|
|
|
|---|---|
|
Enligt utrustningslistan, se nedan, på min 750 från 89 som jag håller på att renovera så ska den ha co-pilots. Intressant, men jag hittar inga co-pilots någonstans i bilen... No. Description 209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%) 213 HILL DESCENT CONTROL (HDC) 240 LEATHER STEERING WHEEL 302 ALARM SYSTEM 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 354 GREEN STRIPE WINDSCREEN 365 HECKSCHEIBE, VERBUNDGLAS 401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 464 SKIBAG 488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 489 LUMBAR SUPPORT FOR FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 499 HEADRESTS IN REAR, ELECTRIC. ADJUSTABLE 500 HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING 536 AUXILIARY HEATING 560 CO-PILOTS IN RR COMPARTMENT 860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT Vad betyder 560 CO-PILOTS IN RR compartment? Vad betyder 860 LTRL Turn signal liht frt? /Johan | |
|
"560 CO-PILOTS IN RR COMPARTMENT" Dålig översättning av att du har läslampor bak. "860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT" Låter som att det är blinkerslampor fram. |
|
|
Ok, den har ju läslampor bak men det är väl standard? Blinkers trodde jag det var lag på. Johan |
|
|
jodå, S860A ADDITIONAL TURN INDICATOR LAMP verkar ju vara extra blinkers. Är det dom på sidan av framskärmarna då? Satt dom inte på alla BMW från 1988 som standard? /Johan |
|
|
Svensksålda bilar har det enligt lag ifrån 1986, många hade det långt tidigare. Från 94 el 95 var det standard i Tyskland. Har med EU-harmonisering att göra. En bekant importerade en 530iA-03 därifrån 1997 och han fick eftermontera dessa. Tänk hur många E31:or som har felmonterade sidoblinkers om du kanske läst om det. En del av det bestånde om 400 E31:or som togs in i början av 90-talet har inte främre sidoblinkers. Det var då det var populärt med s.k. 5-årsbilar för direktörer att ha som tjänstevagn. Deet kostade i förhållandevis lite i förmånsvärde i förhållande till nyare 760:or t ex som gjorde att dåtidens Litauenfix utan svetsade rattstänger belamrade beständet med halvdana kommande vrak... Mvh Asken |
|
| Jag som fick förhoppningar om att en och annan privatchaufför (co-pilots in rr compartment) skulle sitta och trycka någonstans i bilen. Men icke... | |
|
Sidoblinkers var lagkrav i Sverige från 1986årsmodell, men BMWbilar hade det från 1984årsmodell. 1983års E28 är den enda årsmodellen som saknar sidoblinkers bland svensksålda E28:or eftersom 1982årsmodell har det som standard i hela Europa. Koden S860A ingår i landversionerna för bland annat Sverige och Italien. I många andra länder var det lag innan det blev det i Sverige som Finland, Norge, Danmark, Italien, UK. I Frankrike valde den franska importören att leverera om inte alla så nästintill alla BMW med sidoblinkers långt innan 3/1994 som var datumet det blev världsstandard för BMW. Ville en tysk ha sidoblinkers beställdes kunden just S860A. Jag är tveksam till att det skulle ha att göra med EU, utan snarare att det är enklare/billigare att ha det likadant överallt. En sak som hade förvånat dig om bilen hade saknat "489" är att koden S488A elsvankstöd förare/passagerare inte alls betyder det utan enbart svankstöd förare. koden S489A är den för passagerare. Det finns mycket konstigt i koderna. Det är bra att ha äldre utrustningslistor som visar ett korrekt namn: S560A LESELEUCHTEN IM FOND Reading light in rear compartment S860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN Additional turn indicator lamp 1992 kostade sidoblinkers 70DM i Tyskland. Mvh Stephan |
|
|
Finns det någon hemsida där man kan utläsa vad de olika koderna står för? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.