|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har tidigare haft en 750ia -95 som jag nu ångrar att jag sålde. Tänkte köpa "tillbaka" denna fantastiska bil men denna gång en 740ia. Grejen är att bilen jag ska köpa har gått över 35 000 mil men är fullservad, svensksåld, 1ägare, diverse reparationer så som renoverad automatlåda med mera. Ska jag låta skrämmas över det höga milantalet eller ej? Vad tycker ni? | |
|
Kul att du hittat en fin bil som du vill vara med och både njuta av och bevara. Främsta fienden till e38 är rost och att mekaniken inte blivit eftersedd är det som kan stå en ny ägare dyrt. Svensksåld är i regel bra om bilen är väl underhållen, försäkringspreimerna är i många fall lägre. Det jag skulle gissa får dig mindre nöjd är gången på en 740 jmf med 750 är iaf mitt eget intryck efter att ha ägt båda sorterna. Den bil du talar om, har den haft nere oljetråget och kollat bultarna till oljepumpen så de inte slackat samt bytt den hydraliska kamkedjesträckaren? Renoverad låda är bra, om man byter olja och filter i lådan vid 15000mil så förlänger man livslängden lika länge är min erfarenhet. En seriös ägare som ägt bilen i många år och har råd att reparera den när den börjar gå sönder är vad en e38 mår bra av rent generellt. 90% av alla E38:or i Sverige har just lidit brist på detta, därför finns det så många bilar som inom några år är färdiga att åka direkt till skroten. Det finns ju många bra ställen att köpa kvalitativa delar nuförtiden till bra priser och t o m EDCdämpare går att renovera till en vettig peng. Länk Låter man en verkstad gå igenom den på en timme borde det boga för 10 års problemfritt ägande om man åtgärdar sånt som kan komma att gå sönder med tiden. Bilar utrustning kan du hitta genom att ange VIN-numret( bilens 7 sista bokstäver/siffror i chassienumret) här Länk Lycka till och få ting slår 12 cylindrar:) Mvh Asken |
|
|
Tack Asken för svaret! Jag köpte bilen. Totalt hade farbrorn lagt ut 342 000kr i rep/service. Jag själv hade skrotat för länge sedan. Går man igenom alla papper så var det runt 27 000mil allt började strula rejält. Lådan mm.. Nu är så mycket nytt och bytt att min 5serie 2009 är i sämre skick =) Det var bara en liten nackdel. ROST. Varenda dörr, huven, skärmar, baklucka. Typ överallt utom under. Får se hur jag löser det =/ |
|
|
Stoppa in 20000kr till om du går till en verkstad gissar jag för en halvlack? 5000kr om du gör rostborttagandet själv och garagemålar efter bästa förmåga är en gissning. Som sagt, tidigare ägare avgör hur nära skroten en e38 är. Mekaniskt håller de 50000 mil med rätt underhåll. Köpte en E32 på 15.000 mil i våras, den var tuffcotedinolbehandlad 1997. Skicket i dörar, lack och undertill var 8,5 och då var det inte rost som drog ner det från 10. Ingen återbehandlig var gjord sen dess så en underhållsbehandling för 2500 kr, thats it. Mvh Asken |
|
|
Hej, får jag bara flika in, Asken: Är det kedjesträckaren som ger sig först som gör att det kan strula med kedja och glidskener? Har funderat på om man bör byta enkelkedjan i förebyggande men det kanske räcker med sträckarn om allt låter bra? Har en 740 -96 som gått 30k, välservad i motorn alla år. Mvh Magnus |
|
|
Högst egen teori är gör det enkelt steg för steg, gör man nedan runt 20 k mil håller motorn med all säkerhet 20k mil till. Tidigare okänt skötta oljebyten(vem förutom besökare härinne och verkstadsperonal fattar att "olja är billigare än metall"?) kan gr slagg, koks och skit som sätter igen kolven i sträckaren så den "går trögt". i underkant kan bultarna av nån anledning lossa så smått och då blir det under och överslack. Min kristallkula inuti motor så tips är, i med Omega 907 om du inte vet servicehistoriken, kör en timme, töm ur oljan och titta noga efter partiklar på den magnetiska oljepluggen och i oljan samt ev plastbitar. Ta ned undre delen av oljetråget, känn på bultar och spänn ev kedjeslapphet och efterdra bultarna. Ny trågpackning sen gå ovanifrån och byt sträckaren. Ser du plastbitar är det glidskenor som behöver bytas. Behövs kedjebyte ser d u det du ser på ovanstående operationer? Mektips finns här på AP för bultarna, att läsa mer om kedjeras mm finns om du går på OlaO:s postningar under 5-serietråden en bit tidigare, använd sök inlägg. Kan det vara så här som kan vara påverkan av allt ovan på: förutom det kända fabriksfelet med lossnande muttrar får man betänka där bilen utvecklats. Munchen, Autobahn, Voll Gas, länge. Motorn spolas igenom och konstant temp, få kallstarter i minusgraden. Så i Sverige, många fler kallstarter i vårat klimat, fukt och oförbränt samlas snabbt i oljan, nicht so gut fuer metall und so weiter, mer ryckig gång i frrämst köiga städer, belastning av, belastning på. Sen mer skit i oljan än vid Autobahngång. Går bilen i så stor skillnad i 10 år, vad har man då i teorin? Därför ett oljebyte en gång om året eller var 10000km är viktigt här.. Mvh A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.