AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.299

Korrigera att bilen spårar med olika däck bredd

sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Hej!

Kör en F21 120D med 235/35 19 Runt om. Bilen spårar rätt kraftigt och jag undrar om någon har koll på om man kan minska detta med att sätt på bredare däck bak på bilen.
Jag måste byta bakdäck nu och funderar på att sätt dit 255/35 19 bak så att det blir asymmetriskt som det är original och då bilen inte spårar. Original sitter det 225 fram och 245 bak. Är det någon som har koll på det här?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anledningen till bredare däck bak (förutom estetiska) är primärt för att få ett bättre grepp bak. Det är inte en medicin för att minska spårkänslighet.

Har du RFT däck?

Om jag var du skulle jag passa på att byta alla däck runt om till icke RFT (om du ahr rft) och sedan välja bredden som är mest lämpade till de fälgar du har. Om fälgarna är anpassade för 225 och 245 skulle jag tagit det. Att blanda däckmärken och typ kan öka spårtendenserna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blir nog inte bra!

Du måste ha "samma" rullomkrets fram och bak för att antispinn och antisladdsystemen/stabilitetselektroniken skall fungera- viss tolerans tillåts men det är dumt att chansa!

Om jag var i din sits, hade jag skippat RFT-däcken helt, då de är kända för att spåra mycket värre än vanliga däck (som är bättre på alla sätt utom att de inte kan köras luftfria en kort sträcka - dessutom är de oftast väldigt mycket billigare!).
Sedan hade jag lagt ett punkteringskit (kompressor och lagningsvätska) i skuffen - finns t ex. att köpa hos BMW och de kallar det M-mobility-kit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sb
67
sbozic
Hej!

Jag har inte RFT nu, det var det original. Nu kör jag med 235/35R19 XL 91Y Conti SportCont5P med 8.5 tum fälgar runt om. Men bakdäcken är slut så jag måste köpa nya, och jag tänkte då testa med att öka bredden bak i hopp om att minska att bilen spårar så. Jag vill minnas att original var 18" 225/40 18 Fram och 245/35 18" bak.
Men nu så tänkte jag byta bakdäcken till 255/35 19" och behålla mina 235/35 19" fram. Men efter jag läst lite vad ni anser så blir jag lite osäker på hur jag ska göra.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej. Då är det inte RFT-frågan detta handlar om.

Det är den vita bilen på din profilbild som det handlar om?

Har du korrekt ET på fälgarna fram? Tycker däcken verkar sitta långt ut.
sb
67
sbozic
Japp den är den vita. Det är kanske smaksak men däck och fälg ligger väldigt bra i framvagnen. Inte utanför på något sätt. Jag har en inpressning på 44 men det kan vara det som gör att den spårar. På bilden ser det inte så bra ut, håller jag med om.

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Bredare bakdäck kommer bara göra att bilen spårar mer!

Testa att laborera med olika däcktryck istället. Av egen erfarenhet avhjälps en del av spårigheten med ett däcktryck i den övre regionen av det rekommenderade spannet.

Tänk också på att slitna däck i sig kan göra att bilen spårar. Var det lika illa när däcken var fräscha?
sb
67
sbozic
Svårt att säga Erik, det spårade men svårt att säga om det är mer eller mindre nu.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har du gjort en hjulinställning nyligen? Jag sänkte nyss min bil samt bytte från original RFT 225/45-18" runt om till 245/35-19" fram och 275/30-19" bak icke RFT i våras. Jag noterade att mina org. 17" vinterdäck vart snedslitna vid monteringen av nya fälgar/däck. Vid en fram/bakvagnsinställning konstaterats det att det vart helt tokigt bak trots att bilen hade rullat mindre än 3000mil vid tillfället. Nu spårar det inget trots 275/30 bak:-) Länk

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
När jag bytte från vinterdäck 205/55-16 till sommardäck 225/45-17 fram-255/40-17 bak så spårar bilen mer, inte mindre.
Både vinter och sommardäcken är icke rft och av så bekvämåka modell som jag hittat. Goodyear eagle F1 på sommar och Michelin x-ice north dubbade på vinter

//Anders

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Upplevde likadant när jag skiftade hjuluppsättning med bredare bak.
40 profil = 3,0 kg däcktryck så försvann problemet istort sett helt bara de värsta rodelspåren påverkar bilen, hade 2,6kg innan och bilen gick på tvären och styrde med bakhjulen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Transocean
Jag har bredare bak men bilen spårar absolut ingenting efter att jag slängde RFT och bytte till normala. 225/40/18 med 2.3 bar fram, 255/35/18 med 2.7 bar bak. Nya däck.

Däremot så kommer jag ihåg att min gamla E34 530 V8 började spåra kraftigt när jag köpte två nya däck för att ersätta de slitna framdäcken. Bakdäcken tyckte jag var fina så jag satte dom fram och de nya bak. Bilen spårade som fan efter bytet. Köpte sedan ytterligare två nya däck så att alla var nya och bilen gick återigen spikrakt. Bakdäck på BMW slits annorlunda än framdäcken, om man köper endast 2 och roterar kan bilen börja spåra.

Jag tror att om du fortsätter att köra med dina gamla fälgar men köper nya däck runtom försvinner spårandet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.