|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Men det är väl kampanj på bilar i princip hela tiden numer? Framförallt mot juridisk person (får väl se om det kommer ändras). Jag fick rabatter motsvarande det som erbjuds på Passaten nu på nya A4 och när A6 faceliftades. Det är ett volymkrig som pågår nu, och kriget om att vara störst mellan Audi, Mercedes och BMW gör att många bilar rabatteras löjligt hårt. Gillar man inte rabatter kan man köpa Porsche istället :) |
|
|
Att VW har kampanjer på Passat lär inte ha något annat att göra än att de vill låsa upp kunder nu innan V90 kommer ut på marknaden. Det är bara att tacka och ta emot. På samma sätt som väldigt många slagit till på en A6 Allroad/A6 Avant 3.0TDI Q som rabatterades hårt för att möta konkurrensen från BMW 520d xDrive. |
|
|
Update: har nog lagt en del alternativ åt sidan. Kvar finns en rätt välutrustad A6 Allroad mot en lite snålare utrustad 535xd. Era för/emot? |
|
|
Bmw + Mer effekt -snart ny modell Audi - Mindre effekt +inte lika snart ny modell. (sedan tyckte jag din spec var rätt fet på Audin, den går ju att slimma lite :)) |
|
|
Har endast provat Audin, gissar att det är 218hk-varianten med kampanjen det gäller? Hur som, det jag gillade skarpt var luftfjädringen som ger en riktigt bra komfort. Dessutom att den är lite högre gör det lite enklare att plocka i och ur små knattar :) Vad de argumenten är värda för dig vet jag inte. Motormässigt borde det vara rejält mer klös i BMW'n och det är ju ett väldigt starkt argument... Min approach är att gå för det största/roligaste motoralternativet jag har råd med och sedan plocka på utrustning tills jag slår i taket för budgeten. Kör ju bilen mer än jag trycker på knappar. |
|
|
Stämmer att det är 218hk. Slippy: nuvarande spec är fetare än när jag visade dig... :) har tagit bort teknikpaketet och lagt till exklusivlack och matrix led. Audins luftfjädring är absolut en stor fördel. Däremot hade jag hoppats att den extra höjden skulle märkas men den skillnaden känns försumbar. Har just suttit och läst hela tråden om rattstölder och den gör ju inte att man blir mer sugen på att välja BMW... |
|
|
BMW fördelar: - Mäktigare motor - Känslan i styrningen (hydraulisk), Allroaden har ingen direkt feeling i styrningen - Tuffare utseende (om du tar M-Sport) Allroad fördelar: - Luftfjädring - Högre markfrigång - Vissa hävdar att LED Matrix är mycket bättre än BMWs Adaptive LED |
|
|
Ja Audis LED Matrix är bättre än BMW-s Adaptiva LED anser jag. Sen får du väl knappast en 535d X-drive F11 för samma pengar som en Allroad? 218 hk motorn i Allroaden överraskar på ett positivt sätt. Luftfjädringen gör bilvalet lätt för mig. Det som BMW vinner på är manövreringen av I-drive som är betydligt smidigare än Audis motsvarighet. Sen kan man ibland sakna att man inte bara kan öppna bakfönstret som på F11. /Anders |
|
|
Allroad 218 hk kostar 520´ i grundpris och en 535d kostar 590´ så det blir lite tokig jämförelse. En med liknande motorstyrka på 320 hk kostar 604´ Kampanjerna Sports Edition för 466´på Allroad och Innovation Edition för 569´eller 619´beroende på motor blir rätt bökiga att jämföra. Helt klart är ju att att betala fullt pris för en 530d eller 535d Innovation Edition är jättedyrt, 763´ resp 823´. Vill man ha mycket utrustning till kraftigt reducerat pris så är BMW ett bättre val. Audis erbjudande ger ju "bara" 85´ i rabatt. Vill man ha luftfjädring så är Allroad ett bra köp iom kampanjen men jag valde bort den dels för att säljaren inte riktigt ville att jag skulle byta från BMW till Audi (oengagerad och dåligt inbytespris) plus att det känns som att man mer "åker" bil än att man "kör" i en Allroad. Fick ingen riktig känsla för bilen helt enkelt. |
|
|
535d comfort edition 499' resp 436' på allroad vilket innebär precis som jag skrev att jämförelsen blir en bättre utrustad allroad mot en sämre utrustad 535. |
|
|
Det framgick inte helt tydligt vilka modeller du syftade på.. Ganska enkel jämförelse om man vet vad man vill ha, luftfjädring, mer utrustning och mindre motor ger Audi. Mer motor, mindre utrustning, bättre körkänsla ger BMW. Svårare om man inte bestämt vilket som är viktigast. |
