AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.786

Ni med F10/F11 dieslar - känner ni några avgasdofter i motorutrymmet vid kallstart?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Ni som har fieseldrivna F10/F11, gärna med 6or, kan ni känna några avgasdofter i motorrummet vid kallstarter av era bilar? Jag skulle uppskatta mycket om ni har möjlighet att kolla när ni kallstartar era bilar nästa gång.

Har haft ett långvarigt strul med BMW, min bil (535d) doftar dieselavgaser vid kallstarter. Är det runt nollan eller ännu kallare så tränger doften in i kupen, men öppnar jag huven så kan jag känna det även om det +10 grader ute. Efter upprepade försök att åtgärda detta, där verkstaden vid varje försök har dykt djupare ner i problemet utan att lyckas lösa det så hävdar de nu att detta är en "feature", nu är det tydligen en produktegenskap. De påstår även att de kan känna motsvarande doft när de kallstartar andra BMW-dieslar....
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du värmare så kan det vara den eller så är det läck på flexslang alternativt spricka i grenrör, på F10 F12 så sitter en metallpackning efter grenrör den kan också vara orsaken. Hade dessa problem på min ena 535a där var det läck mellan grenrör och avgas.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för svar. Har ingen dieselvärmare.

Verkstaden har hittills bytt
NOX-katalysator (pga Ad-Blue problem)
AGR-kylare då de efter ett antal försök hittade ett läckage på denna
Båda turboaggregaten då de hittade sot på spjällaxlarna hos båda dessa
Alla packningar (vad det nu innebär) på avgassidan.
Någon slang, där de inte har angett vilken slang det var.
Allt på garanti hittills, tack och lov...
Kolla PM jsn.

De har lyckats fixa min kärra, känner ingen soft alls nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.