AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.369

Byta oljenivå-sensor på e90 med 2 liters bensinmotorn

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Jag tog på mig att byta oljenivåsensor på en e90. Min fundering är om man efter bytet måste släcka någon felkod efteråt. Det är bekräftat fel på sensorn. Givetvis byter vi olja och filter samtidigt.

Jag kan byta sensorn, jag kan byta olja och filter. Men frågan är om det är någon mening att göra bytet om man ändå måste ha ett något för att släcka felkod innan man får någon nivå att lita på. Eller om det räcker med en reset. Eller är det givet att man måste släcka en felkod separat?

Jag ska själv göra samma byte på min e46 också men där kan jag ju kolla nivån med stickan för att veta nivån.

Hela meningen med bytet på e90-bilen är för att slippa vara nojig inför en 100-millsresa. Men det blir ju meningslöst om man ändå måste nolla felkod för att få en korrekt avläsning från sensorn. Då kan vi lika gärna vänta med byte tills vi kan nolla felkod.

Jag har en odb2-läsare som jag kopplar till min e46 och där kan jag läsa och nolla felkoder på min e46. Kan jag använda den till en e90 också? En gammal med kabel till serieport är det som jag har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.