrund i informationen. Jag tror inte heller att så många andra rakt av köper lättvindig och billig propaganda ( hoppas det iaf. för det skapar bara mer misstroende för en viktig fråga!!!)

Nä, tyvärr, jag kräver mer stringenta, begripliga och vetenskapliga analyser för att själv agera/reagera på miljö-förstörning från bilars vägsmuts, som tråden handlar om! Men "rörelsen" har inte hittills visat något större intresse för det, utan bara pumpar på med div. propaganda ( jag kallar obelagda resultat för propaganda, som naturligtvis kan vara OK, men som likaväl kan vara helt offside i miljökampen!!).

em3

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Om det ställs krav på stringenta, begripliga och vetenskapliga analyser, så borde det förstås gälla i båda riktningar - dvs. också för de som hävdar att det inte är skadligt för miljön att tvätta bilen på garageuppfarten. Folkes hänvisningar till vad "många" kommuner gör, att avfettningsmedel är "bra mycket lättare att ta om" (som därmed "torde" kunna tas om hand) blir ju annars lika haltande som hans hänvisning till haltande argument.

För min del är det ganska enkelt. Jag försöker så ofta som möjligt svänga förbi en biltvätt eller en gör-det-själv-hall på vägen hem. En flaska avfettning kan omöjligt vara bra för vare sig gräsmatta eller vattnet som går ner i dagbrunnen.
em
906
em3
M3 cab -03
Mixtus, det är en stor skillnad mellan privatpersoner/konsumenter, som spolar av bilarna hemma ibland, och myndigheter som övervakar och skapar regler för alla, i allas namn!

När myndighetsutövningen blandas upp med diverse populism och tyckande, blir det inte produktivt för en systematisk förbättring av miljön.

I fallet "biltvätt på gatan", har just detta skett! Det har resulterat i att en del, som ganska okritiskt går på det som skrivs här och var, blir upprörda över att andra inte direkt köper det fullt ut.

I mitt fall, tvättar jag inte bruksbilar på vintern alls, och på sommaren tvättar jag dom och cabben med ENBART varmt vatten! Vid storrengöring inför sommaren, blir det GDS. Jag kommer nog aldrig att ta cabben till en GDS pga rengöring, finns liksom ingen anledning.

Vad gäller hushålls och industri-avlopp, syns det inte på samma sätt, annat än i vattenanalysen på reningsverken. Alla föroreningar blir varken fler eller färre än det som folk spolar ner i sina avlopp. Utsläppen från reningsverken blir de som inte tas om hand om där, osv....

Jag menar att det krävs mer, t.ex. förbättrad allmän info om de ämnen/föreningar som reningsverken inte klarar att separera, sedan är det ändå upp till var och en i hushållen att tänka innan man spolar ner i avloppet. Och till myndigheter att söka minska/ta bort dessa ämnen från marknaden.

em3

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.