|
|
|
|---|---|
|
Kanske skulle denna fråga ligga under en annan del av forumet då den är av allmän karaktär men då det i det här speciella fallet gäller en Audi A4 så lägger jag frågan här. Jag har fått en offert för privatköp på en Avant 190 HK quattro. Trevligt specad lagerbil med listpris på 421 tkr då är s line exteriör å sports edition rabatter inräknade. . Offerten säger 340 tkr. En rabatt på drygt 16 %. Hur hade ni resonerat kring att de facto kommer en ny modell. Motorn kommer om jag förstår det rätt vara samma men annars är det ju ny plattform. Jag tänker på bl.a om värdeminskningen i en gammal modell äter upp den ganska fina rabatten? Nåt annat man bör tänka på? Misstänker att det inte kommer vara några jättekampanjer på den nya modellen? | |
|
Ny modell är alltid trevligt men räkna med att den kommer ha en totalt annan prislapp under första åren. Det lär överstiga det eventuellt sämre andrahandsvärdet på den gamla modellen. Köper du Audi ska du välja Quattro. Det är en helt annan efterfrågan på dem. ------- //Lövet |
|
| Jag tror det beror på ditt perspektiv på bilägandet. På kort sikt kommer den tappa mycket när ny modell kommer. Hade en e90 2011 som jag sålde årsskiftet 2012/13 för en f30. Huga vad den tappade... | |
| Hade väntat på nya modellen. När F30 kom ut så var det många som köpte ovetandes om att kampanjer på bilen skulle komma bara någon månad efter lansering. Så vänta på nya modellen och kampanjerna till den. | |
| ...och ja. Det går att få 10-12% på en nylanserad modell. | |
|
En sak som jag tycker man bör beakta: Grundtipset är att aldrig köpa första årsmodellen då de oftast dras med mängder av "barnsjukdomar" - idag är lanseringstrycket så hårt att ingen bilmodell är riktigt färdigutvecklad när den lanseras... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det där håller jag inte alls med om, Johan B. "ingen bilmodell är riktigt färdigutvecklad när den lanseras" Det där kan väl inte ens du tro på? Nonsens, skulle jag kalla det. |
|
|
Hur länge hade du tänkt behålla bilen och har du möjlighet att utnyttja ramavtal på den nya modellen? Om du har bilen en kort tid och kan få 10-12% rabatt med ramavtal så hade jag gått på den nya modellen. Om jag minns rätt gick det inte lång tid förrän nuvarande A4 kom ut på kampanjpris i samband med lanseringen 2008, fast den tajmades in väl med finanskrisen det året... Eftersom konkurrensen är rätt hård i detta segment är jag rätt övertygad om att nya A4 kommer relativt fort att tas fram i någon form av "business edition" eller liknande, kanske rent av i samband med lanseringen. |
|
|
qsacage, du får givetvis tycka vad du vill, men det är ett råd jag fått från flera personer som jobbar inom bilindustrin med att ta fram diverse tekniska system! Första årsmodellen på en bil har oftast många barnsjukdomar - det finns för övrigt ett "ordspråk" som säger "Ingen bilmodell är så bra som precis innan den läggs ner!"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som privatperson brukar man inte få tillgång till några större rabatter tidigt i en modellcykel. A4 blev inte prisvärd förrän Sports Edition kom och det är ju ganska nyligen. Det fanns nåt annat paket precis innan faceliften också dock. Angående första årsmodell känns det som att tillverkarna blivit mycket bättre på utprovning och testning senaste säg 5 åren. Men visst är det en förhöjd risk. ------- //Lövet |
|
|
Jag tror också att det kommer att komma kampanjer ganska snabbt på nya A4 då det som sagt är ruggigt tufft i klassen. Kolla bara C-klass t ex samt att 3-serien kommer med sin facelift. Men sedan är det frågan om man orkar vänta tills nya A4 kommer? Då den inte ens har presenterats så lär man nog inte ha en detta året. Sedan gissar jag att det bara är sedanen som presenteras till en början så det är säkert minst 1 år innan man kan ha en Avant vilket jag förmodar är mest aktuellt. |
