AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.136

Förbrukning på motorväg i 90, 110, 130 och 150

Sida 2 av 2
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag är riktigt imponerad över att M3:an drar så lite som den gör vid långkörning.

Linköping - Stockholm laglig hastighet mest med farthållare - 0.82L/mil.
Stockholm - Arvidsjaur, 110km/h i snitt (skyltad hastighet +10-15km/h för det mesta) - 0.87L/mil
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Ska också testa detta på torsdag, då ska jag åka till Assen NL för att kolla på MotoGP.

Ha de
Da
26
DanEri
535d -08
1,o Enligt färddatorn snitt 150,8 km/h på Autobahn Länk
Skall tilläggas att bilen var fullastad samt fru och 2 barn.

0,67 Karlstad -GBG snitt 103km/h
Länk
Verdi
Gjorde en riktigt lugn körning till min kund, en sträcka på ca 8 mil med mestadels 70, 80 och 90 på skyltarna men även en kortare sträcka motorväg och lite stadskörning. Kom ner på 0,55 l/mil enligt färddatorn.

Kör jag "som vanligt" hamnar jag nog runt 0,65 eller så...

Körde även själv hem från Åhus i tisdags. Hamnade på 0,72 l/mil på den 63-mila trippen. Snittade 105 km/h (tog exakt på minuten 6 timmar inklusive tankstopp) men då fick jag även krångla mig över Hornstull, Västerbron, Kungsholmen och Vasastan då min navigator föreslog en omväg pga trafiksituationen.

Var faktiskt en ovan upplevelse. Kör en hel del i Stockholm men det är mest på helgerna. Var inte alls beredd på vilka galna manövrar folk gör efter en arbetsdag. Kom i rusningen... Höll bland annat på bli prejad av en vit Audi Q7. Sen att jag hade 55 mil i kroppen vid det laget gjorde mig väl lite sävlig också.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Ja då var man hemma igen, ngt förbrukningstest på dessa hastigheter gjordes inte.

Orkade inte, men körning var väldig oekonomisk med Acc o broms på vägarna.

Hastigheten var allt mellan 60 km/h till plattan, men cruise farten var mellan 160-190 km/h.

Vi körde ca 920-950 km på varje tank o fyllde på ca 52-54 liter diesel.

Vilket gör att förbrukningen hamnade precis under 0.6l/milen.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Min X5 4.6is är helt omöjlig att få att dra under 1,1 liter.
Den drog precis 1,2 (enligt datorn) i snitt när jag körde från Säfsen till Sollentuna, över Västerås. Det är ju max att man kör i 120 vid något tillfälle. Men snittfarten är kanske 95 km/h, så extremt lugn med högerfoten mao...
Efter den helgen då jag körde runt lite lokalt innan tankning så hade den dragit 1,33 enligt min uträkning efter tankning vid nollställning av tripp.

Enbart lokalkörning hemma i Sollentuna, 1,8 l/mil. Men det är lika härligt varje gång att starta upp V:8an och glida iväg :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.