AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.116

540 -01 läcker kylarvätska, troligtvis från vattenpump?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

Har en 540 -01 som har periodat med att läcka ut kylarvätska efter att den har stått avstägd ett par timmar efter körning.

Det luktar inget när man kör och man ser inget som droppar under bilen när den är igång utan det börjar när den har stått ett par timmar, nu det sista så har det droppat ordentligt tills det blir en stor pöl.

Bilen har mest stått det senaste då det har varit M5-säsong nu ett tag men idag samlade jag kraft och åkte ut till garaget och tog tag i det. Plockade av plastkåpan under motorn och lät den stå i ett par timmar och sedan började det droppa. Det ser ut som de rinner ned från mitten på motorn och sedan droppar det ner från tråget.

Är det packningarna kring vattenpumpen som kan vara boven? Det går inte att se något ovanifrån. Viscokopplingen och vattenpumpen känns ok när jag känner på den, går å få den att röra sig lite om man tar i ordentligt.

Jag har ingen historik på att vattenpumpen är bytt men har ett kvitto på att termostaten är bytt vid 15367 mil hos Per larsson på Bil och motorteknik i Huddinge. Bilen har nu gått stax över 19500 mil.

Antar att det är en procedur att byta vattenpumpen? Tänkte ge mig på det själv isåfall. Ska försöka utforska mer imorgon och se om det är kring vattenpumpen det läcker.
Hej,

När jag tidigare förtvivlat letade efter MIN bils smygläcka, stötte jag på en video som beskrev en läcka som kunde uppstå under ett långsträckt lock inne i V:et på motorn. Nu minns jag inte vilken motortyp det gällde (V8 eller V12) men inte min M73 i a f.

När jag nu googlade på "bmw cooling water leakage repair" för att eventuellt hitta den filmen, stötte jag på en film som jag visserligen inte känner igen, men som kanske kan ge ledning. Länk

Eller några andra av googlesvaren. Det finns tydligen några standardställen, inget av dem arbetsfritt...

/Lennart
Det var (nog) den här filmen jag letade efter förut:

Tema: Valley pan, vad det nu heter på svenska.

Länk

/Lennart
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Tjena!

Ja precis, har sett filmer och läst om den där packningen till valley pan. Hoppas att det inte är den. Ska åka ut till garaget och fortsätta leta läcka nu.
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Har bytt den där packningen. Men jag tror mer på o-ringarna som sitter runt de 2 vattenrören under plenumet. Tog mig 20 timmar som nybörjare på bmw 8an
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kikat lite mer nu och det var blött under remmarna nu när bilen stått, även på undersidan av hjulet som sitter under vattenpumpen/viscofläkten. Sedan är det utspritt och man ser lite glykol från de flesta hörnen på tråget.

Men jag har fortfarande inte konstaterat vart det kommer ifrån.
Just kollat realoem. Det ser ut som om din bils motor också (som min) har en avluftning på vattenpumpen, en tredelad slang som bl a går till expansionskärlet. Det var en läcka på den som jag missade i det längsta. En liten spricka alldeles vid slangklämman, dold under oljespillkoppen. Vätskan såg ut att komma precis som från vattenpumpen,.

Fast , å andra sidan, den läckan märktes bara /mest direkt efter körning, när eftervärmen höjde trycket i kylsystemet. På din börjar det ju inte läcka direkt, vad jag förstår.

/Lennart
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har fortfarande inte lyckats lokalisera läckan trots att jag har plockat av viscofläkten och känt runt vattenpump och rören som går in bakom. Kommer dock inte åt att känna kring nederdelen av pumpen.

Börjar bli bra less på detta nu så det lutar åt att jag beställer en vattenpump och byter den för att börja någonstans.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lenwib: Är det nummer 9 du menar? Länk

Hej,

Nu minns jag inte vilken bild jag hade framme, men antagligen var den fel...

På din länkade bild saknas den luftningsslang, som jag tänkte på. Men det där komplexet av kopplingar mellan nr 9, nr 6 och vattenpumpen skulle väl motsvara ungefär stället för det svårhittade läckage som jag hade. Antingen kopplingarna i sig eller någon "osynlig" spricka i en slang i det området.

Svårt att se utan att ha motorn är avklädd, antar jag. Själv strippade jag motorn på allt, som inte hade med gången att göra och som lämnade kylsystemet intakt. kåpor, viskofläkt, remmar. Sen fick den gå på tomgång (utan kylvattencirkulation, alltså). Till slut trycktes vattnet ut genom denna förargliga, dolda - pyttelilla - spricka i en slang.

Så jag hade letat efter den! Pöl under bilen efter avslagen motor, kylarvätska längs alla möjliga kanter på motorblocket. Uppenbarligen uppifrån, men var? Jag bytte också vattenpump på vägen, fastän jag också tvivlade. Men man blir ju desperat...

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.