|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
|
Det ser ut som en bra spec Peo. Jag har precis sålt min nuvarande Allroad till förmån för en A8, men kommer lägga en beställning på en ny Allroad med leverans till vintern. Det är svårt att få mera bil för pengarna. Jag lägger dock till en del jämfört med din spec ovan (Bose, Panorama, Audi Connect, Backkamera, Läder, MMI navigation med touch, Komfortsäten (jättesköna) Matrix LED (tar ev bort) utökat ljuspaket, teknikpaket). För övrigt också svart med svart optik och svart läder. 20" 5 parallellekerdesign. /Anders |
|
|
Grattis till en fin bil Peo! Det är onekligen väldigt lång lev.tid på A6 Allroad. Anders, var det din svarta som låg ute för 549k? Blir det ingen XC90 längre? Och säg till när du ska sälja den Allroad du ska köpa till vintern, för då är troligen jag en spekulant ;) Hade en offert på exakt samma spec förutom komfortsäten och Matrix LED (valde LED istället) fast hellackerad. Pga renovering på huset måste jag skjuta på bilköp till nästa år :( Vad för A8 blev det? |
|
|
Amli, ja det var min bil. Skall levereras imorgon till en affärskollega. Jag sålde faktiskt avtalet på XC90 på första dagen på Blocket. Den har inte kommit hem ännu men beräknas inom en vecka. Jag kände att jag var för osäker på motorn även om jag gillar bilen som sådan. En anledning var även att jag sprang på en fabriksny A8 med jätterabatt, så den får gälla nu några månader. En fantastisk bil verkligen! Även om man saknar SUV och "kombi". Men över sommaren och en tid framöver funkar det bra för oss. Jag såg det även främst ekonomiskt. Det är en A8-15 258hk, med rätt juste spec, svart met 21" navi komfortstolar bose matrix led mm. Bruttopriset var 1025 tkr, men det var inte vad jag gav :-) /Anders |
|
|
Jag förstod nästan det :) Den var i princip precis som jag vill ha den. Rätt färg, fälgar, allt. Jag förstår dig med XC90. Kanonbil på alla sätt men D5 motorn gör den inte rättvisa. Grattis till A8:an. Det är en helt underbar bil och all den utrustningen höjer den ännu ett snäpp. Att avverka långa resor i den måste bara vara ett nöje. |
|
|
Vi får se hur det blir med XC90 lite senare. Kanske jag tänker om senare vad gäller motorn eller det kanske kommer flera motoralternativ. Annars är som sagt Allroaden riktigt skön att köra och förvånansvärt "kul" motor. Likaså A8-an som "endast" har 258 hk men väl gör 0-100 på 5,8 sek eller nåt sånt. Den lär vara 250kg lättare än 7-serien och det känns. /Anders |
|
| Jag har hört att 218hk är en nedstrypt version av 272hk och funderar på att optimera den, borde ju bli norr om 300hk utan problem. Har mailat V-tech och dom behöver bilen 1-1,5 vecka och det är ju lite synd. Vet ni någon som gör ECU optimering av audi (Ej boxar) som inte behöver 1,5v. | |
|
Varför tänker du på att optimera den innan du har fått den? Den går ju väldigt bra redan i original. Motorn överraskar positivt på många sätt. Jag skulle aldrig ens fundera på att optimera en helt ny bil, iaf så länge det inte är original som det som finns till vissa BMW-modeller. /Anders |
|
|
Har aldrig inte haft en trimmad bil, varför sluta nu :). Om det är samma motor så är ju 5000kr för 72hk bättre än att lägga 100k som det skiljde hos Audi. Undantaget är väl GT3:an... |
|
|
Har du provkört? Jag tror du blir positivt överraskad, det blev iaf jag som ändå kom från en X5M 50d. Sen har du ju lite andra fartbilar i garaget när andan faller på :-) Jag hörde förresten att Audi förlängt den här rabatten igen på Allroad till 31/8, den som senast skulle löpt ut 30/6... Falsk marknadsföring där... /Anders |
|
|
SMO hade något pågång, då det var många som efterfrågade en uppgradering :) Då slipper man vänta 1,5 vecka. |
|
|
Anders, vet du vad som händer med priserna efter den 31/8? Blir det som vanligt då? Hörde att en 4-cyl 190hk är på väg in. Jag hade ju tänkt att vänta till årsskiftet med ny bil men om rabatten försvinner nu i augusti får jag nog slå till nu... Leverans är väl ändå inte förrän efter nyår :) Slippy, förstår att du är sugen på uppgraderingen. Men har du kört 218hk ännu? Den går klart bättre än man kan tro. |
|
|
Amli, det var sagt att den extra rabatten skulle försvinna 30/6 då det nu kommer en fyrcylindring A6 med Quattro, vilket Audi tidigare har saknat och rabatten var till för att möte BMW 520d X-drive. Men jag fick info om att den nu förlängts ytterligare till den 31/8. Jag har lagt in en beställning med leverans någon gång under nov-dec. Tills vidare kör jag en A8 som jag köpte till ett mkt fördelaktigt pris ny. Som sagt Audis motorer är väldigt tilltalande. 258hk TDI gör 0-100 på 5,9 sek. En riktigt bra siffra tycker jag för en så stor bil, men den sägs vara ca 250kg lättare än en BMW 7-a. Även A6 Allroad 218 hk övverraskar, säkert till en del beroende på vikten. /Anders |
|
| Amil & Anders, Jag provkörde innan jag beställde och visst går den bra redan orginal, bättre än min V60. Men om det är en nedstrypt variant vill man ju ha den ostrypt, precis som (D4 vs D5 hos Volvo). Då jag sålde lekbilen(GT3:an) precis så får jag kompensera det med mer effekt på vardagsbilen :). | |
|
Är de snarlika VW 204hk och Audis 218hk? Fraktade vår minigrävare i helgen med en Touareg med 204hk-motorn och den gick fantastiskt bra! Rejält med styrka och släptyngden (2500kg+) kändes knappt. Hade varit intressant att veta verkliga effekten på "minstingen". Touaregen är i sig kanske t.o.m. lite tyngre än Allroaden så motorn räcker väl till så länge man inte ska rasta på autobahn eller liknande. Mvh Thomas |
|
|
Jag vet faktiskt inte Thomas M. Jag har bara erfarenhet från "nya" 218 hk motorn som jag som sagt blev mycket positivt överraskad av. /Anders |
|
|
Jag har den "gamla" 204hk i min förra A6:a -2012. Den överraskade positivt i både kraft och förbrukning. Jag misstänkte att Audi har svårt att faktiskt "strypa" effekten från den "stora" motorn. Jag testade att mäta 0-100 och den gjorde det på 6,3 sekunder. Nästan 1 sekund snabbare än vad Audi utlovat. Mvh/ Niclas |
|
| Det är otroligtimponerande att en dieselbil av idag med sina 200hk kan leverera samma prestanda som M5 E34, och som (nästan) är jämförbara med M5 E39 | |
|
Thomas M, den motor i Touareg är densamma som sitter i A6. Audi motorn fick 218hk istället för 204hk i samband med faceliften. Däremot är det inte samma växellåda i dem. |
|
|
Någon som vet vilka fler modeller som får tillgång till dom nya 3.0 tdi-motorerna? A4/A4 Allroad? Q5? |
|
|
De kommer till nya A4 senare i höst. Då det är samma motor som tidigare skulle det förvåna mig mycket om inte även Q5 och SQ5 blir uppgraderade inom kort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.