AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.246

Topplagring M12 E34

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Hejsan!

Jag skall byta stötdämpare fram på min 520iM -95 och jag har igentligen topplagring med M14 gänga men nya stötdämparna jag införskaffat har M12 så måste alltså skifta till topplagringar med M12. Och jag har försökt luska ut vilket art nr jag skall ha. Och jag har skrivit och frågat Victor på schmiedmann men han var också osäker så tänkte kolla om vänlig själ här har koll på vilket art nr det skall vara för topplagring med M12 ?

tacksam för svar så jag kan beställa topplagringar nån gång ;)

Mvh
Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det där är inte helt uppenbart.

Denna översikt brukar jag utgå ifrån
Länk

Eftersom du har en -95 så borde du precis som du skriver ha M14 gänga och lite kortare dämparkolv.

Men nu har du dämpare med M12, frågan är om det är kort eller lång kolv på dessa? Jag tror att det avgör vilken topplagring du ska ha.

Tex en tidig 520i (före 8/90) har ju separat topplagring och övre fjädertallrik
Länk

Men en tidig 525i (före 8/90) har en kombinerad topplagring och övre fjädertallrik
Länk

Men även en sen 525i (efter 8/90) har en kombinerad topplagring och övre fjädertallrik - men nu är det M14 precis som översikten förutspådde
Länk

Men från 9/92 så ändrades det igen på tex 525i (verkar inte vara med i översikten). Nu gick även denna över till separat topplagring och övre fjädertallrik - men det är fortfarande M14.
Eftersom de bytte artikelnummer på dämpare vid exakt samma brytdatum kan vi utgå ifrån att det är någon typ av skillnad på dämparna när de ska sitta på en kombinerad topplagring eller en separat topplagring. Gissningsvis är det längden på kolven som skiljer, precis som översikten pekar ut.
Länk

Så vad du behöver ta reda på först är vilka dämpare du har, M12 räcker inte. Vilket artikelnummer var det på dämparna du köpte (eller till vilken modell och år var dämparna avsedda för)?
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Tack för ditt utförliga svar bmw-slangen

Nej det är verkligen inte uppenbart vad man ska ha. Jag fick ju för mig att det bara var att byta till en topplagring med m12 men så enkelt var det ju inte

Jag ska kolla upp dämparna, verkar onödigt krångligt hela grejen och får se ens om jag kommer använda dämparna känns lättare att införskaffa "rätt" dämpare istället men ska som sagt kolla upp dom jag köpte så återkommer jag så får vi se vad vi kommer fram till efter det :)

Mvh
Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det är i regel enklare att skaffa rätt dämpare :-)

Kort och gott, det finns två olika topplagringar till M12 gänga (samma sak för M14 gänga) - kombinerad topplagring och separat topplagring. Det är först och främst där problemet ligger.

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Det är kyb dämpare jag införsakffat med art nr 365069 Länk

Jag har mätt och måtten överensstämmer med den första av bilderna du länkade till (BM515) Länk

Och som du säger är ju lättare att införskaffa "rätt" dämpare det är bara en tillfällig lösning då jag fick dessa billigt skall på bilstein b8 sprint sen. Men det hade ju varit lätt om det bara bara var att byta topplagring var inte bara bara det tydligen ;)

Mvh

Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag vet hur det är - jag är väl inte bättre själv ibland :-)

Ok, bra - då har vi lite mer koll.

Bara som exempel, på min gamla 535i -89 så satt det BMW 1135675 dämpare original och dessa bytte jag mot Sachs 100 797, så det verkar som att KYB 366005 skulle passa just modellen (vilket motsvarar BM516 i bildöversikten)
Länk

Jag jämförde och för just de mindre modellerna såsom 520i så verkar skillnaderna mellan årsmodellerna vara minimala.

Om du kollar så har faktiskt kolven samma diameter oavsett om gängan är M12 eller M14 (så är inte fallet för de större modellerna som 525i och uppåt).

Jämför man dessutom en 520i -89 (som din nya KYB dämpare verkar vara gjord för) och din 520i -95 så ser jag fasiken inga detaljer som skiljer sig - förutom brickan och muttern :-)

520i -89
Länk

520i -95
Länk

Av vad jag kan se så behövs en annan mutter och bricka :-)
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Ja jäklar det du skriver stämmer ju att kolven har samma diameter (14) och borde då passa bolt on med ny mutter och bricka passandes M12 gänga

Men nu menar du nr (3) 07119931021 och (4) 32216769539 ?
Då kan jag alltså beställa topplagringar som skall passa min bil som vanligt oavsett M14 eller M12 då kolven ändå har samma diameter (14)

Skall beställas under veckan så bytet blir av nån gång lite väl svampig bilen ;)

-fjädersätesgummi över/under
-topplagringar
-mutter/bricka

bara hoppas det stämmer man vågar ju inte ropa hej förns grejerna sitter på i detta fall ;)

Med vänlig hälsning

Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, endast #3 och #4 jag kan se skillnad.

