AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.386

Det dånar o mullrar från framvagnen, 523i 2000, 18300 mi

Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Har en 523i 2000, 18300 mil

Har under förra veckan bekantat mig med detta nya ljud.
Det dånar från däcken/framvagnen in i kupen.

Lyfte upp bilen, snurrade på framdäcken, hörde inget speciellt från hjullagrerna,
Tog händerna 12/6 försökte jucka, inget glapp.
Jaha..

Kollade lufttrycken i alla däck, samt kolla om det behövde efterdras muttrar, nepp allt var prima.

Så det som händer nu är att
det dånar o mullrar från framvagnen,
Bensinförbrukningen har ökat från 0,9 till 1,35! blandadkörning
och landsvägskörning som tidigare varit 07-08 är nu 1,1 ???

Har åkt ut på en parkering svängt kraftigt åt både höger o vänster men för inget konstigt ljud..

Kan det va så att även katalysatorn börjar spöka nu?

har INGA felkoder än så länge på bilen..

Viskokopplingen?

/Lennart
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kollat så inte framvagnen står helt fel (toe-in)?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tänk på att det är en viss skillnad på belastningen på hjullagren med hjulen i luften jämfört med när du är ute och kör. Inte säkert att de är friska bara för att de var tysta vid din felsökning.

Känns bilen väldigt slö? Seg att varva ur? Om så inte är fallet kan du nog utesluta problem med katalysatorn.

Som Lennart redan nämnt är det klokt att kolla viskokopplingen. En fläkt som följer motorvarvet kan ställa till med mycket.
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Tack för era svar..
Är lite novis..

utveckla gärna hur detta har med viskokopplingen att göra?

för övrigt tankade jag 95 oktan på en ST1 mack,
vet inte om det kan ha med det att göra?
Har kört 95 på både ok q8 o Ingo utan problem...
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Med reservation för att jag inte har hört hur din bil låter, men jag tänkte att en fläkt som följer motorvarvet snurrar extremt snabbt och bör låta massor. Det skulle även kunna öka bränsleförbrukningen. Ställer mig dock tveksam till om det kan leda till en 50%-ig ökning.
Det skulle inte vara svårt att testa i ditt fall - bara att gasa på tomgång med varm motor och se om det brummar.

Tror annars på ett trasigt hjullager.

Och visst kan dålig bensin leda till ökad bränsleförbrukning - men om den var så dålig borde bilen kastat felkod kan man tycka.
Sen är jag ganska säker på att bensinen från ST1 kommer från samma depåer som alla andra mackar använder sig av, så det faktum att bensinen kommer från ovan nämnda företag behöver inte betyda något.
Trasigt hjullager eller annat glapp är svårt att känna om man rycker i hjulet med bara händerna. Det är bättre hissa upp bilen och på ett kontrollerat sätt slå med en slägga på hjulet (på gummit naturligtvis) för att höra om det skramlar någonstans.

Men märker du att bilen går tyngre när du kör? För i sånna fall kan det vara en slut lager och därför högre förbrukning

Går bilen lika lätt som vanligt kan det vara viskon på fläkten som någon sa tidigare. Öppna huven och låt någon gasa så ser du om fläkten följer varvtalen hela tiden.
Kolla tempmätarn om den går upp till normalt. Om inte så är det säkert fel på viskon och därför högre förbrukning.
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Hjullager som är kassa brukar generera rejält med värme, är inte fälgens centrum rejält varmt efter körning får du nog leta på annat ställe.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Som jas01 skriver - om det är från hjulen det låter och/eller går tungt (den ökade förbrukningen indikerar ju det!) bör det bli jäkligt varmt nånstans. Känn på däck och hjulnav efter en stunds körning!
Om det inte är varmt där, lutar jag åt att Erik_W är på rätt spår. En kylfläkt som snurrar med motorvarvet, pga havererad viskokoppling eller annat som gör att navet "låser", för ett fruktansvärt oväsen och kan säkert öka förbrukningen med dom där siffrorna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.