|
|
|
|---|---|
|
Antar att detta är avhandlat den långa M135 tråden, men lyckas inte söka rätt på det. Vad är rimlig körsträcka innan första service på en M135? Ska det finnas någon servicebok? | |
| Pedanter byter väl innan 500 mil, de som är extra måna byter väl vid halva angivna intervallen? Serviceboken finns numera i nyckeln. | |
|
Uttryckte mig kanske dumt. När brukar bilen normalt vilja in på service första gången? Vad man har för egen uppfattning är ju oftast något annat. |
|
| Ingen fara, har inte hängt på den tråden speciellt mycket. Serviceintervaller baseras på bränsleförbrukning, kallstarter och tid. Vart 24:e månad eller cirka 30.000km under "normal körning" vad det nu är:-) | |
|
Min gick ca 2400 mil men kör man mer så brukar den vilja ha första servicen som är olja+microfilter service vid 3200 mil. Min togs i bruks 21 januari -13 och bilen ville ha service i december -14. Bilen vill alltså ha sin första service senast när den är 23 månader gammal eller vid 3200 mil vilket som kommer först. |
|
|
Och nästa vill den ha i december 2015, den sista fria servicen... |
|
|
Finns ingen fysisk servicebok, allt lagras i bilen och går att komma åt via I-driven. Hittar du inget i menyerna där så är den inte servad. När den har fått sin första service så kommer du att hitta den där, där det står exakt vid vilket kilometer tal som servicen gjordes vilket datum och vad som har servats på bilen. Rätt smidigt faktiskt. |
|
|
Bilen i fråga verka ha fått sin första service vid ca 4000 mil. Tycker att det låter väldigt långt? Hur fungerar det med garantier? Hur vet man att den enligt BMW inte gått för långt innan den servats? |
|
|
Min bil ville ha 1a servicen efter 3200mil Gillar inte dessa långa service intervall... allt för att spara pengar.. Jag bytte själv olja innan dess ett par gånger. |
|
|
Andreas O: Det syns i I-driven om serviceintervallet har överskridits. Det låter väldigt långt med 4000 mil, då har den överskridits rejält. Kolla om oljan har bytts, har oljan gått 4000 mil utan byte så skulle jag välja nån annan bil. |
|
| Min visade också 4000 mil innan den ville ha service. Jag gjorde en servie vid 1900 mil | |
Verdi |
Är det någon som har några som helst bevis för att det är skadligt för motorn att följa BMW:s rekommendationer? Eller baseras allt på hur det var förr? Eller nån känsla ni har? Skulle vara intressant att veta hur pass underbyggd er skepsis är. :) |
|
Verdi: Den som söker skall finna.. Personligen så litar jag blint på att BMW vet vad dom håller på med sen E90 lanserades så är ju 3200 mil standardsträckan när bilen ska ha sin första oljeservice. 335:an fick sig en extra oljeservice vid runt 2000 mil men det var bara för att den var trimmad. Min filosofi är att det inte skadar att byta oljan vid 1500-2000 samtidigt så är jag är helt övertygad om att bilen klarar att gå dom 3200 som BMW tycker utan att rasa.. 😃 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.