>> Då kan jag alltså beställa topplagringar som skall passa min bil
>> som vanligt oavsett M14 eller M12 då kolven ändå har samma
>> diameter (14)

Ja, det är min slutsats. Men jag måste erkänna att det är en ganska shaky slutsats, är inte alls 100% säker på detta.

Jag hade ju helst demonterat ett fjäderben och jämfört existerande dämpare och topplagrind mot den nya KYB-dämparen för att vara säker innan man beställer. Men det kanske inte är någon option.

Sen om dessa topplagringar du har nu / köper nya kommer att passa de nya Bilstein B8 är ju en annan femma. Men jag är ganska säker på att de ska göra det (så länge du beställt rätt). Det ä främst de äldre årsmodellerna (med den gamla dämpar-varianten för 525i-modeller och uppåt) som de ofta inte har dämpare för utan de bara tar fram en dämpare för de nyare årsmodellerna (med den nya dämpar-varianten för 525i-modeller och uppåt).
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Ja som sagt man kan ju inte ropa hej ang det här innan grejerna sitter på :(

Jag har ju muttrarna kom jag på fick med dom med dämparna så bricka skall införskaffas sen om jag nu vill använda dessa dämpare borde man ju riva ner fjäderben och allt och kolla som du säger, Är dock inte ett dugg sugen på att göra det bara för att kolla för det blir ju en hjulinställning om man skall riva ner allt ändå och bilen används dagligen.

Alternativet är ju att kolla om det går att använda nuvarande topplagringar som sitter på bilen, Den har ju bara gått 13500mil och borde inte vara sopslut så kan ju gå in för att göra själva bytet och passar det inte ja då får man ta och kolla upp allt då

skall beställa fjädersätesgummi och bricka sen skall jag chansa och gå in för att göra bytet som sagt och passar det inte får jag ta det där efter

vilken djungel för att byta dämpare onödigt krångligt

Ang bilstein sen det får bli en annan historia det hahaha ;)

Med vänlig hälsning

Tomas
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Kom ju på jag har ju ingen bricka (nr 3) för jag har ju kombinerad topplagring med övre fjädertalrik Länk och har ju som sagt muttrarna.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt, enligt OEM ska du inte ha en kombinerad topplagring.

Men har du M-Sport Suspension (option S704A) så har du däremot kombinerad topplagring. Och då kan även dämparna vara annorlunda, dvs det är troligt att kolven är 16 mm i diameter där den går igenom topplagringen - inte 14 mm som du har på dina nyinköpta KYB-dämpare.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Japp har ju (S704A) M Sport suspention = kombinerad topplagring som du skriver.

Nja nja lutar mer åt att dessa KYB dämpare aldrig kommer att monteras på bilen i alldeles för krångligt enligt mig för att slänga på ett par stötdämpare och jag har varken lust eller tid att chansa när risken är överhängande stor att det bara blir fel i alla fall lättare att köpa "rätt" dämpare i stället

less är bara förnamnet nu..

Med vänlig hälsning
Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mmm, jag börjar också luta lite mer åt det hållet. Du skulle ju kunna chansa, men kan ju ta ett antal leveranser och både en och två returer innan du fått rätt.

Bästa hade ju varit om du hade kunnat demontera ett fjäderben och mäta och undersöka i förväg vad som skiljer och vad du behöver innan du beställer något - men det är inte alltid möjligt att göra så (dvs att ha bilen stående på en pall ett antal veckor).
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har beslutat mig för att ge upp detta med att slänga på KYB dämparna, då det kändes lite väl mycket som en "chansning" att beställa grejer och eventuella returer fram och tillbaka innan man hittat rätt blir för omständigt för mig.

Använder som sagt bilen dagligen och bilen kan ju inte bli ståendes då heller om grejerna inte passar osv så det blir inga KYB dämpare på bilen i allafall.

Tanken var att beställa Bilstein b8 sprint runt om lite framöver och ha KYB så länge. Men skall beställa bilstein fram nu till att börja med då detta med KYB dämparna inte gick som det skulle, Jag tackar ödmjukast för ditt engagemang/hjälp i det här bmw-slangen verkligen toppen och riktigt uppskattat.

och återigen vilken djungel detta är med topplagringar på E34 det tåls att upprepa ;)

Mvh

Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.