AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.733

Bakre stötdämpare till BMW E46 med M-Sport 2 paket

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Hej!

Någon som vet vilka bakre stötdämpare jag ska ha till min BMW E46 320i sedan med M-Sport 2 paket?, den är tillverkad 2004/12 och uttagen 2005.

Tänkte beställa original stötdämpare från tyska Ebay. Vad jag vet så levererades dem med antingen Sachs eller Bilstein. Bilen är i original utförande och kommer så förbli. :)

Har sökt på RealOEM men hittar inget artikelnummer som matchar med de på Ebay.

Tacksam för svar!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag kollade på Real OEM och får fram att det ska vara två stycken 33522282461. Söker man på det artikelnumret så kommer ju massvis med stötdämpare fram, dock verkar många stötdämpare vara lite universal när det kommer till E46.

Schmiedmann har en Bilstein B4 som motsvarighet (tror jag), dock vet man ju inte hur pass "jätterätt" det blir: Länk

Alternativet är väl annars att köpa 2st 33522282461 hos någon BMW-handlare eller hos t ex Schmiedmann: Länk 1995kr/st

Finns även här: Länk ~1500kr/st

Står iofs så här på RealOEM:
"For vehicles with Sports suspension settings or M Sports package II"
S226A=Yes
S338A=Yes

Så bakstötdämparna är alltså lika på bilar som har M Sport Chassi 2 och de som har sportchassi (standard?) from 09/2001. Om det verkligen är så, så känns det nog bättre att köpa någon Sachs SuperTouring eller Bilstein B4-stötdämpare som sägs passa för senare E46.

Länk

Nördar man ned sig ännu mera i ZFs webbkatalog Länk (som äger Sachs, Boge) osv så dyker det upp att finns det 4st stötdämpare bak till BMW 320 2004/12, en Boge för M-sport och en utan, en Sachs för M-sport och en utan. Dock har båda Boge och Sachs-paren samma artikelnummer hos ZF och det är dessa BOGE 27-C42-A eller SACHS 556 882. På bilderna verkar det som att färgerna på etiketten skiljer då båda bär samma nummer.

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Hej igen!

Stort tack för ett bra och utförligt svar, efter att ha grötat ner mig ännu mer så har jag också kommit fram till att så borde det vara, dvs att det är samma stötdämpare bak på M sport 2 chassit och på standardchassit.

Har även kommit fram till att detsamma gäller de främre stötdämparna, kanske är det då istället fjädrarna som skiljer dem åt?

Hittade dessa på ebay: Länk

Kan det stämma?

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Kan även tillägga att jag hittat stötdämpare på Ebay som är specifika för M Sport 2 paketet, dessa har inte alls samma artikelnummer som vi kom fram till dvs, 33522282461, utan något annat. Däremot stämmer nr 556 882 in, vilket är samma nr som på det paret jag länkade.

Detta gäller både de för standardchassi och M Sport 2 chassit.

Transocean
Länk
le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Har funnit ett par stycken jag med med samma artikelnr, men kan man verkligen garantera att de passar min bil? Någon som gjort en beställning?

Tacksam för svar! Annars

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vare det inte bara 330i som hade MII-sportpaketet som tillval?

Vad har du för chassinummer? (sista sju symbolerna)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Tror inte det, fast vet iof inte vad exakt som gäller chassit!

Sista sju är: KK57532

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då blir det denna reservdelsbild:
Länk

Och det verkar vara samma dämpare på MII och M-sportchassi.

På 330i har MII dock en annan stötdämpare än M-ssportchassi...

Jag skulle gå efter BMW:s egna reservdelsnr, de har ju de facto byggt bilen!

Mvh
Johan B

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Jovisst, artikelnr: 33522282461 har jag fått bekräftat av BMW själva! Har sökt på diverse hemsidor och hittar stötdämpare med artikelnr som matchar enligt ovan, problemet är att de jag funnit står angivna som "till standardchassi" gör jag sökningar på "sportchassi" vilket jag har enligt bilens specifikation matchar inte artikelnummret.

Det kanske är så att de levererades med samma stötdämpare oavsett m sport 2/standardchassi för 320i.

I så fall borde jag kunna beställa ett par bilstein b4/sachs super touring på eBay till ett väldigt överkomligt pris förutsatt att artikelnummret matchar istället för att betala 1900:- st som BMW tar om det är likvärdiga dämpare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns ju också lite att välja mellan:
Länk

Enligt Sachs katalog, verkar rätt många art.nr. ha blivit ett och samma i slutändan om man följer "nummerkedjan" bakåt, så det är möjligt att man har rationaliserat bort vissa artiklar som skiljde sig för lite sinsemellan...

Mvh
Johan B

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Precis, nr 556 882 syns på de flesta oavsett sportchassi eller ej.

Hittade dessa nu: Länk

Finns motsvarande för bilstein.

Stort tack samtliga för hjälpen.

Återkopplar när jag fått hem och monterat dem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sidan jag länkade till (reservdelar24) hade iofs bilstein för knappt 320kr/st...

Mvh
Johan B

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Såg det, tack än en gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.