AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
56.460

Audi A6 Allroad 3.0 tdi

Sida 5 av 11
Anders, AKA "Med känsla" se mina frågor ovan. Tacksam svar (i tråden).
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Ni som fått offert/beställt, vilka handlare är det? Var inne på audi gbg idag. Gäller ett privatköp.
A6 Allroad 3.0 tdi 218hk Sport Edition Kampanj.
-Tillsatsvärme/kupe 16700
-Teknikpkt 16200
-Trailer 10900
-Sport edition 3900
-Tonade rutor 5500
Kampanj -63900
Rabatt -31800

Totalt 475 000kr

Rabatten utöver kampanj känns lite klen i jämförelse med den ni andra fått.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Om det gäller privatköp har du fått väldigt bra rabatt, brukar ju inte få kampanjen då.
Kampanjen gäller bara företagsköp mig veterligen.

/Anders
@turbo4ever: Ärligt talat så har jag inte hunnit testa Matrix LED ordentligt iom att vi varit utomlands en längre tid nu men är tillbaka och det blir inom kort mera kvällskörningar. Däremot är jag mycket tveksam till att betala nästan 26 tkr brutto, då min upplevelse hittills är att BMWs Adaptiva ljus som jag hade i X5 F15, är bättre. BMW har dessutom fördelaktigt paket på X5 tillsammans med Nightvision, vill jag minnas, vilket gör de Adaptiva ljusen väldigt prisvärda. Jag hade vanliga LED på min förra Allroad och de funkade bra, men var van vid de adaptiva led på X5 och tänkte därför att då testar jag Matrix Led på nästa Allroad, men är som sagt tveksam nu. Fjädringskomforten mellan A8 och A6 Allroad är likvärdig tycker jag mao väldigt Bra!

/Anders
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Bara att tacka å ta emot isf då men det lär ju grusa omdömet ännu mer! ;)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kampanjen bör väl gälla även privatköp då den finns med på Audis erbjudandesida: Länk

Motsvarande för företagskunder är denna: Länk

Dvs ännu något billigare för företagskunder, om jag inte missat något. Otroligt läcker bil att klämma in under 500-strecket måste jag säga!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Med Känsla:
Dessvärre hade jag läst vad du skrev innan och jag kan bara hålla med. Automatlådan är lite knepig vid långsam körning, svårt att smyga fram försiktigt som med en BMW.
Komforten i fart är ju helt fantastisk. Såväl fjädring som automatlåda fungerar ett steg upp mot BMW F11.
Jag hamnade på 460.000 med lite olika paket samt dieselvärmare. Känns prisvärt iom motorn.

Dessvärre verkar man inte kunna stänga av antisladd helt som på en BMW vilket jag tycker verkar idiotiskt.

Hur det blir med nästa generation och den mindre V6:an får vi se, men med tanke på att den helt nya A4:an kommer med den motorn verkar det ju märkligt att nya A6/Allroad inte skulle erbjudas med den.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Det jag stör mig på med lådan är att det tar någon sekund innan den börjar backa, tycker det fungerar bra vid långsam körning(frammåt).
Håller med dig Slippy. Jag "störde" mig lite vid manövrering ex vis i samband med parkeringsfickor, parkeringsgarage osv. Lådan i A8 är betydligt mkt smidigare. Det jag också saknar hos Audi jämfört med BMWs sportautomat är att man alltid måste lägga i P-läget när man parkerat. Det är väldigt mkt smidigare i BMW. Men totalt sett så är det många plus och några färre minus, så totalen blir ändå plus jämfört med motsvarande BMW-modell sett även till priset inte minst.

Blir det någon affär jhellström?

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Har ni provat att köra i Efficiency på automaten? Då blir det en mycket mjukare och behagligare växling när man vill framföra bilen lugnt t ex i stan. Växlar upp mycket tidigare och mjukare.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Lånat hem en tills imorgon. Riktigt trevlig bekantskap får man säga. X3:an med sin 2.0 d känns å låter som en traktor... nu är man illa ute. bmws automat är svårslagen. Och är, som Anders säger, mycket fiffigare med sin automatiskt p läge. Saknas även på Volvon å jag har svurit över det många gånger. Nu ska bara frugan övertygas ;)
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
En sak jag störde mig på under test av Allroaden var att motståndet i gaspedalen var i princip obefintligt, höll man inte upp foten medvetet så blev det halv gas med en gång. Samma känsla i styrservot, nästan obefintligt motstånd. Förutom det så är det en härlig vagn med en fin motor, hoppas dom fått ner förbrukningen rejält mot förra sexan.
A6 Allroad snittar ca 8.1 L/100 km enl Spritmonitor. Ni som ägt A6 Allroad 218 hk kanske kan komma med mer info. Upplevde rattkransen som "tunn" och innermåtten som små i förhållande till yttermåtten.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Jag körde drygt 6.5 mil igår och idag. Mesta dels landsväg/motorväg men även en del i samhället. Datorn visade 0.7 över dom milen. Men jag är oxå intresserad hur det ser ut för de som haft den ett tag.
Jag kör mycket korta sträckor, till och från stan. Vi bor 15 km utanför stan med först rätt så kurvig liten väg med en hel del broms och gas, sen 70/50 väg in till stan. Förbrukningen brukar då ligga runt 8,5-1,0. På landsväg ner mot 0,65. Jämfört med förra X5-an så låg den rätt stadigt på exakt 1,0 i datorn med motsvarande körning. Helt okay tycker jag. Jag kollar inte så noga iom att vi endast kör cirka 1500 mil/år. Bilen är rätt så gasvänlig, så gasen används rätt flitigt.

Jag har inte reflekterat något alls över gaspedalen, så det känns mera som en personlig reflektion tycker jag.

Det som dock "irriterar" i Audi är MMI-systemet som inte alls är lika enkelt och logiskt som I-drive. Bara att hitta ett namn i kontaktlistan, eller detta snurrande motsols kan göra en småirriterad varje gång.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Snittet runt 0,8 låter rimligt. Det är strax under där som jag ligger men då bor jag oxå i Umeå där det inte blir så mycket stillastående stadskörning. Lands- och motorväg håller man den lätt under 0,7.

Anders, håller med om MMI. För mycket knappar och sämre logik. Men framför allt att snurra motsols. Har haft bilen nu i två år och snurrar fortfarande alltid åt fel håll till en början...
Är lite förvånad att ingen verkar välja Bose och komfortstolar/skinn. Har Bose nu i A8-an och det är verkligen stor skillnad mot standardstereon som satt i min förra Allroad. Komfortstolarna är dessutom sjukt sköna, precis som i BMW. Har dessutom kört nu några kvällar i mörkret och Matrix LED funkar riktigt bra, även om jag ännu anser att de Adaptiva LED som sitter i ex. vis X5 är ännu bättre. Men det är riktigt skönt att ha bra ljus nu när mörkret faller allt tyngre över landet.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Bose på A8 är ljusår bättre än den som sitter i A6. Där är skillnaden inte alls lika stor som i standardsteroen som medföljer.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Kört Kiel-->italien nu, tankat v-power Diesel. 150mil blandat allt från aktiv körning på autobahn till landsväg i Italien snittförbrukning på 0,77. Den går riktigt bra orginal, tom hög WAF-faktor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.