|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
Verdi |
Anders, Jo jag vet. Kunde inte låta bli. ;-) Men är inte M5 motsvarigheten till RS6? Eller syftar du på att den inte finns som kombi? Jag borde nog köpt en Allroad istället för XC70:n men jag har ett lite komplicerat förhållande till märket Audi. Svårt att förklara. Är inte särskilt rationellt. Min nyaste Audi var dock från 2004 så mycket har säkert hänt. Jag känner helt enkelt inget förtroende. Kändes som varje gång mina Audi-bilar var på service så blev jag uppringd och meddelad "Det här och det där behöver också fixas, är det ok att vi tar det nu på samma gång?". Det här har ALDRIG hänt hos BMW. Mitt förtroende för Volvo är redan naggat i kanten också. På min helt nya XC70 har jag varit på verkstad två ggr och blir väl inkallad en tredje gång snart. 1. Felaktigt inställda framlyktor som mer eller mindre pekade rakt ner i backen. 2. Mjukvaruuppdatering eftersom bränslemätaren kunde visa ordentligt fel och leda till soppatorsk då tanken kunde visa 30% trots att den egentligen var tom. Och nu så finns det nåt fel som gör att bilen kan lägga av precis när som helst. Bara under en sekund eller så men om det är under omkörning så är det nog så illa. Så det blir en till mjukvaruuppdatering här så småningom. På volvoforumet så pratas det även om att nån list på dörren lossnar på helt nya XC70-bilar också. En över 8 år gammal modell borde de inte ha såna fel tycker jag. Känns som det får bli BMW för mig även som familjebil så småningom. Eller möjligen Mercedes. Tufft liv. :-) |
|
Jovisst är M5 en konkurrent till RS6 men den finns dels inte som kombi och dels (ännu) inte med 4wd. Dessutom är ju nya RS6 vässad lite ytterligare och har dessutom luftfjädring som är vanebildande. Men det är också en dyrare bil än M5. Jag hade också för ett antal år sedan Audi, men gick snabbt då tillbaka till BMW. Den gången var det A4 Avant. Nu tycker jag dock att Audi har kommit ifatt och även gått om på en del punkter. Sen till sist är det ju en prisfråga och nu köper ju verkligen Audi marknadsandelar med sin prissättning. I försäljningsstatistiken så gick man i februari upp från femte till tredje plats efter Volvo och VW, följt av BMW och numera Toyota som femma (från tredje). Ex. vis har ju även Q5 en tilltalande prissättning förutom Allroaden. /Anders |
|
|
Har samma synsätt som Anders just nu vad gäller BMW/Audi. Har tidigare varit BMW-frälst men kört Audi de tre senaste åren och när jag nu står i begrepp att byta är Audi mycket bättre prissatt jämfört med BMW. Om man dessutom vill ha lite motor så är det ännu större prisskillnad mellan märkena upplever jag. Dessutom har min A6:a fungerat klanderfritt under de snart 3,5 år jag haft den. Den är tight och fin rakt igenom och framförallt klarar den av min körcykel med många korta turer utan att behöva ladda/byta batteriet stup i kvarten (som jag anser vara en riktig akilleshäl för BMW). Om man som jag letar efter en lättare begagnad bil runt 450' så finns det inga roliga BMW-alternativ som jag ser det. Hade gärna tagit en 330 GT Xdrive men den är ju ohemult dyr för att vara en 3-serie. Samma sak känner jag gäller för begagnade M550, 535 och X3 (just x3 finns det knappast något annat än 2,0d till salu dessutom). mvh, lloydan |
|
Verdi |
Beg.priserna på 530d och 535d borde störtdyka snart med tanke på Innovation Edition där man får en väldigt välutrustad kärra för klart under 600 tkr. Smetar du på motsvarande utrustning på en Allroad så är den också där uppe prismässigt. Annars har ni det bra som inte har så stark avsmak för ett märke. Jag kan bara inte köpa en Audi. Det går inte. :-) Kanske får jag tvinga mig att provköra så kanske det släpper? Är ju ingen BMW-fantast egentligen heller så det är inte där det sitter. |
|
Trumvirvel. Case closed. Månaders velande är över. Bilen är beställd. Blev motor framför massor med lull-lull. Många på forumet kallar säkert bilen för tomhylsa men men. 535xd. Sport edition med mineralgrå metallic och komfortstol. Stort tack för synpunkter och tips. Hoppas jag kommer gilla motorn, känns bara lite läskigt att jag aldrig kört den (bara 530). |
|
Verdi |
Tror du kommer älska motorn. Jag hade nog försökt få med värmare och aktiva fartpiloten också. Men annars har du ju det du behöver. Kanske några lite roligare fälgar också? Standard 17":arna är inte de roligaste. Ja och sen det och det och det... :-) Nej, du gör nog kanske rätt. |
|
Bilen står i varmgarage på nätterna. Fanns andra saker på listan med högre prio som också fick stryka på foten. Tonade rutor, navi, adaptiva xenon, drag, adaptivt chassi... M-ratten för en femhunka var dock given :) |
|
| 18-tum ingår i sportpaketet. | |
Verdi |
Aha, missade att det var en sport edition. Ska du inte ha adaptivt chassi så hade jag övervägt standardchassi ifall det är sportchassi på sport edition. |
| Slutpriset var nästan på kronan samma som allroaden men då hade den stora navin, matrix led och exklusivlack mm. | |
| Bra poäng, det ska jag nog kolla upp. Tror nog inte det är sportchassi. | |
|
Skoj! Vad blev det för pris&Spec? |
|
| Mineralgrå metallic, sportpaket, komfortstol, m-ratt och vinterhjul för 545. | |
|
Anders, BMW var väl 3:a i februari enlig Bil Swedens lista ? Lite O.T. en kompis har köpt din gamla 540i M Sport:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.