|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att införskaffa en högtryckstvätt då jag är trött på att lägga en massa tid och pengar på GDS-hallar. Problemet är ju att jag antagligen kommer få en hel del arga blickar då man nog anses som ett riktigt miljösvin. Hur gör ni? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bor i villa på en återvändsgatan , och här tvättas det friskt av de flesta |
| Bor också på villagata med ca 18 hus. I alla fall drygt hälften tvättar bilen på garageuppfarten under sommartid. Själv tvättar jag väl mest av alla, ca en gång i veckan. Kan tillägga att kommunen här har inget förbud. | |
Transocean |
Tvättar på parkeringen. 10 liter varmt vatten med bilshampoo och en svamp behövs. Sen kör jag till närliggande gds och spolar rent med en femma. Färdig! |
|
Tvättar hemma på sommaren men den stora vårstädningen med rikligt med avfettning försöker jag göra i en GDS-hall. På sommaren är det ju mest damm och insekter man tvättar bort inget farligt med det... Använder inte avfettning på sommaren annat en på nån enstaka asfaltsfläck. Sen får man ju vara noga med att vattnet inne rinner ner i nån dagvattenbrunn... men mitt vatten rinner in i grannens häck så det är lugnt :) (Häcken mår för övrigt finfint) /Jonas |
|
|
Tvättar hemma. Om någon skulle ha åsikt om det kan de dra åt h-e. ------- //Lövet |
|
| Tvättar givetvis hemma på garageuppfarten och har inte upplevt några sura blickar. Finns så mycket andra gifter i vår närmiljö som sprids utan nämnvärd rening. Dock brukar jag använda OKQ8 Gds hall när vintersmutsen ska bort där snålar jag inte med diverse avfettningsprodukter. | |
|
andreas Haha, vad säger du om någon kommer fram och kommenterar att du inte borde tvätta bilen på uppfarten? :-) Nä avfettning kanske man ska undvika att hålla på med på uppfarten, men lite schampo då och då kan väl inte skada.. Vi har grus på uppfarten så den tar upp det mesta av vattnet så lär väl antagligen slippa någon sur granne på gatan som får en massa vatten in hos sig iaf. |
|
|
Haas. Om du inte använder avfettning (vilket jag inte gör sommartid) så är det väl bara att säga att du använder miljövänliga tvättmedel. Jag tvättar motorcykeln utanför min lägenhet, men inte bilen och det är bara för att jag inte har högtryck samt nära till en bra gds-hall. |
|
|
OKQ8 om vinter eller dåligt väder, på gräsmattan hemma som kommunen informerar om för att smuts och gifter filtreras påväg ned till vattnet vi alla och främst min gud- och systerdotter ska dricka slog det mig för ett tag sen. På landet på den grusade infarten, funkar lika som ovan. Valfritt hur man tvättar. Mvh Asken |
|
|
Tvättar Bimmern hemma vid villan och grannarna kommenterar ständigt med: -"finns det nån lack kvar som du gnor". Mazdan kör jag ett experiment med just nu. Jag tror nämligen att man inte ska tvätta bilen alls på vintern. ( jag tvättar den knappt på sommaren heller) Bilen ifråga är extra rostskyddsbehandlad och jag avslutar alltid hösten med att köra på en blöt och slirig grusväg så att hela bilen blir lerig. När sedan leran stelnar och det blir kallt så tror jag att den fungerar som ett extra rostskydd. Har gjort detta nu i 3 vintrar. Fan vet om jag inte har rätt;) lite OT kanske men ändå. Haas, jag uppfattade det som att Lövet ber dom fara åt h-----e. Å där är det som bekant varmt, då är det alltså Indien som ska in på de tomma raderna. EB |
|
|
Jag har väldigt svårt att se att man säger så ordagrant till någon som kommer fram och kommenterar en sån sak. Jag menar såklart första gången. Är de någon jobbig besserwisser som ständigt är på en är de en annan sak... |
|
|
Mot vissa av grannarna skulle det nog ordagrant kunna låta så, men det har andra orsaker än biltvätt. ------- //Lövet |
|
|