|
|
Jag håller nog inte riktigt med när det gäller körkänslan ovan. Jag tycker att Allroaden överraskade väldigt positivt för mig som ändå är BMW-nörd. Har haft både 530d X-drive F11 och motsvarande F11 535d RWD. Kände ingen saknad av dessa i Allroaden. Det som dock "störde" mig lite i Audin och även nu, är att jag saknar I-driven... men det är väl en vanesak, även om jag ännu inte vant mig riktigt när jag är inne på tredje Audin. /Anders |
|
Verdi |
Känner igen det här. Det handlar om mycket pengar och man vill att det ska bli rätt. Fast den ende som kan göra valet är en själv. Vad man prioriterar. Men för att göra det ännu krångligare så prioriterar man olika beroende på humör och tillfälle. Steg 1: Välj den bilmodell som du allra helst vill ha. Du vet väl vilken av bilarna som du trivs bäst i? Ta den. Steg 2: Spalta upp den utrustning du tycker att du måste ha. Det blir svåra gränsdragningar för egentligen MÅSTE man inte ha så mycket alls. Man bara vill ha det olika mycket. Tror man måste sätta nån slags "good enough"-nivå. Typ, blir man lyckligare av luftfjädring och Matrix LED om alternativen är tillräckligt bra? Blir man lyckligare av 313hk när 218hk egentligen räcker till? Behöver man ha navi i bilen eller kan man köra mobilens istället? Sen är det klart. Du får den bil du vill ha och den utrustning du behöver. Att ha olika utrustningskrav på en Allroad och en F11 bara för att hamna på ungefär samma pris känns ju lite bakvänt. |
Verdi |
Anders, du är ju Audi-frälst numera. Sen du köpte Audi tycker du Audi är bäst på allt. ;-) |
| Det jag störde mig mest på hos Allroaden var just det nästan obefintliga motståndet i styrservot och i gaspedalen. Sånt får jag allergi på, jag vill känna att jag rör på något. Om man drar det åt det extrema håller så kan man jämföra det med att spela luftgitarr, där har man inte heller speciellt bra kontakt med sitt instrument :-) | |
|
Stort tack för input, speciellt Verdi som nog slog huvudet på spiken rätt bra. Å ena sidan kan jag hålla med om att det kanske är lite bakvänt så som jag resonerat med pris/utrustning men å andra sidan tycker jag det är relevant att utgå ifrån vad det får kosta per månad och sedan tar man det därifrån. Både förmånsvärde och andrahandsvärde är viktigt för min TCO. Roade mig lite med att kolla bilpriser.se på en allroad resp 535. Fiktiva bilar från 2014-01-01 med motsvarande utrustning som i mina offerter. Självklart inget man kan räkna med att det stämmer tre år framåt men 535 låg rejält mycket högre i värde. Kanske logiskt eftersom utrustning är värt mindre än motor. Jag tror att en 535 kan inbringa rätt bra pengar om 36 mån/7500 mil även om den "bara" har metallic, skinn och komfortstol. Vad tror ni? |
|
| Just det: sportpaket med. | |
|
@Le Boeuf i Audin kan du ställa in 3-olika känsligheter i ratten. Comfort läget är lite okänsligt, men dynamic tycker jag är ganska bra, ingen porsche känsla men bra för en familjebil. Även gaspedalen har 3-lägen, även här är komfort lite för trött/långsamt för mig. (men frun gillar det läget) |
|
|
Inte bäst på allt Verdi, men jämför man vissa modeller så tycker jag att Audi har attraktiva modeller till attraktiva priser. Just Allroaden överraskade oerhört på mig, framförallt med drivlinan och luftfjädringen, sen kan man dock som sagt bli tokig ibland av MMI-systemet där man måste ratta motsols i kontaktlistan mm. Q7-an var också en mkt positiv upplevelse och RS6-an ja där har ju inte BMW någon modell ens. Men rätt vad det är så vänder det igen och man gillar BMW-s modeller bättre. Jag nappade på Audi framförallt pga prisbilden samt betydligt bättre service från säljarledet. Men det sistnämnda är ju personrelaterat vilket ju kan vara tvärtom på andra orter. /Anders |
|
|
Ja du ser.. Förklarade för säljaren hur jag upplevde bilen men att det gick att välja olika körlägen var inget som nämndes som åtgärd. Kanske skulle skicka honom på kurs.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.