AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.704

E61 - Bakturetorkaren stannar på fel ställe efter kabelstambyte

An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Tjipp!

Hade min E61 LCI inne för byte av kablage i bakluckan. Båda sidor byttes mot silikonkablar. Efter detta uppstod ett problem med bakrutetorkaren. Hade inga problem med den innan jag lämnade in den för detta arbete. Verkstaden (den lokala BMW-handlaren) säger att motorn behöver bytas men att de inte tänker stå för det arbetet eftersom bytet av kablaget inte kan ha med detta fel att göra.

Det som händer är att om jag trycker bak spaken och sen tillbaka igen så sveper torkaren över bakrutan ett par gånger tills den av sig själv stannar på en slumpmässig position på rutan. Innan har den endast gått en gång över rutan och sen stannat i startläge.

Verkstaden gjorde en felsökning igår och enligt dem behöver motorn bytas och jag får stå för detta själv.

Kollade runt lite här och hittade en tråd där någon skrev att ett vanligt fel på E61 är att någon av kablarna i kabelstammen blir jordad och på så vis kan detta problem uppstå. Tänkte därför kolla om någon mer känner igen det? Tycker det är lite väl olägligt att den skulle gå sönder av sig själv efter att verkstaden har jobbat på bilen.

Bilen är en 09:a och har endast gått 8000mil och jag har inte ens haft bilen i 3 månader...

Vad tror ni?
ko
3
kokke
525D e61 lci -07
Hej, jag har samma problem efter att bytt kabelstam. Torkare fungerade perfekt innan men nu går den 4-5 går och stannar på olika ställen, har smörj axeln så inget fel där, intervall funkar heller inte. Har du löst problemet??
zcooter
Har ni testat att koppla ihop bilen mot service dator eller vad det kan heta,och göra en check eller nollställa?
ko
3
kokke
525D e61 lci -07
Finns inga felkoder
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Jag hade samma problem när jag bytte på min e61

Felet på min var att jag hade kopplat fel mellan två liknande kablar, plockade isär och dubblkollade med hjälp av min sambo,
Det hjälper inte att vara färgblind när man gör det där

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har bytt kablar på 10-15 E61or och detta har aldrig hänt, så antagligen har dom kopplat fel, funkade torkarmotorn innan perfekt innan kabelbytet så inte går den sönder bara för att kablarna byts.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ko
3
kokke
525D e61 lci -07
Tack för hjälpen ska kolla detta, troligen har jag kopplat fel.
Jag hade samma problem efter att jag bytt kablarna bak.

Precis som Nitrious hade jag kopplat in en kabel fel. Efter att ha rättat till felet fungerar bakrutetorkaren precis som den ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.