|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en bmw E39 som vibrerar på låga varv. Spelar ingen roll vilken växel och vibrationerna kommer vid ca 2000 varv och försvinner när varven ökar. kör jag lätt på gasen så vibrerar det lite och gasar jag på så vibrerar det så mycket att det nästan börjar att slå. Det känns som att vibrationerna kommer från bakvagnen och misstankarna går då mot kardan, knuten, hardyskivan eller liknande. Någon som har haft samma problem eller som har en aning om vad det kan vara? Tänkte lägga mig under bilen i morgon och inspektera lite så tips på vad jag ska kika efter uppskattas. Mvh T | |
|
Garanterat ett problem med drivlinan. Hade liknande problem men vibratrionerna var konstanta på alla varvtal. Det som var problemet var den bakre drivknuten på kardanen. Men eftersom det bara verkar vibrera vid vissa varvtal så skulle jag gissa på att det är hardyskivan eller stödlagret. Sitter skyddsplåt under så det är svårt att se genom att bara kolla under bilen. |
|
|
Tack för snabbt svar! Ja, det känns som att det borde vara den. Ska skruva ned plåten och kika. Hör av mig så fort jag gjort det. Med vänlig hälsning, t |
|
|
Lite uppdatering. Kollade Hardyskivan idag vid ett snabblyft av bilen. Den verkar hel, bända lite i den och synade runt om. inga tecken på skador eller att den är torr och har sprickor. Så nu går tankarna mot stödlagret. Har läst lite och det verkar vara jävligt att byta det. Samtidigt så kan jag inte riktigt släppa hardyskivan då bilen vibrerar vid ca 2000 varv och trycker man gasen i botten så slår det riktigt och hela bilen skakar (känns det som). samtidigt känns det som att slagen och oljuden kommer direkt ifrån under handskfacket där hardyskivan sitter.. Men dessa symptom kanske är likadana om stödlagret är kasst? Någon som har någon annan teori? Mvh T |
|
|
Växellådsfästen. Nästan hela drivlinan vilar på motorfästerna och växellådsfästerna vara de senare bytes väldigt sällan. Mina var spruckna men inte så att man kunde se där de satt. Kolla glapp i alla karnandknutar. Om det är så illa som du beskriver ska du kunna känna glappen. (Om det nu inte är växellådsfästerna) |
|
|
Tack för förslaget! Det är verkligen värt att kolla upp. Kollade lite glapp i kardan men tyckte inte att den "slog"/glappa så farligt när jag kände efter. Men växellådsfästena är helt klart intressant! Tack igen, återkommer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.