Har både grusplan och högtryckstvätt hemma men drar brukar alltmer tvätta vardagstvätten i automattvättar (såna obemannade med poletter). Man slipper städa och plocka undan och det spar tid. då och då gör jag en riktigt tvätt hemma för att få av det som spolningen inte tar Matthias |
|
|
Kolla vad som står på kommunens hemsida. I många fall står det att man inte får lov att tvätta på gatan och låta vattnet rinna ut i dagvattenbrunnarna. Om man däremot står på sin egen tomt, helst på grusat underlag eller gräsmatta och ser till att tvättvattnet inte rinner ut på gatan i brunnen är man "untouchable". Tvättat ibland hemma men använder alltid biologiskt nedbrytbart ämnen (Sonax/BMW schampoo) men aldrig petroleumavfettning |
|
|
Är precis som du säger Kristoffer, man får inte tvätta på uppfarten så att vattnet rinner ut på gatan så att de kan rinna ner i brunnar eller diken. Jag har skickat ett mail till ansvarig för detta och frågat hur dom ställer sig till om man står på en grusuppfart och att inget vatten kommer rinna ut på gatan. Mest bara för att se hur dom ställer sig till detta. Antagligen kommer svaret kort och gott bli att de inte är okej oavsett.. |
|
| Jag har alltid tvättat hemma tills nyligen. Blev sånt himla liv med grannen bredvid, så har nu slutat. | |
|
Fast vem bestämmer egentligen? Verkar ju inte helt säkert att en kommun kan förbjuda att man tvättar hemma. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tvättar hemma när vädret tillåter, ingen brunn i närheten som kommunen inte gillar och vattnet rinner inte heller ut på gatan. OK naturavfettning används. Dessutom har jag en av Sveriges skickligaste fd kemi och miljöexperter som närmaste granne, han tvättar osså hemma. Dessutom finns det inte en kommun som rår på hans kunnande med några som helst argument har det visat sig :). Men haft en mindre begåvad herre i närheten som gett pekpinnar då och då när han passerat på väg till motionsspåret iklädd 50 tals skidstavar, gummistövlar och hörselkåpor han var visst VD en gång i världen :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fick hem ett blad ifrån kommunen i Fredags som innehöll lite blandad information om vad som kommer hända närmsta tiden. På en av sidorna hade dom just tagit upp de här med att tvätta bilen hemma då många gör det när vädret blir bättre. Det är inte tillåtet att tvätta bilen hemma om de finns risk för att de rinner ut på gatan, och dom rekommenderar att man åker till en tvätthall eller automattvätt. Har man dock inte tillgång till nåt av det är det okej att tvätta på antingen ett grusat underlag eller en gräsmatta. Där filtrerar nämligen jordlagret bort dom oönskade kemikalierna innan det når vattnet. Man rekommenderar såklart så milda och miljövänliga medel som möjligt. Detta borde rimligtvis gälla oavsett kommun? Ska riva ut sidan och plasta in den för att kunna visa om någon kommer förbi och har synpunkter :-) |
|
|
Det där med miljöpåverkan med "miljöavfettning" kontra "gammal hederlig kallavfettning" är nog lite si och så med. Frågan är om det är värre att spraya på en deciliter kallavfettning och få rent än att blaska på en liter "miljöavfettning" och fortfarande ha kvar en del asfaltsprickar på lacken? Sedan kan man fråga sig om det inte hade varit bättre ur miljösynpunkt att inte vräka ut så mycket salt som löser upp asfalt mm. som "tvingar" bilägarna att använda diverse starka/miljönegativa kemikalier. Men som alltid - "lika löser lika", dvs är smutsen oljebaserad (asfalt etc) biter bara kallavfettning bra, men om smutsen är organisk (t ex. flugor mm) är miljöavfettning bättre. Tvättar på garageuppfarten (fast det är inte så ofta numer får jag erkänna), och det är väl kanske inte helt ok då det rinner ut på gatan och till sist ner i en brunn, men alla andra gör det i kvarteret också... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.