|
Verdi |
Det som är jobbigast är väl att trots att du köper en ny bil så är den "gammal" redan efter 1 år när den nya modellen kommer. Då ökar risken att man vill byta snart igen. |
|
@Johan B: "Ingen bilmodell är så bra som precis innan den läggs ner!" Det håller jag med om. Men att påstå att "ingen bilmodell är riktigt färdigutvecklad när den lanseras" är att överdriva makabert mycket. Ingen tillverkare har råd med att klanta sig vid en ny lansering, och systemen (de tekniska) som faktiskt lanseras är inte tillverkarens senaste version såvida den inte håller hög nog kvalitet. Visst har de flesta nya modeller barnsjukdomar, men oftast inget allvarligt. Sen ska man inte glömma att en bil innehåller 100.000-tals delar och hundratals (om inte tusentals) datorsystem som kör sin egna mjukvara. Klart det inte är buggfritt, men man uppdaterar fortlöpande via service. Men steget till att säga att nya modeller "inte är riktigt färdigutvecklade" vid lansering är helt enkelt flat out wrong. De finns inte toleranser att chansa, speciellt inte om man är ett premiummärke där det kan ge dålig PR. |
|
|
qsacage, du får som sagt tycka vad du vill, jag vidhåller att första årsmodellerna av en bilmodell har ett antal barnsjukdomar (av mer eller mindre allvarlig art), som oftast är åtgärdade i produktionen på senare årsmodeller. Nu brukar iofs biltillverkarna ta sitt ansvar och göra återkallelser för att åtgärda dessa brister i början, men det är ändå en del strul som det för med sig för bilägaren. I vissa fall åtgärdas sådana brister/fel under service, utan att kunden ens är medveten om det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om det är priset som är den avgörande faktorn till att du väljer A4 av den nuvarande generationen så kan ju bara du själv avgöra vad som är bäst för din del. Prisvärd är den med den utrustning och motor/drivsystem du valt. Jag tror dock att du om ett år kommer känna att du valt en "gammal" modell när audi presenterat och hunnit skicka ut nya generationen A4 på vägarna. I testerna har ju nuvarande A4 fått stryk av både V60, 3serien och c-klass. Audin är ingen dålig bil på något sätt men den börjar kännas lite ålderstigen. Har du kollat på offerter ifrån ovan nämnda märken eller är det bara Audi som är aktuellt? Som nämnts tidigare så har både Mercedes, BMW och Volvo bra kampanjer nu. |
|
|
Om det är priset som är den avgörande faktorn till att du väljer A4 av den nuvarande generationen så kan ju bara du själv avgöra vad som är bäst för din del. Prisvärd är den med den utrustning och motor/drivsystem du valt. Jag tror dock att du om ett år kommer känna att du valt en "gammal" modell när audi presenterat och hunnit skicka ut nya generationen A4 på vägarna. I testerna har ju nuvarande A4 fått stryk av både V60, 3serien och c-klass. Audin är ingen dålig bil på något sätt men den börjar kännas lite ålderstigen. Har du kollat på offerter ifrån ovan nämnda märken eller är det bara Audi som är aktuellt? Som nämnts tidigare så har både Mercedes, BMW och Volvo bra kampanjer nu. |
|
|
Kan egentligen bara instämma med vad Johan B skriver. Om du går till BMWs ingenjörer och ber dom plocka upp revisionsnummerna på alla artiklar i bilen och jämför dom med samma lista ett par år senare kommer du garanterat se att de diffar. Utvecklingstempot inom teknik drivs generellt sett i högt tempo och inom automotive nästan fast & furious även om det är duktiga på kvalitet. Så revisioner / förbättringar kommer att införas. Om det sen är skäl nog att välja en utgående modell istället för den nya är inte lika självklart. Mina egna two cents där är att det nog faktiskt kan vara värt lite sämre driftsäkerhet om du får ta del av en nyare plattform med allt vad det innebär i form av ökad krocksäkerhet etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.